سلام خدمت دوستان کنکوری عزیز. من امیرمهدی میقانی هستم رتبه 5 کشوری کنکور ریاضی و دانشجوی مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف. در این مطلب قصد دارم نکات مهم درس اول دین و زندگی دوازدهم را به همراه چند تست مهم بررسی کنم.
هر یک از ما با فطرت خویش خدا را میابیم و حضورش را درک میکنیم ولی با این حال قرآن مارا به معرفت عمیق تر درباره ی خدا دعوت میکند راه های گوناگونی برای شناخت صفات او به ما نشان میدهد یکی از این راه ها تفکر درباره ی نیازمندی جهان در پیدایش خود به افریننده است
استدلال نیازمند بودن هستی در پیدایش به خدا:
مقدمه اول:ما پدیده هایی هستیم که وجودمان از خودمان نیست همچنین تمام اشیا و حیوانات و گیاهان و ... که در اطراف خود میبینیم پدیده هایی هستند که هستی انها از خودشان نیست
مقدمه دوم: پدیده هایی که وجودشان از خودشان نیست نیازمند پدید اورنده ای هستند که خودش پدیده نباشد و وجودش از خودش باشد
جامی در دو بیت این مفهوم را بیان میکند:
ذات نایافته از هستی بخش چون تواند که بود هستی بخش
خشک ابری که بود ز اب تهی ناید از وی صفت اب دهی
نتیجه ی دو مقدمه ی فوق: ما و همه پدیده های دیگر نیاز به پدید اورنده ای هستیم که خودش پدیده نباشد وجودش از خودش باشد این پدید اورنده ی برتر ((خدا)) نامیده میشود
ایه ی زیر این موضوع را به روشنی نشان میدهد:
يَا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ
اى مردم شما به خدا نيازمنديد و خداست كه بى نياز ستوده است
سوال:شناخت اولیه از خدا با کدام سرمایه انجام میشود و یکی از راه های قران برای رسیدن به معرفت عمیق در این باره چیست؟
1)تفکر و تعقل-ابراز نیاز به خدا
2)فطرت خداگرا-ابراز نیاز به خدا
3)تفکر و تعقل-تامل درباره نیازمندی جهان به خالق
4)فطرت خداگرا-تامل درباره نیازمندی جهان به خالق
پاسخ:با توجه به متن کتاب شناخت اولیه با فطرت انسان صورت میگیرد و برای معرفت عمیق قران تفکر در باره ی نیازمندی جهان در پیداش به افریننده را پیشنهاد میدهد پس گزینه ی 4 درست است
سوال: از کدام دو مقدمه نتیجه میشود انسان و جهان به خداوند نیازمند هستند؟
1)متکی نبودن موجوات به خود-محتاج بودن پدیده ها به غیر خود
2)متکی نبودن موجوات به خود-نشأت نگرفتن وجود موجودات از خویش
3)قائم به ذات بودن چیزی که پدیده نیست-محتاج بودن پدیده ها به غیر خود
4)قائم به ذات بودن چیزی که پدیده نیست- نشأت نگرفتن وجود موجودات از خویش
پاسخ:مقدمه اول به پدیده بودن ما و متکی نبودن به خویش و مقدمه ی دوم به نیازمندی پدیده ها به خالق اشاره دارد پس گزینه 1 صحیح است
سوال:کدام بیت به مفهوم ایه ی روبه رو اشاره دارد:(( يَا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ))
1)سر ارادت ما و استان حضرت دوست که هرچه بر سر ما میرود ارادت اوست
2)ذات نایافته از هستی بخش چون تواند که بود هستی بخش
3)قطره ای کز جویباری میرود از پی انجام کاری میرود
4)دلی کز معرفت نور و صفا دید به هرچیز که دید اول خدا دید
پاسخ: بیت گزینه ی دو و ایه ی صورت سوال هر دو به نیازمندی انسان و پدیده ها به خالقی که ذاتا موجود باشد اشاره دارند
امیر مهدی میقانی- رتبه 5 کشوری کنکور ریاضی - دانشجوی مهندسی کامپیوتر صنعتی شریف
