کامنت های( شروع مطالعه کنکوری)- آیدا علی بخشی

در این مقاله سعی بر آن داریم تا نکاتی را برای یک شروع استاندارد برای مطالعه کنکوری بیان کنیم. امیدواریم که مطالب این مقاله برای شما پرکاربرد واقع شود.

کامنت های( شروع مطالعه کنکوری)- آیدا علی بخشی

دغدغه هایی که گاها هرکدوم از ما با اونها در طی مسیر رو به رو میشیم، ممکنه که فقط دغدغه و سوال ما نباشه و خیلی از افراد هم مسیر با ما هم با اون چالش مواجه باشن.

مشورت کردن درباره چالش ها و دغدغه هایی که طی مسیر با اونها مواجه میشیم، میتونه کمک بسیار زیادی در جهت حل اون مسئله برای ما و افرادی باشه که باهاش مواجه هستن و همین اهمیت مشاوره رو به ما نشون میده.

در این مقاله سعی بر آن داریم تا نکاتی را برای یک شروع استاندارد برای مطالعه کنکوری بیان کنیم. امیدواریم که مطالب این مقاله برای شما پرکاربرد واقع شود.

کامنت های( شروع مطالعه کنکوری)- آیدا علی بخشی

آیدا علی بخشی                                                   

دانشجوی روانشناسی دانشگاه تهران                                       

رتبه 29 منطقه دو کنکور انسانی 1400

صفحه اینستاگرام ما  

برای ارتباط بیشتر با برترها و رزرو پشتیبان ویژه ، پیج کانون برترها را دنبال کنید . 

همچنین میتوانید با شماره ۰۲۱۸۴۵۱ داخلی ۳۱۲۳ تماس بگیرید .

 کامنت کاربر: سلام وقت بخیر ،الان که به این بازه از زمان رسیدین اگر برمیگشید به قبل چه کارهایی رو انجام میدادید یا ترک میکردید که شرایطتون بهترتر بشه ؟(به عنوان نصیحت برای یک دانش اموز یازدهمی ) ممنون میشم از لطفتون.

 کامنت کاربر: سلام وقت بخیر کنکوری 402 هستم خیلی دغدغه تابستون دارم اینکه چه کتابی بخرم چه کلاسی برم از پس هزینه کلاس بعضی اساتید بر نمیام میخواستم بدونم لازمه کلاس برم؟


سلام به همه دوستان. امیدوارم که حال همگی خوب باشه.

مطلبی که امروز قصد داریم تا درباره اش صحبت کنیم مربوط میشه به شیوه شروع یک مطالعه استاندارد از تابستان برای کنکور سال 1402.


نکته اول: موضوعی که برای خیلی از شما الآن مطرح هست تغییرات کنکوره. خیلی از دانش آموزان با شنیدن این تغییرات، نسبت به کنکور، به کلی بی انگیزه شدن و معتقدن که تاثیر خاصی نداره. اما اشتباه نکنید. در صورتی که این تغییرات واقعا اتفاق بیفته، کنکور هنوز هم 40 درصد روی نتیجه شما اثرگذار هست.


نکته دوم: از همین الآن که دوره امتحانات هست، خودتون رو به درس خوندن عادت بدید. درس خوندن به روش صحیح، طبیعتا، نتیجه و نمره خوب گرفتن رو هم دربر داره. اگر تا این جا خوب مطالعه کردید برای دروس یازدهم، خسته نباشید و پرقدرت تر ادامه بدید. اگر نه، در حد امکان سعی خودتون رو برای یادگیری انجام بدید و مطمئن باشید حداقل لطف این کار، یادگیری بهتر پایه یازدهم هست.


نکته سوم: امتحانات که تمام شدن، بلافاصله به پیشواز کنکور نرید. دلیل این کار، خستگی شما هست. یک استراحت یک هفته ای انجام بدید و بعد به استقبال کنکور برید.


نکته چهارم: خیلی از دانش آموزانی که سال بعد کنکور دارن، تحت تاثیر جو کنکور، اوایل تلاش بسیار زیادی از خودشون نشون میدن و خودشون رو به شدت تحت فشار میذارن. اما، به تدریج، افت عملکرد پیدا می کنند. دلیل این حالت، خستگی بعد از یک تلاش غیر استاندارد هست. واقعا لازم نیست از همون اول خودتون رو به شدت تحت فشار قرار بدید. لازم نیست برای همه دروس کلاس ثبت نام کنید. به خودتون فرصت تمرین بدید. اگر برطرف نشد، اون موقع با اطمینان بیشتری کلاس ثبت نام می کنید.


نکته پنجم: برای اینکه به حالت نکته ای که در بالا به اون اشاره کردم دچار نشید، یک برنامه استاندارد از تابستان برای خودتون داشته باشید. خیلی از شما شرایط داشتن مشاور رو دارید. اگر خودتون اصول رو بلد نیستید، مانعی برای استفاده از مشاور نیست. اما اگر شرایطش رو ندارید، خیلی از کتاب ها، سایت ها و ... هستند، که به شما اصول برنامه ریزی استاندارد و صحیح رو آموزش میدن. قبل از اینکه دست به کار برنامه ریزی بشید، حتما مطالعه کنید. اما بدونید که حتی اگر استانداردترین برنامه رو هم داشته باشید ولی به اون عمل نکنید، وضعیت شما هیچ تغییری نمیکنه.


نکته ششم: تست بزنید. به خصوص برای دروس اختصاصی. برای دروس عمومی هم تست بزنید. تغییراتی که در سال کنکور 1402 قرار هست اتفاق بیفته، در همون سال قطعی میشه. پس دانش آموزی در این مسیر آرامش داره، که فارغ از تغییراتی که "ممکن" هست رخ بده، کار درست رو انجام میده. اگر فرض بر این باشه که دروس عمومی در کنکور شما نباشن، باز هم تست زنی ضرری به شما نمیزنه و باعث یادگیری عمقی تر هم میشه.


نکته هفتم: خودتون رو با کسی مقایسه نکنید. شرایط زندگی، روحیه، روش و سبک مطالعه ما با دوست ما متفاوت هست و دلیلی بر ای مقایسه وجود نداره. اینکه دوست شما یک مطلب در 2 ساعت یاد میگیره و شما در 4 ساعت به این معنی نیست که دوست شما "قطعا" عملکرد بهتری در کنکور خواهد داشت. کنکور فقط مسابقه سرعت نیست. یادگیری، استفاده کردن از یادگیری در عمل، روحیه بالا و مهارت همه جزء فاکتورهای انکارناپذیر در کنکور هستن.


نکته هشتم: با شروع پروسه کنکور و ادامه پیدا کردن اون به مدت یک سال، قطعا، تفریحات شما محدودتر خواهد شد. اما این محدودیت به هیچ وجه نباید ناگهانی اتفاق بیفته. قطعا تابستون امسال از تیر سال آینده که نزدیک به زمان کنکور هست، زمان شما آزادتر و  حجم دروس کمتر هست. دلیلی بر محرومیت خودتون از همون ابتدا از تمامی تفریحات وجود نداره. به برنامه عمل کنید، اگر زمانی باقی موند، حتما، تفریح هم داشته باشید.


نکته نهم: برنامه ریزی شما منطبق بر برنامه آزمون شما باشه. دلیلی برای جدایی از برنامه آزمون، در ابتدا وجود نداره. برنامه آزمون برنامه ای استاندارد هست که در اون فاصله مناسب بین مرورها درنظر گرفته شده و جدایی از برنامه آزمون مساوی است با خراب شدن چرخه درست و مناسب مرورها. حتما سعی کنید بعد از شرکت در آزمون ها و استراحت کردن، آزمونتون رو بررسی و تحلیل کنید. از همون ابتدا این عادت رو در خودتون ایجاد کنید که شاهد پیشرفت پایدار خودتون هم باشید.


نکته دهم: تابستان رو به هیچ وجه از دست ندید. دانش آموز هوشمند کسی هست که از ابتدا تا انتها، با روش درست، ادامه میده. تابستان فرصت ابتدایی شما برای شروع هست و حقیقت تلخ که برای اکثر دانش آموزان صادق هست اینه که از دست دادن فرصت اول، شروع رو سخت تر و اهمال کاری رو آسون تر میکنه.


امیدوارم که نکاتی که بیان شد برای شما مفید واقع بشه و بتونید  از تک تک فرصت هاتون استفاده کنید.


سپاس از توجه شما💐🍃

آیدا علی بخشی

دانشجوی رشته روان شناسی دانشگاه تهران

Menu