هیچکس از تلاش کردن و پیوستگی پشیمان نشده- فرزین رستمی

پیوستگی در آزمون باعث میشد شناخت بهتری از خودم داشته باشم کانون فرهنگی آموزش قلم چی

هیچکس از تلاش کردن و پیوستگی پشیمان نشده-  فرزین رستمی

من فرزین رستمی هستم رتبه 262 کنکور ریاضی 92 و رتبه 871 کنکور تجربی 97   

همه ما شنیدیم که برای موفقیت در کنکور باید در کارهایمان پیوستگی داشته باشیم. در خلال 9 سال تجربه مشاوره و تدریس کنکور سراسری، یکی از مواردی که به نظرم دانش‌آموزان بسیار نسبت به آن دچار غفلت می‌شوند همین داشتن پیوستگی در کارها و برنامه هاست. 

حال اصلا ببینیم پیوستگی در قالب کنکور چه ضرورتی دارد؟ همه ما می‌دانیم که کنکور یک آزمون جامع با حجم مطالب زیادی است که قطعا نمی‌توان مانند امتحانات تک درس مدرسه یک شبه، یک هفته ای یا یک ماهه خود را برای آن آماده کرد و انتظار موفقیت چشمگیری داشت. 

تقریبا همه برنامه‌های کنکور من جمله کلاس و آزمون و ... حداقل از اول مهر شروع می‌شوند. لذا  برای تک تک ماه ها و هفته‌ها برنامه و هدف خاصی مد نظر است؛ که دانش آموز برای موفقیت در کنکور باید گام به گام با برنامه پیش برود. یعنی هر روز از این دوره 9 ماهه   نه تنها به مثابه قطعه ای از قطعات یک پازل بزرگ نقش مهمی در ساخت تصویر دارد، بلکه درست قرار دادن هر قطعه به درست قرار دادن قطعه بعدی کمک می‌کند. مقایسه کنید با وقتی که برای چیدن پازل از یک گوشه چند قطعه را بچینیم و سپس به وسط قاب برویم و کورکورانه تلاش کنیم هر قطعه را در جای درست قرار دهیم! پس خیلی مهم و واجب است که برنامه راهبردی  از روز اول به صورت پیوسته و منظم اجرا شود.

 هرچند که در برنامه راهبردی کانون ایستگاه های جبرانی و جمعبندی‌های متنوعی داریم، اما نباید به خیال جبران در ایستگاه جبرانی و جمعبندی آزمون نقدِ حال حاضر را از دست داد (مجددا مثال پازل را در نظر آورید).

 هر آزمون مانند یک پله است که برای بالا رفتن و رسیدن به پله های بالاتر حتما باید پا روی پله های پایین تر گذاشت تا مبادا سقوط کنیم. علاوه بر این نباید از فراشناخت و کسب مهارت های لازم مطابق برنامه راهبردی در هر آزمون غافل بود.

 حضور در همه آزمون ها طبق برنامه راهبردی باعث خواهد شد دانش‌آموز وقتی به دوران جمعبندی خرداد (به روش سه روز یک بار) برسد؛ مطابق تجربه حداقل 8 ماهه قبل و نقاط قوت و ضعفش بتواند استراتژی‌های خود را بر اساس حالت های مختلف دشواری درس های یک آزمون جامع بچیند و بدین ترتیب با دشواری و آسانی آزمون رتبه و ترازش در مقایسه با خود افت نمی‌کند. چه بسا به علت افت رقبا رتبه بهتری هم کسب کند. اتفاقی که عینا برای من افتاد و رتبه هر دو کنکورم از میانگین ترازم بهتر بود.

 من دو سال برای کنکور ریاضی 92 و یک سال برای کنکور تجربی 97 دانش‌آموز کانون بودم و حتی یک آزمون هم غیبت نداشتم. حتی اگر مباحث یک آزمون را خوب نخوانده بودم و کم‌کاری داشتم محال بود غیبت کنم و سر جلسه هم با جدیت و قوای تمام به سوالاتی که بلد بودم پاسخ می‌دادم و همان روز آزمون را تحلیل کرده و کتاب خودآموزی (کلاسور ارزیابی) را کامل می‌کردم. حتی یک بار وقتی سوم دبیرستان (معادل یازدهم) بودم مینیسک زانویم پاره شد و نتوانستم حتی نصف مباحث آزمون را بخوانم، اما سر جلسه حاضر شدم و تا آخر مشغول پاسخ دهی به سوالات بودم. بی شک رتبه و ترازم خوب نشد، اما به نظرم تجربه بسیار خوبی است چرا که ممکن است هر داوطلبی قبل از کنکور متاسفانه بیمار شود، و اگر قبلا تجربه شرکت در آزمون با شرایط جسمی نامناسب را داشته باشد بسیار بهتر می‌تواند روحیه خود را حفظ کرده و در کنکور عملکرد بهتری داشته باشد و خود را از پیش باخته نداند و تا لحظه آخر و آخرین تست تلاش کند. 

هیچکس از تلاش کردن و پیوستگی پشیمان نشده، حتی اگر نتیجه چندان مطلوب نباشد. بسیار سوال می‌شود که آیا من که نتوانستم مباحث آزمون را بخوانم باید آزمون را تحلیل کنم؟ قاطعانه و صد البته تحلیل آزمون واجب‌تر از خود آزمون است. یعنی پیوستگی برای یک آزمون خاص از ابتدای فرجه 2 یا 3 هفته‌‌ای شروع شده و با تحلیل آزمون است که پیوستگی رعایت شده. پس چه در مقیاس کلی برنامه راهبردی و چه در مقیاس جزئی یک آزمون خاص پیوستگی اگر شرط کافی نباشد، قطعا شرط لازم موفقیت است.

دانش‌آموزان در مورد شناخت نقاط قوت و نقاط ضعف و همچنین تثبیت نقاط قوت و پوشش نقاط ضعف همیشه سوال می‌پرسند. با شرکت مستمر و جدی در آزمون‌هاست که شناخت نقاط ضعف و قوت به صورت موثق‌تری صورت می‌گیرد. مخصوصا اینکه آزمون به آزمون مباحث و حجم مطالب تغییر می‌کند؛ و از طرف دیگر خود دانش‌آموز هم مقدار مطالعه و تلاشش متغییر است و این چالش‌هاست که یک از دانش‌آموز یک داوطلب خبره و هوشمند صاحب فراشناخت می‌سازد برای رقابت در کنکور سراسری. 

سوال شایع دیگر این است که اگر به برنامه نرسیدیم غیبت کنیم یا نه؟ دلیلی هم که مطرح می‌شود این است که من مباحث را نخوانده‌ام و اگر در آزمون شرکت کنم ترازم بد شده و میانگین ترازم را خراب می‌کند و در نهایت روحیه‌ام تضعیف می‌شود. پاسخی که من بلافاصله به این دانش‌آموزان می‌دهم این است اتفاقا باید شرکت کنی و ترازت بد بشود و پشیمان شوی و این پشیمانی و تراز پایین عبرتی باشد برای آزمون های بعدی که کم‌کاری نکنی. اگر هم کم کاری نکردی و مثلا به علت بیماری از برنامه عقب افتادی، اولا که قطعا صفر صفر نیستی، ثانیا با شرکت در آزمون یاد میگیری چگونه در شرایط سخت عملکرد بهتری از خود نشان دهی و در یک کلام چیزی که ما را نکشد، فرد قوی‌تری از ما می‌سازد. 

پیوستگی در امور و برنامه‌های دیگر مربوط به کنکور هم نقش کلیدی دارد. برای مثال دانش‌آموزی را در نظر بگیرید که می‌خواهد درصد ریاضی اش رشد کند و برنامه ریزی می‌کند که به مدت یک ماه هر روز تعداد معینی تست بزند. حال اگر یک هفته برنامه را اجرا کند اما از هفته دوم به مدت چند روز تست زدن را کنار بگذارد، انگیزه اش را از دست داده و حتی دچار تردید می‌شود که آیا این برنامه تست زنی نتیجه بخش خواهد بود یا نه. در نتیجه کارش را نیمه تمام گذاشته و پس از مدتی ناامیدی مجددا برنامه دیگری برای رشد درصد ریاضی می‌ریزد، اما چون برنامه قبلی با شکست روبرو شده، کار جدید را هم با تردید و عدم باور کافی به خود شروع می‌کند و به احتمال زیاد مجددا شکست می‌خورد.

 این شکست و ناامیدی روی درس ها و برنامه های دیگر هم اثر منفی گذاشته و عملکردش مختل خواهد شد. لذا این فرد نسبت به برنامه کلی کنکور که همان برنامه راهبردی کانون است دلسرد شده با یکی دو غیبت از آن عقب می‌افتد. اینجاست که به علت اضطراب و نگرانی زیاد شروع می‌کند به پرسیدن این سوال که اگر من از فردا یا شنبه یا آزمون بعد به صورت جدی شروع کنم، آیا فلان رشته قبول می‌شوم. یعنی به جای اینکه انرژی اش صرف درس خواندن و تلاش روی کاغذ شود، انرژی و زمانش را برای بازیابی امید و انگیزه و باور از دست رفته تلف می‌کند و روز به روز خود را از پیش باخته تر می‌داند. در مقابل دانش‌آموزی که با اراده و پشت کار اصل پیوستگی را در کارهایش رعایت می‌کند کم تا بیش و دیر یا زود پیشرفت می‌کند و با اولین پیشرفت‌ها باور این فرد به خودش و امید و انگیزه اش چند برابر شده و در ادامه هم بیشتر و هم حرفه‌ای‌تر تلاش خواهد کرد (فراشناخت). باید توجه داشته باشیم که شرایط مختلف و توانایی های فردی و ویژگی های منحصر به فرد هر دانش‌آموز موجب شده پیشرفت‌ها و افت‌های ناگزیری که همه تجربه اش را دارند متفاوت و تا حدودی منحصر به فرد باشد. اینجاست که رعایت اصل پیوستگی اهمین دوچندانش برای ما روشن می‌شود و اگر دانش‌آموزی به آن مقید باشد قطعا در نهایت مزد تلاش و پشتکارش را با یک رتبه خوب خواهد گرفت.  


تمامی آزمون‌ها رو بدون غیبت شرکت کردم-میثاق رودسرابی

با پیوستگی در آزمون‌ها عملکردم رو ارزیابی می‌کردم-نگین کیانی

آزمون دادن باعث شناخت بهتری نسبت به خود می‌شود-عبدالله احمدی

اگر به گذشته برگردم باز پیوستگی‌ام را حفظ می‌کنم: محمد کربلایی

پیوستگی باعث افزایش خلاقیت در پاسخ دهی می‌شود- زهرا نوروزی

آزمون دادن باید مداوم باشد:فاطمه قدرتی رتبه 128 کنکور ریاضی

پیشرفت تراز با پیوستگی بدست می‌آید-علی جابری


دانش آموزان عزیز، برای رزرو  فرزین رستمی به عنوان پشتیبان ویژه و مشاور کنکور، میتوانید با شماره 0218451 داخلی 3123 تماس بگیرید. یا از طریق اینستاگرام کانون برترها، با ما در ارتباط باشید. 

هیچکس از تلاش کردن و پیوستگی پشیمان نشده-  فرزین رستمی 


Menu