گفت و گو با رها خشنودی؛ از ششم تا قبولی در تیزهوشان

در این مقاله گفت و گو با رها خشنودی؛ از ششم تا قبولی در تیزهوشان را می‌خوانید

گفت و گو با رها خشنودی؛ از ششم تا قبولی در تیزهوشان

نام و نام خانوادگی: رها خشنودی

پایه: هفتم

نام استان و شهر:  تهران- تهران

نام مدرسه: تیزهوشان فرزانگان4

میانگین تراز: 6913

تعداد سال حضور در آزمون:  از سال ششم- 2 سال

تعداد آزمون هایی که شرکت کرده است: 66 آزمون

شغل و تحصیلات مادر: کارشناسی میکروبیولوژی- خانه‌دار

شغل و تحصیلات پدر : کارشناسی بازرگانی- حسابدار

مصاحبه گر: مریم موسی زادگان

 

  1. شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ چه نتیجه ای کسب کردند؟

برادرم کانونی بودند و در حال حاضر پزشکی دانشگاه ایران می خوانند ایشان به من کانون را پیشنهاد کردند.

من از سال پنجم درس خواندن برای آزمون تیزهوشان را آغاز کردم و از سال ششم برادرم هم توصیه کردند که برای آشنایی بیشتر با سوالات تیزهوشان در کانون ثبت نام کنم.

 

  1. دستاورد شما از شرکت در آزمون های کانون چه بود؟

توانستم در سال ششم، دروس را در تابستان پیش خوانی کنم و در زمان مدرسه هم درس ها راخیلی سریع و عمیق  یاد بگیرم و زمان بیشتری برای تست زنی بگذارم- با سوالات آزمون تیزهوشان بیشتر آشنا شدم- باعث پیشرفت در درس‌هایم در مدرسه شد.

 

  1. چرا بعد از قبولی در تیزهوشان باز هم در آزمون ها شرکت کردید؟

چون مدرسه ما تیزهوشان است و درس ها جدی‌تر و سخت تر هستند، من در کانون شرکت کردم تا بتوانم پیش خوانی کنم و همیشه برای درس ها آمادگی بیشتری داشته باشم.

 

  1. کدام بخش از برنامه راهبردی برایتان مفیدتر بود؟ 

نمودار پیش روی- چون می دانم در هر آزمون از هر بخش چند سوال داریم و متناسب با آن برنامه ریزی می‌کنم.


  1. شما تا به امروز در 66 آزمون شرکت کرده اید؛ آیا در میانه راه خسته شده اید؟ 

بله در این دو سال، شاید 2 الی 3 بار این موضوع برایم پیش آمده باشد- در این زمان سعی می‌کنم کمی استراحت کنم و بعد به هدفم بزرگی که دارم(پزشکی) فکر می‌کنم، این موضوع به من انگیزه برای ادامه می‌دهد.

 

  1. پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما می‌کنند؟

برادرم و مادرم- در برنامه ریزی و مشکلات درسی به من کمک می‌کنند. پدرم هم در درس ریاضی برایم رفع اشکال می‌کنند.

 

  1. در جلسه آزمون، روش مدیرت زمان را استفاده می کنید ؟از چه شخصی این روش را یاد گرفتید؟

بله- از روش ضربدر منها استفاده می‌کنم. این روش را از برادرم یادگرفتم و پشتیبانم هم در این مورد مرا راهنمایی کرد. با این روش زمان آزمون را مدیریت می‌کنم، استرس زمان آزمون کلاً ندارم و یا خیلی کم‌تر، چون می‌دانم می‌توانم به همه‌ی سوالات پاسخ دهم.

  1. مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می خوانید؟ چگونه برنامه‌ریزی می کنید؟

بله- من برنامه مدرسه را با برنامه راهبردی مطابقت می‌دهم، اگر برنامه‌ی مدرسه و کانون یکی باشد که کامل می‌خوانم (یعنی هم تشریحی و هم تستی). اگر بخشی از دروس، در برنامه راهبردی از برنامه مدرسه عقب‌تر باشد (یعنی قبلاً در مدرسه یاد گرفته باشم)، برای آزمون فقط تستی کار می‌کنم، اگر برنامه‌ی مدرسه از برنامه‌ی کانون عقب تر باشد، پیش‌خوانی می‌کنم.

 

  1. از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کنید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.
    کارنامه اصلی- روز جمعه آن را بررسی می‌کنم.

کارنامه بازیابی- در آزمون‌های جمع بندی از این کارنامه استفاده می‌کنم.


  1. برای قبولی در تیزهوشان از چه زمانی به صورت جدی درس خواندید؟ ازچه منابعی استفاده کردید؟
    از سال پنجم برای تیزهوشان به صورت جدی مطالعه را آغاز کردم- از کتاب های 12 دوره و هوش کلامی و غیرکلامی استفاده کردم. 
  2. کتاب‌های هوش کلامی و غیرکلامی سطح سوالات خیلی خوب و مشابه آزمون تیزهوشان داشت و به من در این زمینه خیلی کمک کرد.
     کتاب 12 دوره را از خرداد سال ششم آغاز کردم و آزمون های تیزهوشان را برای خودم شبیه‌سازی کردم.

  3. در عید چگونه درس خواندید؟

ما بعد از عید آزمون‌های میان نوبت دوم مدرسه را داریم و من مطابق آن برنامه‌ریزی کردم. نیم سال اول را قبل از عید جمع‌بندی کردم و نیم‌سال دوم را در ایام نوروز جمع بندی می‌کنم.


  1. تابلوی نوروزی را استفاده کردید، کدام بخش ها آن را بیشتر برایتان مفید بود؟

بله- بخش ارزیابی مباحث خیلی برایم مفید بود و توانستم یک ارزیابی درست و حسابی از مباحث داشته باشم و برای بهبود در آن‌ها برنامه‌ریزی کنم.


  1. کدام درس ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس ها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمون ها چه نمره ای برای این درس ها کسب می کنید؟

فارسی- معمولاً در آزمون‌ها درصدم 90% است.

البته ریاضی و فارسی را در مدرسه 20 می‌گیرم.

در درس فارسی بر آرایه‌ها و واژگان تمرکز دارم.


  1. روزی چند ساعت درس می خوانید؟ چند درصد زمان خودتان را به تست زدن اختصاص می دهید؟

به جز چهارشنبه که برنامه‌ی مدرسه فشرده است، هر روز بین 4 الی 5 ساعت می‌خوانم که یک چهارم آن را تست می‌زنم.


  1. آیا برای برنامه‌ی خود هدف‌گذاری دارید؟ به راحتی می توانید تمام مباحثی را که هدف گذاری کرده اید ، در همان روز مطالعه کنید؟
    بله برای هر آزمون برای همه‌ ی درس ها هدف‌گذاری دارم که در همه‌پیشرفت داشته باشم. بله معمولاً به برنامه‌ریزی و هدف‌گذاریم می‌رسم چون با هدف‌گذاری جدی‌تر درس می‌خوانم و برنامه منسجم‌تری دارم. 

  2. در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درس ها می روید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف می‌کنید؟

ابتدا سراغ اشتباهات می‌روم، علت را بررسی و سوال را تحلیل میکنم تا به خوبی نکات را بیاموزم.

 

  1. فعالیت های غیر درسی دارید، چیست؟ چگونه تعادل ایجاد می کنید؟

زبان- فیلم‌های آموزشی زبان که موسسه به من می‌دهند را هم نگاه می‌کنم.


  1. چه تصمیماتی برای بهتر شدن در نیم سال دوم و برای بعد از عیدگرفته‌اید؟ 

ساعات مطالعه را افزایش دهم و هم‌چنین زمان  بیشتری را به تست زدن اختصاص دهم.

 

  1. فکر می کنید مهم ترین ویژگی که شما دارید و باعث می شود خوب درس بخوانید، چیست؟

من همیشه برنامه‌ریزی دارم و منظم درس می‌خوانم. این موضوع ذهن مرا شفاف‌تر می‌کند و همیشه هدف‌گذاری دارم و برنامه مشخص برای خودم دارد.

 

 

 

Menu