یادگیری معمولاً یک لحظه نیست بلکه فرایندی است که در طول زمان و به صورت تدریجی و در نتیجهی تمرین و تکرار اتفاق میافتد.
شما برای امتحانی مانند کنکور سالها درس خواندهاید و در سال آخر هم مطالب دوازدهم را فراگرفته و در کنار آن مطالب دهم و یازدهم را نیز دوره کردهاید. حالا لازم است این توانایی را بهدست آورید تا در زمانی کوتاه در حدود 4 ساعت (زمان کنکور) تمام این اطلاعات در دسترس و قابل استفاده باشد.
یکی از بهترین راههای رسیدن به این آمادگی، این است که شرایطی مشابه این آزمون را بارها تمرین و تجربه کنید و مطالب مختلف را به کمک برگزاری کنکورهای سالهای گذشته، ارزیابی کنید. سپس با طبقهبندی اطلاعات و تشخیص نقاط ضعف و قوت خود در درسها و مباحث مختلف راجع به نحوهی درست مطالعه تصمیم بگیرید تا با مرور و تثبیت مباحثی که بلد هستید و بعضاً حذف مباحثی که یادگیری آنها خیلی زمانبر و حجم آنها زیاد است، به شرایط آرمانی خودتان رسیده و اصطلاحاً در روز کنکور بهترین خودتان باشید.
جمعبندی در واقع صیقل دادن و مرتب کردن اطلاعاتی است که از قبل دارید و بهتر است اطلاعات جدیدی به آن اضافه نکنید تا نظم و ترتیب آن برهم نخورد. بهترین زمان برای انجام این کار تقریباً از 4 هفته قبل از کنکور خواهد بود.
پژمان عبدالهیان
داود اکبری: مقاله ساده و روان بود. با اجازهی پژمان علاقهمندم تیتر هم تازه باشد «جمعبندی طبقهبندی دوبارهی اطلاعات و مطالعهی آن است.»
منوچهر فاریابی: بهطور کلی مقالهی خوبی است که قَلَّ و دَلّ موضوع را توضیح داده است. از عنوان این یادداشت شروع کنم که چه وقت را برای جمعبندی، روزهای پایانی نزدیک به کنکور؛ و چرایی را توانایی به حداکثر رساندن آمادگی استفاده از دانش سالیان برای بهرهوری در زمان کوتاه ۴ ساعته میدانم. چرا که کنکور پروژهای یکساله نیست. بلکه برنامهای ۱۲ ساله است.
به باور من مهمترین نتیجهی دوران جمعبندی رسیدن به آرامشی است که از دانش مهمتر است. برخی از دانشآموزانِ با دانش در روز کنکور خراب میکنند چون آرامش ندارند.
فقط با جمعبندی این آرامش حاصل میآید.
نکتهای هم در منطق و چگونگی جمعبندی اضافه میکنم: در همهی سالهای گذشته دانشآموز درس خوانده سپس از خودش آزمون گرفتهاست ببیند چهقدر یاد گرفتهاست. اما در روش جمعبندی ابتدا آزمون میدهد ببیند چه مطالبی را و چهقدر یاد نگرفته، سپس به نسبت اهمیت، مطالبی از یاد نگرفتههایش را انتخاب میکند و مطالعه میکند تا به آرامش برسد:
من آنچه را خواندهام یادگرفتهام، فراموش نکردهام و به یاد دارم، من آمادهام.
محمد معافی: به نظرم قرار نیست در یک مقالهی نیم صفحهای تمام ضروریات دورهی جمعبندی را خلاصه کنیم. بلکه بهتر است در هر مقاله به موضوع از یک زاویهی خاص پرداخته شود. در غیر این صورت همهی مقالهها با پس و پیش کردن جملات و عقب و جلو آوردن کلمات به هم شبیه میشوند.
