گفت‌و‌گوی رؤیا کریمیان با قهرمان پیوستگی مانیا آقایی شبانکاره

از زمان ثبت نام در آزمون‌های کانون با افتخار، تاکنون هیچ غیبتی در هیچ کدام از انواع آزمون‌های اصلی، هدیه، هدف گذاری و مشابه پارسال نداشته ام.

گفت‌و‌گوی رؤیا کریمیان با قهرمان پیوستگی مانیا آقایی شبانکاره


«تاکنون هیچ غیبتی در هیچ کدام از انواع آزمون های اصلی، هدیه، هدف گذاری و مشابه پارسال نداشته ام.»


نام و نام خانوادگی : مانیا آقایی شبانکاره

نام شهر ، استان : اهواز ، خوزستان

مقطع تحصیلی : هشتم

میانگین تراز : 6598

نام مدرسه متوسطه : استعدادهای درخشان فرزانگان 1

سال های حضور در کانون : 3 سال

شغل و تحصیلات مادر : فرهنگی (آموزگار ابتدایی) ، لیسانس آموزش ابتدایی

شغل و تحصیلات پدر : نظامی ، لیسانس حقوق



  1. شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟

به پیشنهاد معلم پایه ششم خودم، خانم طاهری عزیز، برای موفقیت در آزمون تیزهوشان، با کانون آشنا شدم و در آزمون های کانون ثبت نام کردم که خوشبختانه توانستم در آزمون تیزهوشان پایه ششم به هفتم مدارس تیزهوشان، مدرسه فرزانگان 1 قبول شوم.


  1. دستاورد شما از شرکت در آزمون های کانون چه بود؟

مهم تر از همه چیز، شرکت در آزمون های کانون مهارت تست زنی من را تقویت کرد، در بعضی مواقع باعث شد خودم را محک بزنم و با خودم رقابت کنم  و به فراشناختی از خودم برسم، و در بعضی مواقع هم خودم را با دانش آموزان مدرسه و هم شهری ها و هم استانی ها و دانش آموزان سطح کشور مقایسه کنم و قطعا به نتایج بهتری در ادامه رسیدم.


  1. چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟ خسته نشدید؟

خسته شدم اما حتی خستگی ام هم نتیجه ی خودش را داده است. دلایلی که این همه آزمون را شرکت کردم این بود: پیشخوانی کردن، سریع تر جواب دادن نسبت به بقیه دانش آموزان در مدرسه با توجه به آمادگی بیشتری که پیدا کرده بودم، این که بدانم کدام بخش های کتاب را بلد هستم و کدام بخش ها را ایراد دارم و برای امتحان های مهم طی سال آنها را دوباره مرور کنم تا بهتر یاد بگیرم و بفهمم که آیا در آزمون های بعدی توانسته ام هدفی که داشته ام را اجرا کنم یا نه که در اکثر مواقع موفق بودم. 


  1. پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما می کنند؟

بیشتر مادرم، معمولاً با جمله ی (بشین پای درسِت مامان) و کنترل انجام برنامه های ارسالی پشتیبانم و با پرسش و پاسخ بعد از مطالعه ام در منزل، من را پشتیبانی می کنند. البته پدر هم زمان هایی که منزل باشند کمک من هستند.

  1. از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کنید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.

غیر از کارنامه اصلی روز آزمون و کارنامه اشتباهات، از کارنامه مبحثی بیشتر استفاده می کنم به دلیل این که در این نوع کارنامه به ریز و جزئیات بیشتری از مباحث از منظرهای مختلف توجه می شود و باعث می شود مباحث ایراددار را یاد بگیرم و اول از همه روی آن مباحث کار کنم.


  1. مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می خوانید؟ چگونه برنامه‌ریزی می کنید؟

بله، همیشه با کمک مادر و پشتیبانم، تمام بودجه بندی هر آزمون را چک می کنیم و در برنامه ریزی هفتگی لحاظ می کنیم، معمولا بیشتر درس ها خوانده شده است. فقط در بعضی درس ها مثل علوم و ریاضی با توجه به نحوه تدریس در مدرسه استعدادهای درخشان، ممکن است عقب باشم که سعی می کنم با پیشخوانی در مواقعی که وقت اضافی داشته باشم و کارهای مدرسه و امتحان هایم زیاد نباشد، این سنجاق شدن برنامه راهبردی به برنامه ریزی شخصی ام را انجام دهم.


  1. کدام درس ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس ها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمون ها چه نمره ای برای این درس ها کسب می کنید؟

زبان انگلیسی، مطالعات اجتماعی و پیام های آسمان از درس های عمومی و زیست شناسی از درس های اختصاصی

برای زبان چون بسیاری از کلمات را از قبل شنیده ام (به واسطه ی کلاس های زبان) بیشتر روی نحوه ی نوشتن کلمات کار می کنم و هر کلمه را در دفتر واژگان زبان مخصوص خودم (به پیشنهاد پشتیبانم) به همراه معنی آن می نویسم و کلماتی را هم که معلم در طول تدریس درس داده است را می نویسم و مرور می کنم و از خودم آزمون می گیرم.

برای مطالعات اجتماعی، که از نظر من شامل دو بخش حفظیات و مفهومی می شود، اول سعی می کنم مفهوم شان را درک کنم که بعد بتوانم به راحتی آنها را حفظ کنم.

برای پیام های آسمان، باز هم حالت مفهومی و حفظیاتی دارد، ابتدا آیات قرآنی را بخش بخش، رمزگذاری می کنم و بعد حفظ می کنم و در ادامه نکات دیگر را بصورت مفهومی حفظ می کنم.

در مورد زیست شناسی، چون بیشتر بخش های این درس با بدن انسان در ارتباط هستند از طریق پوسترهای مربوطه و اندام های بدن خودم، شبیه سازی می کنم و یا فیلم های مختلف و جزوات لازم را مطالعه می کنم.

مطالعات اجتماعی و پیام های آسمان و زبان انگلیسی و زیست شناسی در مدرسه :  بالای 19 

زیست شناسی در آزمون های کانون : 80% (به دلیل این که در اکثر مواقع پیش خوانی می کنم) 

مطالعات اجتماعی و پیام های آسمان در آزمون های کانون : 100%

زبان انگلیسی در آزمون های کانون : 90%  (همیشه کلمه ای هست که در آزمون ها جدید میاد و تا حالا ندیدمش و نمی دانم از کجا آمده که البته در دفتر واژگانم نوشته می شود و قول دادم بخش student book را هم از این به بعد مطالعه کنم)

 

  1. در طول این سال ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟

مطالعات اجتماعی، برای تبدیل شدن این درس به نقطه قوت تمام نکات مهم را علامت گذاری کردم و از آنها سوال طرح کردم. هر پاراگراف را که خواندم سوال ها را از خودم پرسیدم و مرور کردم و بعد از روی کتاب پرتکرار مطالعات اجتماعی انواع تمرین های مختلف را کار کردم و هرجا را که اشکال داشتم مجددا مطالعه و مرور کردم تا جایی که آمادگی کامل پیدا کنم.


  1. روزی چند ساعت درس می خوانید؟ چند درصد زمان خودتان را به تست زدن اختصاص می دهید؟

بین 4 الی 6 ساعت بصورت روزانه برای مطالعه زمان می گذارم، برای تست زدن حداقل 25% (بر اساس 6 ساعت مطالعه) ساعت روزانه زمان می گذارم.


  1. در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درس ها می روید؟ ایرادهای هر درس را چگونه برطرف می کنید؟

اول به سراغ نقاط قوتم می روم (زبان انگلیسی و مطالعات اجتماعی و پیام های آسمان و زیست شناسی) و بعد فارسی و ریاضی و عربی و...

در مورد ایرادها اول از روی کتاب مخصوص استعدادهای درخشان مطالعه ام را کامل می کنم و بعد از روی نکات تدریس شده معلم و حل سوال های داده شده و در انتها کتاب های کمک آموزشی تسلط خودم را روی مباحث ایراددار افزایش می دهم. (از نمونه سوال های موجود در سایت کانون و همچنین دفترچه های درسنامه ی هر آزمون هم برای مدرسه و هم آزمون های کانون استفاده می کنم)


  1. آیا اعضای خانواده کارنامه‌ی شما را می بینند؟ اگر افت داشته باشید برخورد آن ها با این افت چگونه است؟

اول خانواده کارنامه ام را می بینند و بعد خودم! بعد از دیدن نتایج، در صورتی که نتایج خوبی کسب کرده باشم حتما تشویقم می کنند و به پاس تلاش هایم، روز جمعه برای من به عنوان پاداش، آیتمی برای تفریح در نظر می گیرند و در صورت کسب نتایج نامناسب، صحبت می کنند که اگر بهتر درس می خواندم یا تعداد تست بیشتری کار می کردم یا در کل به برنامه های ارسالی بیشتر توجه می کردم نتایج بهتری حاصل می شد.


  1. دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیر درسی کرده است؟

بله و همیشه استفاده می کنم، از نظر درسی این که بدانم در طی هفته یا روزهای مختلف دقیقا برای درس های مختلف چقدر زمان گذاشتم و این که آیا میزان زمان گذاشته شده کافی بوده است یا نه و اگر کافی نبوده در هفته ی بعدی آن را جبران کنم و از نظر غیر درسی هم اینکه اگر در انجام بعضی از کارها زیاده روی شده است روی آن کنترل داشته باشم و در زمان صرفه جویی کنم و کمتر انجام دهم. برای مثال سال ششم ابتدایی که بودم، خیلی زیاد تلویزیون می دیدم که با کمک همین دفتر برنامه ریزی زمان استفاده را رصد می کردم و به تدریج کمتر شد و الان دیگر واقعا به اندازه ی کافی می بینم و زمان استفاده از تلویزیون خیلی کمتر شده است.

ضمنا در بخش غیر درسی برای یادآوری کلاس های تقویتی ام هم از دفتر برنامه ریزی استفاده می کنم.

  1. کدام یک از کتاب های کانون را استفاده می کنید؟ این کتاب ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

از اکثر کتاب های کانون استفاده می کنم. اما بیشتر از کتاب های آبی و پرتکرار. از کتاب های آبی به دلیل این که مشابه آن در آزمون های کانون سوال می آید و سطح برابری با آزمون های کانون دارد و از طرفی می توانم سطح خود را با سطح بالای آزمون های کانون و مدرسه برابر کنم.

در مورد کتاب هاب پرتکرار هم چون از سوال های مدارس مختلف از شهرهای مختلف انواع سوال های صحیح غلطی ، نقطه چینی، تشریحی و تستی دارد کمک می کند که بتوانم بفهمم می توان از یک متن واحد، چند نوع نمونه سوال در آورد که مثال بارزش این است که معلم در امتحان های مختلف کلاسی، سوال های متفاوتی طرح کردند و من توانستم به تمام سوال ها پاسخ دهم.


  1. از کلاس چندم در آزمون‌های برنامه‌ای کانون شرکت کردید؟ 

از کلاس ششم در آزمون های برنامه ای کانون شرکت کردم و تا الان که مقطع هشتم هستم بصورت مستمر در انواع آزمون ها شرکت می کنم.


  1. تا امروز در چند آزمون برنامه‌ای کانون شرکت کردید؟ 

تا زمان چاپ دفترچه قهرمان پیوستگی در دی ماه 1401 در 146 آزمون برنامه ای شرکت داشته ام، اما در ادامه هم در آزمون های هدف گذاری و مشابه پارسال و آزمون های اصلی دی ماه و 7 بهمن نیز تا امروز شرکت داشته ام.


  1. آیا در این سال‌ها در آزمون‌های کانون غیبت کرده‌اید؟ چند آزمون دلیل غیبت شما چه بوده است؟

از زمان ثبت نام در آزمون های کانون با افتخار، تاکنون هیچ غیبتی در هیچ کدام از انواع آزمون های اصلی، هدیه، هدف گذاری و مشابه پارسال نداشته ام. من حتی با پای شکسته در آزمون های دی ماه هم آزمون دادم چون اعتقاد دارم در هر شرایطی باید وضعیت خودم را بسنجم و قرار نیست شرایط خاص من را از هدف اصلی من دور کند.


  1. آیا علاوه بر آزمون اصلی، در آزمون‌های هدیه، هدف‌گذاری و مشابه پارسال هم شرکت کرده‌اید؟

بله، با قرار دادن انواع آزمون ها در برنامه شخصی ام و تعریف زمان آزمون برای آنها توسط پشتیبانم و البته همراهی و ارزش گذاری مادر و پدرم در انجام آزمون ها تحت هر شرایطی حتی سفر و ... تا به حال در تمامی انواع آزمون های هدیه و هدف گذاری و مشابه پارسال شرکت داشته ام و حتی تحلیل آنها را هم همان روز که آزمون می دهم انجام می دهم.


  1. آیا برنامه‌ی مدرسه با برنامه‌ی آزمون هماهنگ بود؟ چگونه بین این دو برنامه هماهنگی ایجاد می‌کردید؟

در مورد بیشتر درس ها بله، اما معمولا درس علوم در حالت عادی هم با توجه به روش تدریس معلم های مدرسه ام، تطابق با برنامه راهبردی نداشت که من برای رفع این مشکل و ایجاد هماهنگی از روش پیشخوانی بخصوص برای دروس زیست و شیمی استفاده می کردم.


  1. تحلیل آزمون را در چه روزی انجام می‌دادید؟ جمعه یا در روزهای بعد از آزمون؟روش شما برای تحلیل آزمون چگونه بود؟

برای آزمون های اصلی به دلیل خستگی روز آزمون، روز بعد از آزمون (شنبه) معمولا به شکل کامل انجام می شود و برای سایر آزمون های طی هفته همان روزی که آزمون را می دهم تحلیل را انجام می دهم. در مورد روش تحلیل از پشتیبانم یاد گرفتم که تا قبل از بارگذاری دفترچه پاسخ در صفحه شخصی یک بار دیگر سوال های نزده و اشتباهم را که از طریق کلید سوال پیدا کرده ام دوباره در فضای غیر آزمونی از خودم امتحان بگیرم و اگر اشتباهات و نزده ها به درست تبدیل شدند اشکال من در آزمون مهارتی بوده و اگر همچنان اشتباه و نزده باقی ماندند یعنی اشکالات من علمی بوده است و مرحله بعدی از طریق پاسخنامه تشریحی تحلیل سوال به سوال را انجام دهم.


  1. آیا کتاب خودآموزی داشتید؟ چگونه آن را تکمیل می‌کردید؟

بله حتما، سوال ها را دوباره حل می کنم و تحلیلم را می نویسم. سوال های اشتباه و جواب های درست آنها را هم در قسمت مربوطه وارد می کنم، دلایل را هم با نشانه گذاری و رنگ بندی مناسب برای هر درس یادداشت می کنم و اگر باز هم اشکال داشته باشم پاسخنامه را مطالعه می کنم و نکات تکمیلی را وارد کتاب خودآموز می کنم. این کار را برای سوال های درست هم انجام می دهم.

 

  1. دلیل این که در آزمون‌های تابستان شرکت کرده اید چه بود؟

دلیل اول : درس های سال گذشته که هنوز اشکال داشتم را در قالب سوال های نگاه به گذشته مرور کنم.

دلیل دوم : برای درس های سال جدید (در قالب درس های نگاه به آینده) آمادگی داشته باشم و آنها را پیشخوانی کنم تا بتوانم سر کلاس درس، فقط جاهایی که  اشکال دارم را بیشتر یاد بگیرم و به سوال های معلم زودتر از بقیه پاسخ دهم و اینکه در کل طول تابستان از درسم غافل نشوم.

 

  1. چه تصمیماتی برای بهتر شدن در نیم سال دوم گرفته اید؟ 

روش درس خواندنم را برای درس هایی که آن روش اشتباه بوده تغییر دهم و روش های درست را در پیش بگیرم. بیشتر تست بزنم و تمرین کنم و ساعت مطالعه ام را هم بالا ببرم.


  1. فکر می کنید مهم ترین ویژگی که شما دارید و باعث می شود خوب درس بخوانید، چیست؟

هم خوب رمزگذاری می کنم، هم خوب سوال طرح می کنم، هم خوب درک می کنم.


  1. آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص می دهید؟ چه کارهایی می کنید؟

بله، بخشی از استراحت با خانواده، بخشی با ورزش (فوتسال) و بخشی با نواختن پیانو پر می شود.


  1. آیا خواندن و نوشتن را قبل از دوران مدرسه یاد گرفتید؟ چه کسی به شما یاد داد؟ 

بله در دوران پیش دبستانی با حروف قرآنی آشنا شدم و در ادامه خواندن و نوشتن را یاد گرفتم. 


  1. قبل از دوران دبستان پدر و مادر برای شما کتاب می خواندند؟ چه کتاب‌هایی؟ الان مطالعه غیردرسی دارید؟

بله، بیشتر کتاب های داستان برایم می خواندند. الان هم مطالعه غیر درسی ام شامل کتاب های رمان و علمی و طنز می باشد.


  1. آیا برای درس خواندن با دوستان صمیمی خود در ارتباط هستید؟ در مورد چه چیزی با هم گفت و گو می کنید؟ وضعیت درسی دوستان شما چگونه است؟

بله، گاهی اوقات با هم در منزل درس می خوانیم و یا در مدرسه از هم درس می پرسیم، و یا از طریق تماس تصویری باهم در ارتباط هستیم. در مورد زندگی، علایق و سلیقه ها و اهداف آینده صحبت می کنیم. وضعیت درسی دوستانم خوب است و در سطح خودم هستند.

در مورد افتخارات كسب شده علمي ، ورزشي ، قرآني ، موسيقي و ساير افتخارات خود برای ما بگویید. 

اول دبستان: رتبه 2 حفظ قرآن را در ناحیه کسب کردم.

سوم دبستان: حفظ جزء 30 قرآن و مقام اول مسابقات قصه گویی را کسب کردم.

سوم و پنجم و ششم دبستان: سه رتبه برتر منطقه را در جشنواره جابر ابن حیان کسب کردم.

پنجم دبستان: رتبه برتر جشنواره فیلم کوتاه سردار سلیمانی  را به دست آوردم.

هفتم: مقام اول ناحیه در بخش موسیقی (پیانو) ، مقام اول استان در بخش پادکست و مقام اول فیلم کوتاه در ناحیه را کسب کردم.

همچنین عضو تیم فوتسال مدارس ناحیه 2 اهواز هم هستم و در نهایت جمله ی پایانی : من زاده ی رؤیاهایم هستم.

3/27/2023 5:12:15 PM