چرا گاهی بیشتر درس می‌خوانیم اما نتیجه آزمون افت می‌کند؟!

معمولا با بیشتر خواندن مطالب در شرایطی که تسلط و مهارت کافی برای پاسخ دادن به سوالات تستی را نداریم با زدن غلط‌های بیشتر نمره کمتری کسب می‌کنیم

چرا گاهی بیشتر درس می‌خوانیم اما نتیجه آزمون افت می‌کند؟!

چرا گاهی بیشتر درس می خوانیم اما نتیجه ما در آزمون افت می کند؟؟ !!!

در جلسات مشاوره بسیار با این سوال مواجه شده ام که بیشتر درس خواندم اما نتیجه ام افت کرده است چرا؟

پاسخ این سوال روشن است . یادگرفتن لایه لایه بوده و دارای سطوحی است که این لایه ها و سطوح بتدریج  و در راستای یک فرایند تشکیل می شود .

وقتی که شما اطلاعات زیادی نسبت به یک موضوع ندارید و در امتحان تستی شرکت می کنید پس از دیدن سوالات متوجه می شوید که اکثر آن ها را بلد نیستید و در بین آن ها یکی دو سوال را پیدا می کنید که قادر به پاسخ گویی هستید در چنین شرایطی معمولا نمره منفی نمی گیرید و با پاسخ دادن به همان یکی دو سوال  نمره ای  نسبتا قابل قبول  در حد اطلاعات  و انتظار خود کسب می کنید و چون خیلی هم زحمت نکشیدید و توقع زیادی از خود ندارید از نتیجه راضی هستید.

در حالت دیگر شما در مبحث و موضوعی بسیار مسلط هستید و اگر سوالات هم استاندارد باشد با دیدن آن ها متوجه می شوید که اکثر سوالات را بلد بوده  و تنها یکی دو سوال است که نمی توانید به آن ها پاسخ دهید . اکنون قادرخواهید بود با زدن اکثر سوالات به درستی ، نمره بسیار خوبی بدست آوردید . در این شرایط هم معمولا زیاد غلط نمی زنید و نمره منفی کمی دریافت می کنید و اکثرا از نتیجه راضی خواهید بود.

اما مشکل  و تناقض وقتی پیدا می شود که شما مطالب را به درستی و در حد تسلط بلد نیستید و مرز روشنی بین سطوح یادگیری شما وجود ندارد و یا سوالات از سطح معمول دشوارتر و یا حتی سلیقه ای طرح شده که شما در تشخیص بلد بودن و یا نبودن دچار تردید می شود.

وقتی تازه شروع به یادگرفتن مطلبی کرده اید دقیقا دچار این معضل می شوید . قبل از خواندن مطالب تکلیف شما با خودتان روشن بود و اکثر سوالات را بلد نبودید حال که شروع به خواندن کرده اید اکثر سوالات به چشم شما آشنا می آیند ضمنا به دلیل وقتی که برای خواندن صرف کرده اید و متحمل زحمت شده اید انتظارتان برای پاسخ گویی به سوالات بیشتر، افزایش یافته ، در صورتی که تسلط کافی برای پاسخ دادن به آن ها ندارید و هنگام پاسخ گویی وقت زیادی را به دلیل  انتظار بیشتر و وسواسی که به واسطه مطالعه بیشتر ، پیدا کرده اید بخرج می دهید و در نتیجه  علیرغم مطمئن نبود از پاسخ ، یکی را انتخاب می کنید که معمولا غلط است و کسب نمره منفی نه تنها نمره کلی شما را بالا نمی برد بلکه باعث کاهش آن می شود . هنگام دشوار بودن سوالات هم  تقریبا همین  اتفاق می افتد و افزایش غلط ها ،  نمره شما کاهش می یابد.

خب چاره چیست ؟ 

چاره این است که همزمان  با افزایش ساعت مطالعه  انتظار خود را مدیریت کنید و مطمئن باشید که در سایه افزایش تمرین و تکرار مباحث خوانده شده  ، میزان تسلط شما افزایش می یابد و بهتر می توانید مطالبی را که بلد هستید از آن هایی که بلد نیستید تفکیک کنید و با گذشت زمان و تکرار این فرایند در وضعیت درسی شما بهبود پایدار حاصل شده  و نتایج شما در آزمون ها بهتر می شود.

توصیه می شود جهت آشنایی دقیق تر با مراحله یادگیری حیطه های  شش گانه شناختی بنجامین بلوم  روان شناس برجسته  امریکایی را در گوگل سرچ و مطالعه فرمایید

همواره سلامت ، شاد و موفق باشید – پژمان عبدالهیان

Menu