چالش‏‌های مشاوره‌‏ای: دوران جمع‌‏بندی + 3 نقد

به باور من مطالعه در دوران جمع‌‏بندی به روش سه‌روز یک‏بار (روش قلم‏چی) می‌‏تواند این نگرانی را به میزان زیادی رفع کند.

چالش‏‌های مشاوره‌‏ای: دوران جمع‌‏بندی + 3 نقد

دانش‌‏آموزان با نزدیک شدن به کنکور با همه‌‏ی تلاشی که در مطالعه‌‏ی دروس نموده‏‌اند، اغلب دچار این نگرانی هستند که به میزان لازم درس نخوانده‌‏اند یا تسلط لازم را کسب ننموده‌‏اند.

به باور من مطالعه در دوران جمع‏‌بندی به روش سه روز یک‏بار (روش قلم‏چی) می‏‌تواند این نگرانی را به میزان زیادی رفع کند.

در دوران جمع‏‌بندی دانش‌‏آموز دانش جدیدی قرار نیست بیاموزد، بلکه به تثبیت و تسلط آموخته‌‏های قبلی می‏‌پردازد.

به باور من نقش مطالعه به این روش فقط به سبب تأثیری که در تثبیت یادگیری‏‌های قبلی دارد نیست بلکه بیش‏تر به سبب اطمینان خاطر و آرامشی است که به دانش‌‏آموز می‌‏دهد و او را به این نتیجه می‌‏رساند که آنچه را خوانده‌‏ام به درستی اندوزش و رمزگردانی شده و چنان در حافظه‌‏ام ذخیره شده‌‏است که در هنگام آزمون نظام یادیاری ذهنم به درستی می‌تواند آن‏‌ها را به یاد آورد.

پس نتیجه‏‌ی دوران جمع‌‏بندی رسیدن به آرامشی است که از دانش مهم‌‏تر است.

«در روز کنکور آرامش نیاز اساسی دانش‌‏آموز است تا بتواند از دانش اندوخته‏‌ی سالیان به درستی استفاده کند»

برخی از دانش‌‏آموزان با دانش در روز کنکور خراب می‏‌کنند چون آرامش ندارند.

فقط با جمع‏‌بندی این آرامش حاصل می‌آید.

نکته‌‏ای هم در منطق و چگونگی جمع‌‏بندی اضافه می‏‌کنم: در همه‏‌ی سال‏‌های گذشته دانش‏‌آموز درس خوانده سپس از خودش آزمون گرفته ببیند چه‏‌قدر یاد گرفته است. اما در روش جمع‏‌بندی ابتدا آزمون می‌دهد ببیند چه مطالبی را و چه‌‏قدر یاد نگرفته، سپس به نسبت اهمیت، مطالبی را از یادنگرفته‌هایش انتخاب و مطالعه می‏‌کند تا به آرامش برسد:

من آنچه را خوانده‌ام یادگرفته‌ام، فراموش نکرده‌ام و به یاد دارم، من آماده‌ام.

                                                                                                                                                                    منوچهر فاریابی

پژمان عبدالهیان: مقاله، کاربردی و روان است.

من کاملاً با استفاده از این دوران جهت تثبیت اطلاعات و نخواندن مطالب جدید موافقم و نقش این دوران را جهت افزایش آرامش باور دارم، اما مخالفم که صرفاً این دوران جهت ایجاد آرامش است. بلکه دانش‌‏آموزان با برگزاری چندین بار کنکورهای سنوات گذشته، علاوه بر آرامش تمام تکنیک‏‌های مورد نیاز خصوصاً مدیریت زمان را مشق کرده و در آن‏‌ها مسلط می‏‌شوند. ضمناً مطالب را هم دوره کرده و با بازیابی، آن‏ها را در دسترس قرار می‏دهند.

داود اکبری: سلام منوچهر عزیز

در رابطه با مقاله‏‌ی جمع‌بندی، شما روی دو موضوع خیلی اصرار داری: نخست باور به روش سه روز یک بار و دوم تأکید شما بر ایجاد آرامشِ حاصل از اجرای آن.

من هم به عنصر آرامش در آستانه‏‌ی کنکور خیلی تأکید دارم و می‏‌دانیم که این آرامش نتیجه‏‌ی دست یافتن به مهارتی بنام فراشناخت است و البته این مهارت نتیجه‌‏ی همان تکرارها و شبیه‌سازی‏‌هاست. صد البته این روش تنها راه رهایی و آرامش نیست! و اتفاقاً در پاراگراف چهارم چه‏‌قدر واقع‌بینانه، به تثبیتِ دانشِ اندوخته اشاره می‌کنی. به نظر من دانش فراشناختی افراد در طول یک سال درس خواندن به تدریج قوام می‌یابد نه در یک ماه آخر جمع‌بندی!

محمد معافی: تأکید بر مدیریت زمان و کسب آرامش در دوران جمع‏‌بندی به جاست.

اما با نفی یک‏سره و مطلق یادگیری در دوران جمع‌‏بندی و افزایش سطح آموخته‏‌ها موافق نیستم.


Menu