آزمونک درس 7 و 8 دینی یازدهم عمومی-سجاد حقیقیپور
- 1.در بیان امیرالمؤمنین علی (ع)، بنیامیه تا چه اندازه به ستمگری و حکومت ادامه میدهند و بنیعباس حکومت را با چه نامی از بنیامیه گرفته بودند؟
1) حلالی باقی نماند جز آن که حرام شمارند- اهل بیت 2) حلالی باقی نماند جز آن که حرام شمارند- اسلام
3) حرامی باقی نماند جز آن که حلال شمارند- اسلام 4) حرامی باقی نماند جز آن که حلال شمارند- اهل بیت
- 2.معاویه در چه سالی حکومت مسلمانان را برعهده گرفت و حکومت او مصداقی از کدام عبارت قرآنی بود؟
1) 25 هجری- انقلبتم علی اعقابکم 2) 40 هجری- انقلبتم علی اعقابکم
3) 25 هجری- فلن یضرّ الله شیئاً 4) 40 هجری- فلن یضرّ الله شیئاً
- 3.اشکال ایجاد شده در عصر امامت برای «اقوال» و «سیره و سنت» پیامبر اکرم (ص) به ترتیب در کدام گزینه مشهود است؟
1) ممنوعیت نوشتن حدیث – تبدیل حکومت عدل نبوی به سلطنت
2) ارائة الگوهای نامناسب – تحریف در معارف اسلامی و جعل حدیث
3) ارائه الگوهای نامناسب - تبدیل حکومت عدل نبوی به سلطنت
4) ممنوعیت نوشتن حدیث – تحریف در معارف اسلامی و جعل احادیث
- 4.پس از گذشت مدتی از رحلت رسول گرامی اسلام، جاهلیت با شکلی جدید وارد زندگی اجتماعی مسلمانان شد؛ در همین رابطه کدام موضوع قابل مطرح است؟
1) انزوای شخصیتهای باتقوا و جهادگر و منزلت یافتن طالبان قدرت و ثروت.
2) جایگاه برجسته پیدا کردن کسانی که در اندیشه و عمل و اخلاق از معیارهای اسلامی دور بودند.
3) نقل داستانهای خرافی درباره پیامبران و راهیابی این مطالب به کتابهای تاریخی و تفسیری.
4) تفسیر و تعلیم آیات قرآن و معارف اسلامی، موافق با منافع قدرتمندان.
- 5.یکی از مصادیق عهد شکنیهای معاویه چه بود و ثمرة تأسف بار آن کدام است؟
1) راهاندازی جنگ صفین علیه امیر مؤمنان علی (ع) – تبدیل حکومت عدالت محور نبوی به سلطنت
2) انتقال جانشینی به فرزند ناخلف خود یزید – به شهادت رساندن نوه گرامی پیامبر (ص)، امام حسین (ع)
3) راهاندازی جنگ صفین علیه امیر مؤمنان علی (ع) – انزوای شخصیتهای آزاده، با ایمان و شجاع
4) انتقال جانشینی به فرزند ناخلف خود یزید – ممنوعیت کتابت احادیث پیامبر (ص)
- 6.هر یک از مفاهیم «باقی ماندن تفکر اسلام راستین در عین سست کردن بنای ظلم» و «یکسان تلقی کردن عملکرد حاکمان در غصب خلافت و جانشینی رسول خدا (ص)» بهترتیب ما را متوجه کدام اقدامات امامان مینماید؟
1) انتخاب شیوههای درست مبارزه- عدم تأیید حاکمان
2) عدم تأیید حاکمان- انتخاب شیوههای درست مبارزه
3) مجاهده در راستای ولایت ظاهری- اقدامات مربوط به مرجعیت دینی
4) اقدامات مربوط به مرجعیت دینی- مجاهده در راستای ولایت ظاهری
- 7.پیشبینی پر دغدغة مولای متقیان، علی (ع) نسبت به اوضاع پر غوغای پس از رحلت پیامبر (ص) این است که میفرمایند: «نزد مردم آن زمان کالایی کم بهاتر از قرآن نیست، وقتی که ....... و کالایی رایجتر از آن نیست، آنگاه که بخواهند......»
1) بخواهند به آن عمل کنند- بهصورت وارونه و به نفع دنیاطلبان معنایش کنند.
2) بخواهد به درستی خوانده شود- آن را راهنمای خود قرار دهند.
3) بخواهد به درستی خوانده شود- بهصورت وارونه و به نفع دنیاطلبان معنایش کنند.
4) بخواهند به آن عمل کنند- آن را راهنمای خود قرار دهند.
- 8.امام علی (ع) سرنوشت جامعة اسلامی را این چنین پیش بینی کرده بودند: «به زودی پس از من زمانی فرا خواهد رسید که در آن زمان چیزی پوشیدهتر از .......... و آشکارتر از .......... و رایجتر از .......... نباشد.»
1) حق- باطل- دروغ به خدا و پیامبرش 2) حق- باطل- منکر و گناه
3) قرآن- معروف و خیر- دروغ به خدا و پیامبرش 4) قرآن- معروف و خیر- منکر و گناه
- 9.امام ........ در ادامة بیان حديث «سلسلۀ الذهب» در پی اصرار مردم به شنیدن سخنی از جانب ایشان، يكي از شرطهاي در امان ماندن از عذاب بهواسطة كلمة «لا اله الا الله» را ........ معرفي کرده و دليل نامگذاري حديث به اين نام، ........ است.
1) صادق (ع)- خود امام- نقل شدن حديث از امامي به امام ديگر 2) رضا (ع)- ايمان به آن- نقل شدن حديث از امامي به امام ديگر
3) رضا (ع)- خود امام- توالي اسامي امامان در اين حديث 4) صادق (ع)- ايمان به آن- توالي اسامي امامان در اين حديث
- 10.كتابهاي «نهج البلاغه و صحيفة سجاديه» پس از رحلت پيامبر(ص) مرهون توجّه امامان معصوم عليهم السّلام به .......... بود كه نمونهاي از آن در ......... به ظهور رسيد.
1) مرجعيّت ديني – حفظ سخنان و سیرة پیامبر (ص) 2) ولايت معنوي – حفظ سخنان و سیرة پیامبر (ص)
3) ولايت معنوي – تبيين معارف اسلامي متناسب با نيازهاي نو 4) مرجعيّت ديني – تبيين معارف اسلامي متناسب با نيازهاي نو
فایل سوالات+ پاسخنامه تشریحی در ضمیمه برایتان آورده شد.
