قواعد ترجمه_عربی دوازدهم_مرصادرفیعی زاده

مطلب پایین برسی پنج تست از کتاب سه سطحی درس عربی میباشد که منطبق بر ازمون 7 ابان است

قواعد ترجمه_عربی دوازدهم_مرصادرفیعی زاده

مطلب پایین شامل ۵ تست انتخاب شده از کتاب عربی، زبان قرآن (3) سه سطحی ؛  منطبق با بودجه بندی آزمون 7 آبان میباشد که توسط 

 مرصاد رفیعی زاده رتبه 454 منطقه یک کنکور ریاضی 99 تهیه شده است 



1- «إنَّ الّذين آمَنوا و عَملوا الصّالِحاتِ إنّا لا نُضيعُ أجرَ مَن أحسَنَ عَملاً»:                             (سوال 2 کتاب سه سطحی)

 ۱) قطعا کسانی که ایمان بیاورند و کارهای پسندیده انجام دهند، پاداش آن نیکوکاران ضایع نخواهد شد! 

۲) مسلما کسانی که ایمان آوردند و کارهای شایسته انجام دادند، ما اجر کسی را که نیکوکاری کرده است، تباه نمی کنیم! 

۳) بی شک آنان که به خدا ایمان آوردند و کارهای شایسته انجام دادند، ما اجر کسی را که عملش بهتر است، ضایع نمی کنیم! 

۴) همانا آنان که ایمان آوردند و به کارهای شایسته پرداختند، ما اجر کسی را که کار نیکو انجام داده است، تباه نخواهیم کرد! 


پاسخ: گزینه 2 «الّذينَ»: کسانی که/ «آمَنوا»: ایمان آوردند.(رد گزینه ۱)/ «عَملوا الصّالِحاتِ»: کارهای شایسته انجام دادند. رد گزینه های ۱ و ۴) / «لا نُضيعُ»: تباه نمی کنیم (رد گزینه های ۱ و ۴)/ «أجرَ مَن...»: اجر (پاداش) کسی را که.../ «أحسَنَ عَملاً»: نیکوکاری کرده است. (رد سایر گزینه ها!) 


2- فی أیِّ عبارة ما جاءت «لا» النافية للجنسِ؟                                                        (سوال 16 کتاب سه سطحی)

 ۱) لا سَيفَ أقطَعُ من الحقِّ!   

۲) لا تَكلَّم بِما لا عِلمَ لک بِهِ في الحَياة!

 ۳) لا وَحدَةَ أوحَشُ مِن العُجبِ! 

۴) لا يَتُّخَذِ المؤمنونَ الكافرينَ أولياء! : 


نکته «لا»ی نفی جنس بر سر فعل نمی آید. 

پاسخ: گزینه 4 با توجه به نکته گفته شده، «لا» در گزینه «۴»، «لا»ی نهی است نه نفی جنس. در سایر گزینه ها به جز «لا»ی  نهی ای که بر سر فعل «تَکلّم» آمده، بقیه «لا»ی نفی جنس هستند.


 ۳- «لیتَ طالِباتنا المُجدّات يُبصِرنَ مَظاهِر قُدرة ربّهنَّ في العالَم و يُدرِكنَ أسرار كلِّ ما فيه!»        (سوال 30 کتاب سه سطحی)

 ۱) ای کاش دانش آموزان تلاشگرمان توانایی دیدن نشانه های توانمندی پروردگارشان را در جهان داشته باشند و راز تمام آنها را درک کنند! 

۲) امید است که دانش آموزان کوشا مظاهر قدرت پروردگار جهان را دریابند و رازهای تمام آنچه را که در آن بوده است، درک نمایند!

 ۳) شاید دانش آموزان کوشای ما جلوه قدرت پروردگار در جهان را مشاهده کنند و رازهای تمام آنچه را که در آن است، متوجه شوند! 

۴) کاش دانش آموزان تلاشگر ما، مظاهر توانایی پروردگارشان را در جهان ببینند و رازهای تمامی آنچه را که در آن است، بفهمند!


 پاسخ: گزینه 4 «لیتَ»: كاش، ای کاش / «طالباتنا المجدّات»: دانش آموزان کوشای ما / يُبصرنَ»: ببینند، مشاهده کنند / «مَظاهِر»: مظاهر، جلوه گاهها / «ربّهنّ»: پروردگارشان / «یُدرکنَ»: بفهمند، متوجه شوند، دریابند / «أسرار كلّ ما فيه»: رازهای تمام آنچه را که در آن است.


 4- «لا يَرحمُ اللهُ مَن لا يَرحمُ النّاسَ! » عين المناسب للمفهوم:                                                   (سوال 36 کتاب سه سطحی)

 ۱) خدا را بر آن بنده بخشایش است / که خلق از وجودش در آسایش است 

۲) مبخشای بر هر کجا ظالمی است / که رحمت بر او، ظلم بر عالمی است

 ۳) تو با خدای خود انداز کار و دل خوش دار / که رحم اگر نکند مدعی خدا بکند 

۴) خدا را رحمی ای منعم که درویش سر کویت / دری دیگر نمی داند، رهی دیگر نمی گیرد 


پاسخ:گزینه 1 با توجه به حدیث داده شده در صورت سؤال (خداوند رحم نمی کند به کسی که به مردم رحم نکند!) بیت اول مناسب است.


 5- «إنّ الأيّام تُشغلنا بأعمال عديدة، بعضها لا تُفيدنا بل تتلف عمرنا!»:                                    (سوال 47 کتاب سه سطحی) 

۱) روزگاران باعث می شوند که ما به اعمال مختلفی مشغول شویم که برخی از آنها به سود ما نبوده بلکه عمرها را به هدر می دهند! 

۲) مسلما گذر روزها ما را به کارهای عدیده ای مشغول می دارد که برخی از آنها سودی نداشته بلکه باعث اتلاف عمرمان می گردند!

 ۳) قطعاً ايام ما را به کارهای متعددی مشغول می کند که بعضی از آنها برای ما سودمند نیستند بلکه عمرمان را تلف می کنند! 

۴) روزگار ما را به امور گوناگونی مشغول کرده است که بعضی از آنها مفید نیستند و فقط باعث می شوند عمر ما تلف شود


پاسخ: گزینه 3 «إنّ الأيّام»: قطعا ایام / «تُشغِلنا»: ما را مشغول می کند (رد گزینه های 1 و ۴) / «بأعمالٍ عديدةٍ »: به کارهای متعددّی / «بعضها لاتُفِيدنا»: که بعضی از آنها برای ما سودمند نیستند(رد سایر گزینه ها!) / «بل تتلف عمرنا»: بلکه عمرمان را تلف می کنند(رد سایر گزینه ها!).

منبع :

Menu