سلام و وقت بخیر خدمت همه دوستان یازدهمی🖐
امیدوارم حال همگی شما خوب باشد.
در این مطلب به بررسی چند تست از بودجه بندی فارسی آزمون ۲۱ بهمن می پردازیم.
رتبه ۶۶ منطقه یک - کنکور ۱۴۰۰
دانشجوی رشته حقوق دانشگاه شهید بهشتی
صفحه اینستاگرام ما
برای ارتباط با برترها و رزرو پشتیبان ویژه،پیج کانون برترها را دنبال کنید.
همچنین می توانید با شماره 0218451 داخلی 3123 تماس بگیرید.
تست و پاسخ
تست شماره یک
اگر بخواهيم نوشتۀ زير را به زبانِ تاريخ بيهقی مجهول كنيم، كدام عبارت درست است؟
«نزدیک نماز ظهر نامهها را مینويسم.»
1 ) نزديک نماز پيشين نامهها نبشته میآمد.
2 ) نزديک نماز پيشين نامهها نبشته میشد.
3 ) نزديک نماز پيشين نامهها نبشته میآيد.
4 ) نزديک نماز پيشين نامهها نبشته میگرديد.
در ساختن جملۀ مجهول، ابتدا نهاد را حذف میكنيم (حذف شناسۀ «ـَ م» در اين جمله). سپس «را»ی مفعولی را برمیداريم. در مرحلۀ بعد بايد ساختار فعل مجهول را بهشكل «بن ماضی + ه + شد/ آمد/ گرديد» درآوريم. از آنجا كه زمان جملۀ اصلی ما مضارع است، بايد فعل مجهول نيـز به زمان مضارع برود؛ بنابراين افعال «میشد، میآمد، میگرديد» هيچيک مناسب اين زمان نيستند، چون به زمان گذشته بازمیگردند.
تست شماره دو
همۀ ابيات با عبارت زير ارتباط معنايی دارند بهجز:
«در آن روزهای سخت و طاقتفرسای اسارت، نيازمند دلگرمی و اميد بوديم تا روحمان در زندان بعثیها نپوسد.»
1 ) شریک شادی واندوه و رنج و راحت هم / به گاه محنت و غم، غمگسار یکدگرند
2 ) به جمعیت پناه آریم از باد پریشانی / اگر غفلت کند آهنگ ما هشیار هم باشیم
3 ) دوست گر با ما بسازد دولتی باشد عظیم / ور نسازد میبباید ساختن با خوی دوست
4 ) بیهمنفسی خوش نتوان زیست به گیتی / بیدست شناور نتوان رست ز غرقاب
اين بيت به تحمل و سازش با دوستان اشاره دارد. در حالی كه ساير ابيات به همدلی، يکرنگی و همنفسی دوستان با يكديگر توصيه میكنند.صورت سؤال نيز اميد و روحيه و دلگرمی را، در دوران سخت، يادآور میشود.
تست شماره سه
آرایههای «تناسب، تشبیه، ایهام، جناس» به ترتیب در کدام گزینه دیده میشود؟
الف) چون به بصره رسیدیم، از برهنگی و عاجزی به دیوانگان مانند بودیم.
ب) اشتر به شعر عرب، در حالت است و طرب / گر ذوق نیست ترا، گز طبع جانوری
ج) کبوتری که دگر آشیان نخواهد دید / قضا همی بردش تا به سوی دانه و دام
د) مخور طعمه جز خسروانی خورش / که جان یابدت زان خورش پرورش
1 ) د، الف، ج، ب2 ) ج، الف، د، ب3 ) د، ب، ج، الف4 ) ج، ب، د، الفپاسخ تشریحی :در بیت «ج» میان «کبوتر، آشیان، دانه، دام» تناسب برقرار است.در بیت «الف» گوینده خود و همراهش را به «دیوانگان» تشبیه کرده است. در بیت «د» کلمۀ «خسروانی» ایهام دارد. 1- شاهانه 2- غذایی که خسرو آن را درست کرده است.در بیت «ب» نیز میان «عرب» و «طرب» جناس ناقص برقرار است.
تست شماره چهار
«لعل» در کدام بیت، در معنایی غیر از معنای اصلی خود به کار رفته است؟
1 ) طالب لعل و گهر نیست و گرنه خورشید / همچنان در عمل معدن و کان است که بود
2 ) میان انجمن از لعل او چو آرم یاد / مرا سرشک چو یاقوت در کنار آید
3 ) گویند سنگ، لعل شود در مقام صبر / آری شود و لیک به خون جگر شود
4 ) چنین پرسید سنگ از لعل رخشان / که از تاب که شد چهرت فروزان
با کمی دقت در مییابیم که بر خلاف باقی گزینهها که «سنگ لعل» در معنای اصلی خود یعنی «جواهری سرخ رنگ» به کار رتفه است، در بیت گزینه دوم «لعل» استعارهای از «لب معشوق» است.
تست شماره پنج
بیت «گفتم که بوی زلفت گمراه عالمم کرد/ گفتا اگر بدانی هم اوت رهبر آید» با همه ابیات، به استثنای بیت ... قرابت مفهومی دارد.
1 ) ترک آسایش اگر لذت ندارد، پس چرا / گل به آن نازک تنی از خار بستر میکند
2 ) چگونه از سر کویت توان کشیدن پای / که کرده هر سر موی تو پای بست مرا
3 ) نرگس او با دل بیمار من الفت گرفت / عاقبت درد محبت عین درمان شد مرا
4 ) نشسته خیل غمش در دل شکسته من / درست شد همه کاری از این شکست مرا
مفهوم گزینه (2) : رهایی از عشق ناممکن است.
تست شماره شش
کدام گزینه با عبارت زیر تناسب معنایی بیشتری دارد؟
«شیخ گفت: ای درویش، ما موشی در حقّه به تو دادیم، تو پنهان نتوانستی داشت؛ سرّ خدای را با تو بگوییم، چگونه نگاه خواهی داشت!؟»
1 ) ز هجرم بر جگر داغی، ز عشقم هر نفس دردی / من از غم سوختم جانا! دلت بر من نمیسوزد؟
2 ) عشق را پروانه باید تا که سوزد پیش شمع / خود مگس بسیار یابی هر کجا شکّر بود
3 ) کس برون خانه محرم نیست سر عشق را / در فروبند این سخن میگوی با دیوارها
4 ) بر جمالت هم چنان من عاشق زارم هنوز / نالهای کز سوز عشقت داشتم دارم هنوز
مفهوم سایر گزینه ها:1) طلب رحم کردن عاشق از معشوق2) هر کس مدعی عشق شود، عاشق نیست/ جان بازی عاشق واقعی در راه عشق4) وفاداری عشق
تست شماره هفت
معنی واژههای «دغل- دون همّت- تیمار» در کدام گزینه کاملاً درست نیامده است؟
1 ) حیله گر- لئیم- خدمت
2 ) مزوّر- پست- اندیشه
3 ) مکر- والامقام- پرستاری
4 ) مکّار- پست- غمخواری
دغل: مکّار، تنبل، حیلهگر، مزوّر، مکر، ناراستی، حیله
دون همّت: پست، لئیم، نه والامقام
تیمار: خدمت، غمخواری، فکر، اندیشه، پرستاری، نوازش، سرپرستی
تست شماره هشت
مفهوم مقابل بیت زیر از کدام بیت دریافت میشود؟
زنخدان فرو برد چندی به جیب *** که بخشنده روزی فرستد غیب
1 ) چنان سعی کن کز تو ماند چو شیر *** چه باشی چو روبه به وامانده سیر
2 ) خدا را بر آن بنده بخشایش است *** که خلق از وجودش در آسایش است
3 ) کرم ورزد آن سر که مغزی در اوست *** که دون همتانند بی مغز و پوست
4 ) کسی نیک بیند به هر دو سرای *** که نیکی رساند به خلق خدای
بیت صورت پرسش به تلاش نکردن و گوشه گیری کردن برای رسیدن به رزق و روزی اشاره دارد در حالی که گزینه یک مفهوم مخالفان را بیان میکند مفهوم گزینه یک این است که بسیار تلاش خود ادامه داده و به خودت تکیه کن.
تست شماره نه
نقش تبعی در کدام گزینهها با سایر گزینهها تفاوت دارد؟
1 ) امیر از آن جهان آمده به خیمه آمد و جامه بگردانید و تر و تباه شده بود و برنشست.
2 ) گفت: بونصر را بگوی که امروز درستم و در این دو سه روز بار داده آید که علت و تب تمامی زایل شد.
3 ) این مرد بزرگ و دبیر کافی به نشاط قلم در نهاد. تا نزدیک نماز پیشین از این مهمّات فارغ شده بود.
4 ) امیر را یافتم آن جا بر زَبَر تخت نشسته مخنقه در گردن عقدی همه کافور و بوالعلای طبیب آن جا نشسته بود.
گزینه 1: تباه: معطوفگزینه 2: تب: معطوف گزینه 3: دبیر کافی: معطوف گزینه4: بر زبر تخت: بدل (دقت کنید «و» موجود در گزینه 4 حرف ربط است نه عطف)
تست شماره ده
در کدام گزینه بدل آمده است؟
1 ) از ساحل دریا میشد خورشید را چراغ گونه دید.
2 ) وقتی میگویم چراغ، منظورم خورشید است.
3 ) خورشید آسمان چراغ عالمآرای کرۀ زمین است.
4 ) خورشید، این چراغ آسمانی، به سرخرنگی میگراید.
در این گزینه «این چراغ آسمانی» بدل از خورشید است. در گزینه 3 چراغ عالمآرای کرۀ زمین میتواند شما را به اشتباه بیندازد اما با کمی دقت میبینید که این گروه کلمه نقش مسند دارد.


