رتبههای برتر کشور در کنکور سراسری سال 1401 با حضور چهرههای ماندگار علمی، آموزشی و فرهنگی و خانوادههای برگزیدگان کنکور، مورد تجلیل و تقدیر قرار گرفتند.
روز چهارشنبه 16 شهریور، طی مراسمی که در مرکز همایشهای صداوسیما برگزار شد، از بیش از 100 دانشآموز کانون که در کنکور سراسری امسال موفق به کسب رتبههای تکرقمی کشوری، مناطق و ایثارگران در 5 گروه ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان شدند، تقدیر به عمل آمد.
در این مراسم کاظم قلمچی واقف و متولی بنیاد علمیآموزشی قلمچی با اشاره به آماری از برترینهای کنکور امسال که دانش آموز کانون قلمچی بوده اند، گفت: 64 نفر از رتبههای زیر 10 در سهمنطقه کشوری امسال، قهرمان پیوستگی هستند چرا که در بیش از 50 آزمون برنامه ای کانون شرکت کردند. در این میان 27 نفر در بیش از 100 آزمون حضور خود را به ثبت رساندند؛ این نشان میدهد که این افراد زحمت بیشتری کشیده و پیوستگی داشتند.
وی با اشاره به عزم و اراده این دانشآموزان که هر دو هفته یکبار به طور پیوسته و در بیش از 100 روز جمعه در آزمونهای آزمایشی کانون حضور داشتهاند، خاطرنشان کرد: به طور قطع در این مسیر ناامیدیها و چالشهای بسیار وجود داشته و راه همیشه هموار نبوده است. البته اجباری هم در کار نبود و میشد به راحتی بهانه آورد و ادامه نداد.
قلمچی با بیان اینکه در شرایط کرونا و محدودیتهایی که باعث ناهماهنگیهای آزمون با برخی درسهای مدرسه و نیز پدیده تورم نمره شد، خیلی از این دانشآموزان میتوانستند بهانه بیاورند و ادامه ندهند، تاکید کرد: با این حال اما شاهد سعی و پیوستگی مداوم این دانشآموزان بودیم که کار را در میانه راه رها نکرده و ادامه دادند و موفق هم شدند.
به گفته وی، رتبه 10کنکور تجربی امسال قهرمان پیوستگی است چرا که در 234 آزمون آزمایشی کانون شرکت کرده است.
متولی بنیاد علمی آموزشی قلمچی با ذکر این مصرع که «عرق سعی محال است که گوهر نشود» به دانشآموزان برتر کنکور سراسری توصیه کرد که کار را در میانه راه رها نکرده و همواره پیوستگی را سرلوحه مسیر خود قرار دهند تا موفق شوند.
وی تاکید کرد: این پیوستگی باید در مقاطع مختلف تحصیلی و دانشگاهی و حتی در کل زندگی تداوم داشته باشد.
حضور در آزمونهای آزمایشی و تاثیر آن در موفقیت دانشآموزان
قلمچی با اشاره به اهمیت پیوستگی از زاویه علمی آموزشی و تفاوت حضور در آزمونهای آزمایشی پراکنده در مقابل آزمونهای پیوسته گفت: آنها که غیبت نمیکنند و حاضر هستند، موفقترند. آزمونهای پیوسته، یک مسیر و برنامه را مشخص میکند و نقاط آن پراکنده نیست. در این پیوستگی مسیری با دقت و برنامه مشخص، طراحی شده که به هماهنگی ذهن دانشآموز کمک میکند. با این وجود دیگر ذهن دانشآموز آشفته نیست و منظم و هماهنگ با مدرسه و در یک مسیر حرکت میکند و میتواند آگاهانه و طبق برنامه درس بخواند.
متولی بنیاد علمی آموزشی قلمچی با تاکید براینکه امروزه آموزش و یادگیری همچون پزشکی مبتنی بر تحقیق است، به تحقیقات جهانی انجام شده در حوزه آموزش اشاره کرد و گفت: نتایج تحقیقات بینالمللی نشان میدهد که تاثیر حضور در آزمونهای آزمایشی در موفقیت فرزندان بسیار پررنگ است به نحوی که گفته میشود به ازای هر آزمون 80 نمره به امتیاز فرزندان افزوده میشود.
وی افزود: طبق این تحقیقات، اولین و مهمترین استراتژی که پیشرفت دانشآموزان را تضمین میکند بازخوردهای منظم است، به این معنی که گفته میشود بازخورد گرفتن در یکسال، 9 ماه دانشآموز را جلو میاندازد. دومین استراتژی نیز مربوط به مهارتهای فراشناختی ناشی از مدیریت تفکر است که دانشآموز را در یکسال 8 ماه به پیش میبرد، مهارتهای فراشناختی یعنی هر دانشآموز دروس را با چه شیوهای مطالعه کند برایش موثرتر خواهد بود.
قلمچی تاکید کرد: ما در آزمونهای آزمایشی کانون هر دوهفته یکبار بازخورد میدهیم تا دانشآموزان بدانند در کدام درسها دارای نقاط قوت و ضعف هستند و راهکارهای صحیح را بیابند.
به گفته وی، کسی که در آزمون بیشتری شرکت میکند به تبع آن بیشتر هم فکر میکند. زمانی که تعداد آزمون و بازخورد بیشتر باشد امکان کشف هم بیشتر میشود. به همین دلیل است که قهرمانان پیوستگی موفق هستند و در قله میایستند. آن ها خودتنظیمی قوی و مدیریت فکر و مدیریت هوش هیجانی دارند. بهترین روشها را برای مطالعه هر درس کشف میکنند.
جوانترین شرکتکننده در کنکور با 13 سال سن
در بخشی از این مراسم کاظم قلمچی با طرح این سوال که آیا موفقیت هر فرد به معنای باهوشتر بودن وی است، گفت: جوانترین شرکتکننده در کنکور امسال سارا ساعدی با 13سال سن از اردبیل است که در 6 سالگی موفق به ورود به کلاس ششم ابتدایی شده است. در اینکه باهوش بودن یکی از مولفههای افراد موفق است شکی نیست اما در کنار باهوشبودن رتبههای برتر کنکور، نباید از نقش والدین و خانوادههای آن ها غافل بود.
وی با اشاره به حضور والدین برترینهای کنکور 1401 در این مراسم تصریح کرد: پشتسر تمامی چهرههای ماندگار کشور والدین دلسوز و پیگیری حضور داشته که در کنار فداکاری، عاطفه و ایثاری که برای فرزندانشان گذاشتهاند، دارای اندیشه نیز بودند و با برنامهریزی حساب شده دانشآموزانی خوداتکا بارآوردهاند.
قلمچی به تحقیقات بینالمللی در حوزه تربیت والدین اشاره کرد و گفت: بررسیها نشان میدهد که والدینی که قبل از ورود فرزندانشان به دبستان برای آنها بیشتر وقت گذاشته، به آنها آموزش داده و با آنها صحبت کردهاند فرزندان موفقتری دارند. این تحقیقات نشان میدهد که خانواده فرهیخته در روز 2 هزار کلمه با فرزند خود صحبت میکند اما این آمار برای سایر خانوادهها 600 کلمه است.
وی خاطرنشان کرد: صحبت با فرزندان به افزایش مفاهیم، دامنه لغات و قدرت استدلال آنها کمک میکند. بنابراین اولیایی که در دوران کودکی برای فرزندان خود بیشتر قصه گفته و کتاب داستان میخوانند و حتی در طول دوران تحصیل ارتباط بیشتری با مدیران مدرسه برقرار میکنند فرزندان موفقتری دارند.
قلمچی افزود: حتی طولانیترین تحقیق جهان که مربوط به کشور انگلستان در یکبازه زمانی 70 ساله است نشان میدهد که حتی اگر فقر در تحصیل فرزندان تاثیر منفی داشته باشد اما نقش والدین و حضور آنها این تاثیر را به مراتب کمرنگ خواهد کرد.