فاطمه دهقانی محمدآبادی در یک نگاه
نام شهر ، استان : یزد ، یزد
رشته و منطقه ی کنکور : علوم تجربی
رتبه سال 1400 : 12143 منطقه 2 و 28424 کشوری
رتبه سال 1401 : 68 منطقه و 192 کشوری
سال های حضور در کانون : 3 سال
رشته و دانشگاه قبولی : پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
درصدهای کنکور 1400
ادبیات 40 دین و زندگی 91 عربی 47 زبان 1- زمین شناسی 0
ریاضی 27 زیست شناسی 32 فیزیک 18 شیمی 29
درصدهای کنکور 1401
ادبیات 72 دین و زندگی 86 عربی 82 زبان 42 زمین شناسی 38
ریاضی 89 زیست شناسی 84 فیزیک 68 شیمی 78
- 1-به نظر شما چه عواملی باعث شدند که در کنکور سال قبل نتیجه نگیرید؟
در واقع من به طور کلی برنامه منسجم نداشتم و بسیار آشفته بودم و به همان برنامه نصف و نیمه هم پایبند نبودم. در زمان امتحان های دی ماه که امتحان ترم بود از فضای کنکور و تست دور شدم از بهمن هم کاملاً ناامید شده بودم و ساعت مطالعه ام صفر شد و دیگر نتوانستم درس بخوانم در اصل نمی توانستم بر افکارم غلبه کنم.
- 2-رمز موفقیت پیوستگی است اما شما در سال های قبل غیبت می کردید و بعد ها اعلام کردید علت نتیجه نگرفتن شما همین موضوع بوده است توضیح می دهید؟
اوایل چون آزمون آنلاین بود و در منزل آزمون می دادم به خودم وقت بیشتری می دادم همین موضوع پاشنه آشیل من شد چون خودم را مقید به پاسخ دهی در زمان آزمون نمی کردم و موجب شد کم کم از کتاب هایم در جلسه آزمون کمک بگیرم، ولی از یک زمان به بعد دیگر در آزمون ها شرکت نمی کردم چون درس نمی خواندم که بخواهم خودم را بسنجم که بعدها متوجه شدم اشتباه می کردم، چون همین که در جلسه ی آزمون شرکت کنی خودش موجب یادگیری می شود.
- 3-چه موضوعی موجب شد که تصمیم بگیری و یک سال دیگر برای کنکور خودت را آماده کنی؟ سختی های مسیر را چطور ارزیابی کردی؟
سال اول تلاشم را نکرده بودم. حتی همان روز کنکور هم به امید کنکور دوباره در جلسه آزمون شرکت کردم. وقتی کارنامه ام را دیدم حس می کردم اگر به خودم فرصت دوباره ندهم یک حسرت بزرگ برای همیشه برایم باقی خواهد ماند و اینطور شد که تصمیم گرفتم یک سال دیگر به خودم وقت بدهم و خوب تلاش کنم تا بعداً خودم را بابت فرصتی که از خودم گرفتم سرزنش نکنم.
- 4-نظر خانواده نسبت به تصمیم دوباره کنکور دادن شما چه بود؟
اوایل مخالف بودند و نگران بودند اتفاق های سال قبل تکرار شود ولی وقتی شروع کردم و تلاش و انگیزه من را دیدند حمایتم کردند و کنارم بودند و حتی یکبار هم سال قبل را یادم نیاوردند ، این موضوع برای من بسیار مهم بود و انگیزه ی من را بیشتر می کرد.
- 5-در سال آخر خسته نشدید؟ چه چالش هایی در سال آخر داشتید؟ چه کاری برای رفع خستگی انجام می دادید؟
خستگی و بی انگیزه بودن که طبیعتاً برای همه پیش می آید ولی روش برخورد با آن بسیار مهم است. بعضی وقت ها که کلاً نمی توانستم درس بخوانم چند ساعتی از محیط درس دور می شدم و به فعالیتی که علاقه داشتم می پرداختم و بعد که ذهنم آرام می شد با حال خوب و انگیزه به درس برمی گشتم و زمان آن درس هایی که از دست داده بودم را در هفته پخش می کردم.
یک دفتر داشتم ، زمان هایی که خسته می شدم از حس و حال آن زمان برای سال آینده ام می نوشتم و کارهایی که دوست داشتم در آن زمان انجام بدهم را می نوشتم و تاریخ می زدم تا سال بعد همان زمان این کار را انجام بدهم. الان که این دفتر را می خوانم کلی حس خوب می گیرم و یکی از یادگاری های قشنگ از دوران کنکور برایم شده است.
- 6-چرا کانون را در این سال ها انتخاب کردید؟ به نظر شما مهم ترین ویژگی آزمونهای کانون چیست؟
مهم ترین ویژگی از نظر من برنامه راهبردی است من برنامه ریزی ام را مطابق با برنامه راهبردی کانون تنظیم می کردم آزمون کانون ، آزمون مناسبی برایم بود تا میزان یادگیری دوهفته ای خودم را بسنجم و اشکالاتم را پیدا کنم.
در واقع آمون ها هدف های کوچکی بودند که من طول دو هفته تلاش می کردم تا به آن ها برسم و هربار که تراز خوبی می آوردم حس موفقیت خیلی خوبی به من دست می داد.
- 7-آزمون های کانون و کلا کانونی شدن چه دستاوردی برای شما داشت؟
یکی مدیریت زمان و دیگری اینکه در هر آزمون یک یا چند درس بیش از حد معمول سخت تر هستند و باید یاد بگیرم خودم و هیجاناتم را در جلسه کنترل کنم و با اولویت بندی، سوال ها را تا جایی که می توانم حل کنم.
- 8-مطابق برنامهی راهبردی حرکت می کردید؟ چگونه برای دو هفته برنامه ریزی می کردید؟
بله، روز های اول هفته را به رفع اشکال و تکمیل یادگیری مباحث ناقص آزمون قبل اختصاص می دادم و روز های بعد را برای آزمون همان هفته مطالعه میکردم.
- 9-تحلیل آزمون را چگونه انجام می دادید؟
تک به تک سوالات را بررسی می کردم و با کتاب چک می کردم و اگر در مبحثی اشکال داشتم آن را رفع می کردم. خیلی از من وقت می گرفت ولی مطمئن می شدم که مبحث آزمون قبل را کامل یاد گرفتم.
- 10-ساعت مطالعه شما در طول امسال به چه صورت بود؟
از شهریور با ۵،۶ ساعت در روز شروع کردم و هر ماه افزایش می دادم تا اواخر به ۱۱،۱۲ ساعت رسید.
- 11-اولین ترازی که امسال گرفتید چند بود؟ روند ترازهای شما چگونه بود؟ زمانی که افت می کردید چه کار می کردید؟
اولین تراز امسالم ۶۸۸۷ بود. معمولاً روند نسبتاً ثابت یا صعودی داشت ولی چند بار خیلی افت کرد و این برایم تلنگری شد که کنکور را خیلی دست کم نگیرم و به خودم مغرور نشوم. بررسی می کردم اشکال از کجا بوده تا در آزمون های بعد و به ویژه در کنکور تکرار نشود. مثلاً کم درس خوانده بودم یا در آن هفته حجم مطالب زیاد بوده و نتوانستم با کیفیت خوبی مطالعه کنم یا حتی یکبار دلیلش این بود که شب قبل آزمون خیلی دیر خوابیده بودم.
یک تغییری که امسال نسبت پارسال داشتم این بود که امسال به خاطر افت تراز اجازه نمی دادم اعتماد به نفسم پایین بیاید و تصور کنم نمی توانم نتیجه مدنظرم را در کنکور به دست بیاورم.
- 12-شما از چه منابع کانون استفاده می کردید؟ این منابع چه ویژگی هایی داشتند؟
سال دهم و یازدهم از سه سطحی ریاضی برای شروع استفاده کردم این کتاب به من بسیار کمک کرد سطح بندی سوالات ذهنم را آرام می کرد یکی از اصلی ترین دلایلی که موجب شد ریاضی را از 26 درصد به 89 درصد برسانم استفاده از کتاب سه سطحی بود.
- 13-از کدام یک از کارنامه های جعبه ابزار کانون استفاده می کردید؟ به چه علت؟
کارنامه ی اصلی سایت اولین ابزاری بود که از آن استفاده می کردم، کارنامه ی اشتباهات نیز به من در تحلیل و بررسی آزمونم بسیار کمک می کرد مخصوصاً در ایام جمع بندی و دوران عید.
- 14-در کدام درس پیشرفت رادیکال نسبت به پارسال داشتی ؟ روش مطالعه ات در این درس چه طور بوده است؟
در درس زیست سال گذشته 32 درصد زده بودم و امسال موفق شدم درصد خود را به 84 درصد برسانم.
یکی از اصلی ترین کارهایی که امسال انجام دادم توجه جدی به متن کتاب درسی بود برای مثال نکته هایی که از کتاب های کمک آموزشی و آزمون های مختلف به دست می آوردم به کتاب درسی اضافه می کردم و کتاب تبدیل به منبع اصلی من شده بود حتی در دوران جمع بندی.
موضوع مهم دیگر این بود که تعداد و تنوع تست هایی که در سال دوم کار می کردم بیشتر شده بود (حداقل روزی 50 تست ) و حتی روزهایی که به هر علت کمتر درس می خواندم ، از زمان زیست کم نمی گذاشتم به طور متوسط روزی 3 ساعت زیست می خواندم.
- 15-تکنیک ها و روشهای مدیریت زمان را، تمرین و استفاده می کردید؟
از همان ابتدا که شروع کردم برای سال دوم درس بخوانم همیشه یک کرنومتر روی میز مطالعه ام بود. تست هایی که می خواستم برای یک مبحث کار کنم را به دو قسمت تقسیم می کردم (سوال های زوج و فرد) ، یک قسمت را به عنوان تست آموزشی می زدم و اصلاً زمان نمی گرفتم. قسمت بعدی را با زمان می زدم ولی بعد از آن زمان برمی گشتم و یک به یک سوال ها را تحلیل می کردم. این طوری هم کیفیت مطاله ام حفظ می شد هم تست زمان دار را تمرین کرده بودم.
طبیعتاً اوایل که تست زمان دار استاندارد را شروع کردم برایم سخت بود به خاطر همین به ازای هر سوال دو برابر وقت استاندارد در نظر می گرفتم اما رفته رفته این مدت کمتر شد تا اواخر حتی از زمان کنکور هم کمتر وقت می گذاشتم.
- 16-فکر می کردی چنین رتبه ای کسب کنی؟ خاطره لحظه اعلام نتایج را برای ما تعریف می کنی؟
بله انتظارش را داشتم. از ظهر که رتبه های تک رقمی اعلام شد منتظر کارنامه ام بودم تا حوالی ساعت یک شب که باز هم هرکار کردم سایت سنجش برایم باز نشد. رفتم خوابیدم و صبح که بیدار شدم نتیجه را دیدم ولی خیلی خوشحال نشدم شاید به خاطر استرسی بود که روز قبلش داشتم و همه ذوق و شوق مرا تحت تاثیر قرار داده بود.
- 17-به نظرت مهم ترین خود ویژگی مثبت شما چه بود که باعث شد به اینجا برسید؟
به خاطر رتبه سال قبل اعتماد به نفس خودم را از دست نداده بودم بلکه انگیزه ام بیشتر شده بود تا سخت تر تلاش کنم ، و اینکه آرامش زیادی داشتم و استرس مانع کارم نمی شد.
- 18-توصیه ای برای دانش آموزان دارید؟
خودشان را با منابع زیاد ، کلاس های فشرده و کارهای عجیب و غریب دیگری درگیر نکنند. مسیر موفقیت در کنکور ساده تر از چیزی است که قبل کنکور تصورش را داریم و رتبه ی خوب در کنکور واقعاً موضوع دست نیافتنی نیست و برای رسیدن به آن باید برنامه ریزی درست داشته باشند و به آن پایبند باشند و اصولی درس بخوانند. موضوع دیگر آن که برای پیشرفت نهایت تلاش خود را بکنند اما هرگز خودشان را با بقیه مقایسه نکنند چون ذهن شان آشفته می شود و تمرکز خود را از دست می دهند.
