پایه‌های آوایی همسان دولختی - فنون - درسنامه - علی جابری

در این مطلب قصد داریم درس یازدهم کتاب علوم و فنون ادبی 2 ( پایه‌های آوایی همسان دولختی ) را با هم مطالعه و بررسی کنیم . امیدواریم مطالب بیان شده ، به شما در یادگیری بهتر ، کمک کند .

پایه‌های آوایی همسان دولختی - فنون - درسنامه - علی جابری

سلام به همه دوستان !

در این مطلب قصد داریم درس 11 کتاب علوم و فنون ادبی 2 ( پایه های آوایی همسان دولختی )

را با هم مطالعه و بررسی کنیم . 

امیدواریم مطالب بیان شده ، به شما در یادگیری بهتر ، کمک کند .

پایه‌های آوایی همسان دولختی - فنون - درسنامه - علی جابری




علی جابری

دانشجوی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید بهشتی

رتبه 95 منطقه یک - کنکور انسانی 1399 




ویژگی های مطلب :

⭐درسنامه کامل⭐

⭐5 تست برای تثبیت مطلب⭐

⭐پاسخ تشریحی + پاسخ صوتی تست ها⭐


ارتباط با ما

برای ارتباط بیشتر با برترها و رزرو پشتیبان ویژه ، پیج و کانال تلگرام کانون برترها را دنبال کنید . 

همچنین میتوانید با شماره ۰۲۱۸۴۵۱ داخلی ۳۱۲۳ تماس بگیرید .






برخلاف تصور اولیه ، وقتی خوب دقت می‌کنیم ، می‌بینیم که خوشه های هجایی بیت بالا ، نظم دارند ؛ تنها با این تفاوت که نظم‌شان مثل آن چیزی که تا به حال یاد گرفتیم نیست و اصطلاحا (( دولختی )) است ؛ یعنی اینکه خوشه های هجایی ، یکی در میان ، مثل هم هستند و به عبارت دیگر ، خوشه هجایی اول و دوم کنار یکدیگر مشابه خوشه هجایی سوم و چهارم هستند و اگر به جای تقسیم بندی (( سه تایی یا چهار تایی )) از تقسیم بندی (( سه ، چهار )) ( ترکیب « سه تایی و چهار تایی » ) استفاده کنیم ، متوجه نظم بیت می‌شویم .





⭐ هر مصراع به دو پاره تقسیم می‌شود . ( مفعول فاعلاتن / مفعول فاعلاتن )

⭐ آهنگ پاره دوم ، تکرار موسیقی و آهنگ پاره نخست است .

⭐ در میانه هر مصراع ، درنگ ایجاد می‌شود که باید در خوانش هم رعایت شود : گفتم زمان عشرت ،،،،،، دیدی که چون سر آمد

⭐ هر مصراع در حکم یک بیت است و هجای پایان نیم مصراع ، تابع قوانین هجای پایان مصراع است ؛ یعنی هجای کوتاه یا کشیده در پایان نیم مصراع ، هجای بلند به شمار می آید .



⭐مفعول فاعلاتن مفعول فاعلاتن⭐

⭐مفتعلن فاعلن مفتعلن فاعلن⭐

⭐مفعول مفاعیلن مفعول مفاعیلن⭐

⭐مفتعلن مفاعلن مفتعلن مفاعلن⭐



ای باد بامدادی ( مفعول فاعلاتن ) / خوش می روی به شادی ( مفعول فاعلاتن )

پیوند روح کردی ( مفعول فاعلاتن ) / پیغام دوست دادی ( مفعول فاعلاتن )

⭐ این وزن بر پایه برش هجایی (( سه تایی – چهار تایی )) بدست آمده ؛ اگر هجاها را به شیوه (( چهار تایی – سه تایی )) 

دسته بندی کنیم ، وزن شعر این گونه می‌شود : مستفعلن فعولن مستفعلن فعولن




⭐ این وزن بر پایه برش هجایی (( سه تایی – چهار تایی )) بدست آمده ؛ اگر هجاها را به شیوه (( چهار تایی – سه تایی )) 

دسته بندی کنیم ، وزن شعر این گونه می‌شود : مستفعل مفعولن مستفعل مفعولن






پایه های آوایی کدام گزینه (( همسان دولختی )) نیست ؟ 

1. ای باد بامدادی خوش می‌روی به شادی / پیوند روح کردی ، پیغام دوست دادی

2. یک عمر دور و تنها ، تنها به جرم این‌که / او سرسپرده می‌خواست من دل‌سپرده بودم 

3. رو سر بنه به بالین ، تنها مرا رها کن / ترک من خراب شبگرد مبتلا کن 

4. گه آن بود گه این بود ، پایان او تمکین بود / لیکن بدین تلوین ها مقبول و رامت می‌کند



پایه های آوایی کدام گزینه (( همسان دولختی )) نیست ؟

1. تا دل هرزه‌گرد من رفت به چین زلف او / زان سفر دراز خود عزم وطن نمی‌کند

2. الفبای درد از لبم می‌تراود / نه شبنم که خون از لبم می‌تراود   

3. در کوی نیک‌نامی ما را گذر ندادند / گر تو نمی‌پسندی تغییر کن قضا را   

4. بی‌همگان به سر شود ، بی تو به سر نمی‌شود / داغ تو دارد این دلم ، جای دگر نمی‌شود   



وزن کدام گزینه ((مفتعلن مفاعلن مفتعلن مفاعلن )) است ؟ 

1. ای نی آتش‌نفس ، لال چرا گشته ای ؟ / خیز و فسونی بدم تا ندمیده است صبح 

2. از زمزمه دلتنگیم ، از همهمه بیزاریم / نه طاقت خاموشی ، نه تاب سخن داریم   

3. دوستت دارم پریشان ، شانه می‌خواهی چه کار ؟ / دام بگذاری اسیرم ، دانه می‌خواهی چه کار ؟  

4. جور بکن که حاکمان جور کنند بر رهی / شیر که پایبند شد تن بدهد به روبهی    



وزن کدام گزینه ((مفعول فاعلاتن مفعول فاعلاتن )) است ؟ 

1. تا رشته میثاقم با موی تو محکم شد / کارم همه بر مویی بربسته و درهم شد    

2. ای دل تو را نگفتم از عاشقی حذر کن / بگذار نیکوان را وز مهرشان گذر کن 

3. دیدم به خواب خوش که به دستم پیاله بود / تعبیر رفت و کار به دولت حواله بود       

4. گو خلق بدانند که من عاشق و مستم / آوازه درست است که من توبه شکستم  



سعی کنید این تست چالشی را قبل از دیدن جواب ، خودتان حل کنید و در قسمت کامنت ها برای ما بنویسید . 

وزن کدام گزینه (( دوری )) است ؟ 

1. مثل لیلی گاه گاهی زیر لب شعری بخوان / شاعران تازه‌ای تقدیم کن اعراب را   

2. از خودآرایان نمی‌باید بصیرت چشم داشت / عیب پیش پا نیاید در نظر طاووس را     

3. اگر به میکده منصور بگذرد داند / که هر که هست در او ، چند مرده حلاج است   

4. وقتی نشد که بی دوست بر حال خود نگرییم / روزی نشد که در عشق بر کار خود نخندیم



در تست اول

وزن بیت گزینه 1 : مفعول فاعلاتن مفعول فاعلاتن

وزن بیت گزینه 2 : مفعول فاعلاتن مفعول فاعلاتن 

وزن بیت گزینه 3 : مفعول فاعلاتن مفعول فاعلاتن 

وزن بیت گزینه 4 : مستفعلن مستفعلن مستفعلن مستفعلن 


در تست دوم

وزن بیت گزینه 1 : مفتعلن مفاعلن مفتعلن مفاعلن 

وزن بیت گزینه 2 : فعولن فعولن فعولن فعولن 

وزن بیت گزینه 3 : مفعول فاعلاتن مفعول فاعلاتن 

وزن بیت گزینه 4 : مفتعلن مفاعلن مفتعلن مفاعلن 


در تست سوم

وزن بیت گزینه 1 : مفتعلن فاعلن مفتعلن فاعلن 

وزن بیت گزینه 2 : مفعول مفاعیلن مفعول مفاعیلن 

وزن بیت گزینه 3 : فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن 

وزن بیت گزینه 4 : مفتعلن مفاعلن مفتعلن مفاعلن


در تست چهارم

وزن بیت گزینه 1 : مفعول مفاعیلن مفعول مفاعیلن 

وزن بیت گزینه 2 : مفعول فاعلاتن مفعول فاعلاتن 

وزن بیت گزینه 3 : مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن 

وزن بیت گزینه 4 : مفعول مفاعیل مفاعیل فعولن  


در تست پنجم

وزن بیت گزینه 1 : فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن 

وزن بیت گزینه 2 : فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن 

وزن بیت گزینه 3 : مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلن   

وزن بیت گزینه 4 : مفعول فاعلاتن مفعول فاعلاتن


توضیح صوتی تست ها در قسمت ضمیمه موجود است .

⭐سبک‌شناسی قرن‌های 7 و 8 و 9 - فنون - درسنامه - علی جابری⭐


تهیه کننده :

علی جابری - دانشجوی رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید بهشتی

سپاس از توجه شما ❤️



Menu