چگونه مطالعه کنیم تا حافظه بهتری داشته باشیم؟

در این مطلب به بررسی عوامل تاثیرگذار در حافظه طبق کتاب درسی میپردازیم.

چگونه مطالعه کنیم تا حافظه بهتری داشته باشیم؟

سلام و درود خدمت دانش‌آموزان عزیز

بنده علی عباسی جو ، دانشجوی آموزش زبان و ادبیات فارسی و رتبه ۹۸۸منطقه ۲ قصد دارم در این مطلب به نکات مرتبط با چگونه مطالعه کنیم تا حافظه بهتری داشته باشیم از روانشناسی یازدهم بپردازم . من در کنکور سراسری توانستم روان شناسی را ۱۰۰ درصد پاسخ دهم.

 

چگونه مطالعه کنیم تا حافظه بهتری داشته باشیم؟ 

افرادی که حافظه قوی دارند باهوش تر نیستند فقط به فنون بیشتری برای بهسازی حافظه مسلط هستند. در اینجا به چند روش کارآمد برای داشتن حافظه قوی تر اشاره می‌شود:

  • بیان اهمیت مطالب: سعی کنید در ابتدا ، درباره اهمیت آن ، اطلاعات کسب کنید . مطالب مهم و کاربردی دوست داشتنی هستند و چیزی که دوست نداشتید به راحتی رمزگردانی نمی شوند.
  •  پرهیز از همزمانی چند فعالیت ( توجه ناقص):به اطلاعات توجه داشته باشید. بیشتر افرادی که می گویند مشکل حافظه دارند ، مشکل توجه دارند. از انتخاب همزمان چند ماده فعالیتی پرهیز کنید . به حافظه سپردن چند موضوع همزمان باعث شکل گیری حافظه ضعیف از موضوعات مختلف می‌شود.
  •  مرور کارآمد : برای کنترل اثر گذشت زمان از مرور مناسب استفاده کنید. در مرور هر بار از خودتان بپرسید که به چه مفهوم جدیدی رسیدم که دفعات گذشته با آن نرسیده بودم. مرور فراتر از تکرار صرف است.
  •  کاهش فاصله زمانی بین یادگیری یک مطلب و یادآوری آن: برای کنترل اثر گذشت زمان، نباید فاصله مرور بیشتر از شش یا هفت ساعت باشد. بیشترین فراموشی در ساعت اولیه رخ می‌دهد. 
  • کاهش اثر تداخل مطالب :  برای کنترل تداخل، یادگیری عمیق داشته باشید. سعی کنید علاوه بر واژگان معانی آنها را بفهمید .علت جابجا خواندن بیت های مختلف یا مصراع، یادگیری سطحی و در نتیجهٔ تداخل اطلاعات است .
  • یادگیری با استراحت : برای کنترل اثر تداخل ، از ابتدا از یادگیری با فاصله استفاده کنید . یادگیری جدید مانع یادگیری قبلی می‌شود و یادگیری با فاصله اثر تداخل را کاهش می دهد.
  •  سازماندهی مطالب : منظور از سازماندهی ، نظم بخشی و قفسه بندی اطلاعات است . حافظهٔ بدون نظم و انضباط ، همانند کتابخانهٔ بدون فهرست‌نویسی است .
  •  استفاده از رمزگردانی معنادار :اگر اطلاعات به صورت معنای تبدیل و از معانی مختلف برای سپردن به حافظه استفاده کنید مطالب دیرتر فراموش می شوند .
  • مطالعه چند حسی : رمزگردانی بیشتر مطالب به صورت شنیداری است ولی اگر دیداری هم باشد قوی‌تر می‌شود.
  •  روش پس خبا : از فنون بهسازی حافظه استفاده کنید .این روش از حروف اول پنج فن تشکیل شده است .

۱ ) پیش خوانی : مطالب را پیش خوانی کنید تا برداشت کلی داشته باشید.

۲) سوال کردن : در مورد متن چند سال کلید داشته باشید.

۳) خواندن : مطالب را به دقت بخوانید تا بتوانید به پرسش ها پاسخ دهید.

۴) به خود پس دادن : جواب ها را بیان کنید و در صورت لزوم دوباره مطلب بخوانید .

۵)آزمون : به طور منظم یادآوری مطالب را آزمایش کنید .

  • استفاده از چند روش حرکتی: راه رفتن، یاداشت برداری ، برجسته کردن مفاهیم، خلاصه نویسی ، رسم نمودار و حرکاتی از این قبیل.
  • بسط معنایی : هرقدر معنای داده ها را بیشتر بسط بدهیم، بهتر می‌توانیم آنها را یادآوری یا بازشناسی کنیم و متفاوت آن را با سایر داده ها معلوم می کنیم.
  •  برگردان به زبان خودتان : اصرار بر حفظ واژگان فراموش بیشتری به دنبال دارد پس بهتر است مطالب یاد گرفته را به زبان خودمان برای خود بازگو کنیم .

استفاده از تجربیات شخصی دیگران در اجرای فنون بیان شده مفید است .هدف داشتن حافظه قوی شکل دهی به تفکر است . تکلیف اساسی به بعد از حافظه، یعنی پرورش تفکر مربوط می‌شود . برای اینکه تفکر در شما شکل بگیرد به حافظه قوی نیاز دارید و حافظه قوی به تنهایی متضمن موفقیت نیست . حافظه ابزاری جهت دستیابی مهارت‌های مهم‌تر همچون تفکر است و همچنین در نقش  فراهم سازی داده های خام برای تفکر است . یکی از مهم‌ترین اجزای تفکر مهارت حل مسئله می باشد.


پيج تخصصي برترها رشته انساني

منبع :

Menu