جامعه شناسی دهم - نکات و درسنامه - مهشید روزه دار

سلام دوستان در این بخش قصد داریم مروری بر نکات جامعه شناسی دهم داشته باشیم. امیدواریم این مطلب شما را در یادگیری بهتر یاری دهد.

جامعه شناسی دهم - نکات و درسنامه - مهشید روزه دار

سلام دوستان!

در این بخش آخرین دروس جامعه شناسی دهم را بررسی می کنیم. بیشتر سعی شده تا مهم ترین و کلیدی ترین نکات را بیان کنیم.

امیدواریم این مطلب شما را در یادگیری بهتر یاری دهد.

در انتها نیز می توانید فایل pdf دروس جامعه شناسی دهم را دانلود کنید.


بخش هایی از فایل:

درس سیزدهم

 هویت ایرانی (1)

 افراد معمولا خودشان را با ویژگی هایی مانند قد، قیافه، پوشش، شغل، ثروت، قدرت، تبار خانوادگی، مهارت، عالقه، هنر، دانش، خلق، ایمان، اعتقاد و... می شناسند و به دیگران معرفی می کنند. گروه ها، اقوام، ملت ها، امت ها و... نیز خودشان را با ویژگی هایی چون سرزمین، تاریخ، جمعیت، اقتصاد، سیاست، فرهنگ و... می شناسند و به دیگران معرفی می کنند. 

ایران سرزمینی است که بیش از هفت هزار سال قدمت دارد. در این سرزمین، همواره اقوام مختلفی زندگی کرده اند. هویت ایرانی قبل از ظهور اسلام، هویتی توحیدی، دینی و در مواردی آمیخته با اساطیر بود. روایتی از این هویت را در شاهنامه فردوسی میتوان دید. اقوام مختلف ایرانی با آنکه هویت های اجتماعی متفاوتی داشتند، در عقاید و ارزش های آیین زرتشت که با آموزه های اساطیری درآمیخته بود، هویت فرهنگی واحدی پیدا کردند. ایرانیان پس از آشنایی با اسلام، عناصر مشرکانه و اساطیری هویت خود را کنار گذاشتند و به تفسیر توحیدی از هویت خویش دست یافتند. 

عقاید و ارزش های توحیدی اسلام، ایران را به جهان اسلام ملحق ساخت و هویت ایرانی به صورت بخشی از هویت جهان اسلام درآمد. فارسی دری از دیرباز به عنوان زبان سیاسی دربار ایران، زبان رسمی مشترک اقوام مختلفی بود که در سرزمین پهناور ایران زندگی می کردند. این زبان به دلیل مشارکت فعال ایرانیان در حیات فکری جهان اسالم، از محدوده زبان سیاسی مشترک اقوام ایرانی فراتر رفت و به عنوان زبان دوم جهان اسالم، مرزهای امپراتوری های گورکانی و عثمانی را درنوردید و در مناطق مختلف جهان اسالم از هندوستان و تبت تا آسیای صغیر و شبه جزیره بالکان گسترش یافت.

 حکیمان و شاعرانی چون مولوی، سعدی، حافظ و... خدمات بی نظیری انجام دادند که موجب گسترش زبان فارسی در جهان اسلام شد. ایرانیان مسلمان معارف و هنر هایی تولید کردند که سایر مسلمانان برای دستیابی به آنها، نیازمند آموختن زبان فارسی بودند. 


درس پانزدهم 

هویت ایرانی 3 

این درس جز یکی از مهم ترین درس های جامعه شناسی دهم هستش. بنابراین حتما به کلید واژه هایی که میگم دقت کنید که آن ها را با هم اشتباه نگیرید.

 این که قدرت چه تعریفی دارد و قدرت اجتماعی چیست ، هم در تست و هم در سوالات تشریحی مهم است. راه های کسب قدرت و نیز انواع تبعیت ها را خوب یاد بگیرید. 

در صفحه 119 کتاب تعدادی تصویر آورده شده که همگی مربوط به انواع قدرت و تبعیت از آن ها می باشند. مدار مقبولیت، خواست و اراده کسانی است که قدرت بر آن ها اعمال میشود. مدار مشروعیت، حق و باطل بودن است. اگر قدرت موافق حکم و قانون و اراده تشریعی خداوند اعمال شود، مشروعیت حقیقی دارد، اما اگر مبتنی بر ایدئولوژی های ساختگی بشری باشد، مشروعیت دروغین دارد. 

این دو جمله باال خیلی مهمه! به نوعی داره از تفاوت ها صحبت میکنه و حالت مقایسه ای داره. هرگاه قدرت برای رسیدن به هدفی معین سازمان پیدا کند، سیاست پدید می آید. این تعریف فقط و فقط مربوط به سیاست است و نه نظام سیاسی.

 مجموعه ساز و کارهایی که برای اعمال سیاست های جهان اجتماعی وجود دارد، نظام سیاسی را شکل می دهد. در صفحات دیگر هم دوباره به مقایسه ای بین نظام لیبرال و جمهوری اسلامی می پردازد. و در آخر ویژگی های ای دو حکومت را بررسی می کند. نا گفته نماند که توضیحات ارسطو و فارابی در قالب جدول که به انواع حکمرانی پرداخته است، بسیار مهم هستند. و اگر سعی کنید آن را در همان قالب جدول به ذهن بسپارید کار راحت تری در پاسخ گویی به سوالات خواهید داشت. 


درس شانزدهم 

هویت ایرانی 4 

حالا که رسیدیم به در آخر اول یه خدا قوت بهتون میگم که تا اینجا پیش اومدید و همین یعنی یک سوم راه رو با موفقیت طی کردید. این درس در ظاهر خیلی طولانی به نظر میاد ولی یه جاهایی واقعا مثل اطلاعات عمومی میمونه که بار ها و بار ها در کتاب دیگه تون مثل تاریخ مطالعه کردید. 

بنابر این من فقط قسمت های مهم رو براتون میگم. اولین شرط بقای هر جامعه، جمعیت آن است. بچه ها حواستون باشه که هر وقت سطحی و عینی ترین لایه های جهان اجتماعی رو خواستن باید بگید جمعیت و اقتصاد!

 گسترش جهان اجتماعی از طریق گسترش فرهنگ و معانی آن صورت می گیرد. هر عاملی که در گسترش فرهنگ و معانی مؤثر باشد، در بسط هویت جهان اجتماعی اثرگذار است. راه گسترش هر فرهنگ، از طریق شناختن (اندیشیدن) ، پذیرفتن و عمل کردن به آن است. شناختن و عمل کردن صرفا عهده افراد و اعضای جهان اجتماعی برمی آید. اعضای جهان اجتماعی، حامل و عامل فرهنگ و معانی آن هستند.

 هرچه حاملان و عاملان یک فرهنگ و معانی آن بیشتر باشند، آن فرهنگ، بسط بیشتری می یابد. هدف اسالم تأسیس جهان اجتماعی توحیدی و گسترش آن است. لازمه تحقق این هدف، داشتن جمعیت مناسب است. بنابراین اگر اولا فرهنگ و معنایی که با افزایش جمعیت، بسط می یابد، فرهنگ حق باشد، نه فرهنگ باطل. ؛ ثانیا افراد و اعضای این فرهنگ نیز حاملان و عاملان معانی حق باشند، افزایش جمعیت ضروری است. از این رو پیامبر اسلام ، روز محشر به کثرت پیروان خود مباهات میکند. فقدان هر کدام از این شرایط، مانع تحقق جهان اجتماعی توحیدی است. 



برای ارتباط بیشتر با برترها و رزرو پشتیبان ویژه، پیج اینستاگرام و کانال تلگرام کانون برترها را دنبال کنید، همچنین میتونید با شماره ۰۲۱۸۴۵۱ داخلی ۳۱۲۳ تماس بگیرید. 

پیج اینستاگرام
کانال تلگرام کانون برتر ها
جامعه شناسی دهم - نکات و درسنامه - مهشید روزه دار
Menu