همان طور که می دانید جلسه با برترها در سال های قبل به صورت حضوری برگزار می شد و آقای قلم چی به سوال های دانش آموزان در دوران جمع بندی پاسخ می دادند.
اکنون دو سال است که پس از شیوع کرونا این جلسه ها به صورت مجازی برگزار می شود.
در جلسه روز چهارشنبه 400/4/2 با دانش آموزان برتر مدارس سرای دانش، آقای قلم چی به 12 سوال پاسخ دادند، در این جا سوال های دانش آموزان به همراه پاسخ های آقای قلمچی را مشاهده میکنید(تعدادی از سوال ها به علت تکراری بودن، آورده نشده اند.):
برای جمع بندی با چه روشی کنکورهای سال های پیش را دوره کنیم؟
بهتر است برنامه ریزی را طبق جدول دوران جمع بندی انجام دهید و البته می توانید برنامه را متناسب با شرایط خودتان انطباق بدهید و شخصی سازی کنید . اما نکته ی مهمی که خودتان باید در برنامه ریزی با روش سه روز یک بار انجام دهید این است که پس از آزمون دادن از کتاب زرد اختصاصی و پس از آن که پاسخبرگتان را تصحیح کنید و متوجه اشتباهات خود شدید، چگونه برای دو ونیم روز باقی مانده باید برنامه ریزی کنید . این که در هر نیم روز کدام درس ها رادر نظر بگیرید؟
( پیشنهاد ما این است که در هر نیم روز ، یک درس اختصاصی و یک درس عمومی را مطالعه کنید ، البته برای رشته ی انسانی دو درس اختصاصی و یک عمومی را پیشنهاد می کنیم ).
در برنامه ریزی تان به این سوال ها پاسخ دهید :
در هر نیم روز کدام دو درس را مطالعه کنم ؟ برای هر درس کدام قسمت را بخوانم ؟ از کدام منبع مطالعه کنم ؟ کتاب درسی ؟ جزوه ی معلم ؟ یادداشت های خودم ؟ خلاصه درس کتاب کمک آموزشی ؟ آیا برای آن درس و مبحث تست بزنم و رفع اشکال کنم یا این که درس بخوانم ؟ آیا اشتباهات و نکات مهمی را که در آن مبحث مشخص کرده ام مطالعه کنم ؟ یا این که بهتر است فقط به رفع اشکال تست هایی که اشتباه پاسخ داده ام بپردازم ؟ برنامه ریزی برای مطالعه در دو ونیم روز باقی مانده یک مهارت فراشناختی مهم است که سبب می شود از ساعت هایی که صرف می کنید راندمان چند برابر به دست آورید یا این که نتیجه ی معمولی بگیرید .در دوران جمع بندی و در هر زمانی که کار زیاد است و زمان کم است اهمیت برنامه ریزی دو چندان می شود .
ضمنا این را هم بدانید که در دوران جمع بندی نقش برنامه ریزی شخصی برای هر دانش آموز چند برابر همیشه است و تقریبا این خود شما هستید که می توانید بهترین کمک را به خودتان بکنید و برنامه ریزی تان منطبق برنیازهای واقعی خودتان باشد.
بیست سال پیش که این روش را مطرح کردم یک طرح و پیشنهاد بود که از لحاظ استدلالی و منطقی قانع کننده بود، اما امروز تجربه ی ده ها هزار دانش آموز که این روش را اجرا کرده اند نیز تایید کننده ی روش سه روز یک بار است.
با اجرای روش سه روز یک بار نگرانی شما در مورد این که نمی توانید همه ی درس ها را بخوانید و کامل کنید برطرف می شود.
نگرانی از این که بعضی از درس ها را فراموش کرده اید یا این که فراموش خواهید کرد، برطرف می شود.
شما پس از چند بار اجرای روش سه روز یک بار در تجربه ی خودتان متوجه می شوید که چقدر مسلط هستید و نگرانی هایتان برطرف می شود، حتی اگردر باره ی درستی و موثر بودن این روش تردید دارید، سه بار این روش را اجرا کنید. در تجربه ی خودتان متوجه خواهید شد که چقدر آرامش و اعتماد به نفس تان بیشتر می شود.
اگر پس از این سه بار تجربه برایتان موثر نبود به سراغ روش بقچه ای یا روش های دیگر بروید.
منابع مناسب برای دوران جمع بندی:
کتاب های زرد اختصاصی رشته ی خودتان را تهیه کنید.
کتاب زرد عمومی را هم تهیه کنید.
برنامه ی مناسب برای دوران جمع بندی را در یک جدول در سایت کانون و در مجله ی آزمون ارائه کرده ایم، بهتر است بر طبق همان برنامه و با همان منابع کار کنید.
ضمنا خوب است، پس از هر بار آزمون دادن نتایج را در صفحه ی شخصی وارد کنید و کارنامه ی دهکی و چند از 10 هم بگیرید و برای سه روز بعدی بهتر هدف گذاری کنید و آماده تر شوید.
پیشنهاد من این است که با روش بازیابی کار کنید، یعنی ابتدا یک یا چند مجموعه تست کار کنید و سپس اشتباهات خود و سوال هایی که در آن ها شک داشته اید یا فراموش کرده بودید را مشخص کنید ( به مجموع اشتباه و شک دار و فراموش شده ها، یادگیری ناقص می گوییم) سپس تصمیم بگیرید که آیا در هر مورد مطالعهی پاسخنامه برایتان کافی است یا این که لازم است مباحث مهم تر را به صورت کامل مطالعه کنید.
در دوران امتحانات و دوران جمع بندی اهمیت روش بازیابی به مراتب از زمان های عادی و طول سال بیشتر است.
بهتر است در این دوران ابتدا امتحان بدهید و سپس درس بخوانید.
با امتحان دادن هم توهم یادگیری برطرف می شود ( یعنی متوجه می شوید بعضی مطالب که فکر می کردید بلد هستید، واقعا بلد نیستید) و از سوی دیگر توهم فراموشی هم برطرف می شود ( یعنی متوجه می شوید بعضی مطالب که تصور می کردید بلد نیستید یا فراموش کرده اید، واقعا بلد هستید.
بهترین کار در هفته آخر تلفیق حل تست و مرور نکات است یا فقط باید به جمع بندی مطالعات پرداخت؟
هفته ی پایانی هفته ی تورق سریع است.
توصیه می کنیم در این هفته همه ی یادداشت هایی را که خودتان نوشته اید و خلاصه درس ها را به طور کامل مطالعه کنید.
همه ی قسمت هایی که در کتاب های درسی و جزوه ها یتان خط کشده اید یا های لایت کرده اید یا حاشیه نویسی کرده اید مطالعه کنید.
همه ی مطالبی را که نشان دار کرده اید در هفته ی آخر بخوانید.
در مورد تست زنی هم می توانید با مهارت فراشناختی که دارید تصمیم بگیرید یک یا دو مجموعه سوال مجموعه ای را پاسخ بدهید یا در یکی دو درس، تست های مهم را که قبلا نشان دار کرده اید، پاسخ بدهید.
اگر کتاب خودآموزی یا کلاسور ارزیابی دارید، نوشته های خودتان را بخوانید.
مطالبی را که در کتاب درسی هایلایت کرده اید، بخوانید،هم چنین سوال های گروه هایی راکه در روزهای قبل کنکور دارند، بررسی کنید.
روز آخر درس بخوانیم یا نه ؟ رتبه برترها می گویند بخوانید.
روز قبل از کنکور درس نخوانید و تصور کنید که روز قبل از کنکور، روز بعد از کنکور شماست.
بهتر است همراه خانواده یک برنامه ی شاد برای خود تنظیم کنید.
بد نیست کمی هم به لحاظ جسمی خسته شوید ( البته نه خیلی زیاد ) تا بتوانید شب قبل از کنکور زود و خوب بخوابید.
عادت به زود خوابیدن را از همین روزها شروع کنید. اگر هر شب تا دیروقت بیدار می مانید و درس می خوانید در چند روز پایانی به راحتی نمی توانید عادت دیر خوابیدن را درست کنید.
یک نکته ی مهم هم برای روز قبل از کنکور مطالعه و تمرین سوال های کنکورگروه هایی است که قبل از شما کنکور داشته اند. بسیاری از دانش آموزان ، سوال های گروه های قبلی را مطالعه می کنند تا با سبک سوال ها آشنا شوند. اگر در بعضی درس ها سوال ها خیلی سخت بود یا با سبک جدید ارائه شده بود نگران نشوید زیرا شرایط برای همه یکسان است. همین قدر که متوجه سبک ها و رویکردهای جدید بشوید به شما درجلسه ی کنکور خودتان آرامش می دهد. بررسی کنکورهای برگزار شده، به شما ایده و جهت می دهد.
اگر منظورتان کنکورهای گذشته است که منبع اصلی تان در روش سه روز یک بار کتاب زرد و شبیه سازی کنکورهای گذشته برای خودتان است و اگر منظورتان کنکور 1400 برای گروه هایی است که در روز قبل از آزمون شما کنکورشان برگزار می شود، از نظر بررسی سبک و رویکردهای جدید و تثبیت شده برای شما اهمیت دارد و شما را برای آزمون خودتان بیشتر آماده می کند.
ممکن است بپرسید آیا به سوال های گروه های قبل پاسخ بدهیم یا فقط سوال ها را به طور سطحی مرور کنیم و با سبک سوالات جدید آشنا شویم ؟ هر دو کار را می توانید انجام دهید. تصمیم با خود شماست.
اما تاکید می کنم در روز قبل از کنکور بیش از سه چهار ساعت وقت خود را صرف درس خواندن نکنید . ورزش ، بازی ، فعالیت های جسمی ، برنامه ی مشترک تفریحی با خانواده و پدر و مادر ، دیدن فیلم های شاد و کمدی می تواند در روز قبل از کنکور به شما آرامش بیشتری بدهد .
چطور بر استرس خود در زمان کنکور غلبه کنم و زمان را مدیریت کنم؟
از چندین روز قبل از کنکور سعی کنید، ساعت خوابتان را تنظیم کنید.
شب ها دیر نخوابید تا صبح ها زود بیدار شوید و در روز کنکور با مشکل کم خوابی و بی خوابی مواجه نشوید.
روش خودنگاری آغازین را انجام دهید. قبل از رفتن به جلسه حس و حال و ارزیابی از خودتان و میزان تسلط به درس ها را در یک برگه بنویسید، حتی اگر بنویسید که نگران هستم، بعدا در سرجلسه ی آزمون خواهید دید که آرامش خواهید داشت و از نگرانی تان کم می شود .
با پدر و مادرتان درراه صحبت کنید و حس و حالتان را با آن ها هم درمیان بگذارید.
تلقین مثبت پدر و مادر و همراهان خیلی به شما کمک می کند.
دو سال پیش یکی از مادرانی که همراه دخترش در جلسه ی برترهای کانون در روزهای جمعه شرکت می کرد، در طول سا ل خیلی برای نتایح دخترش نگران بود، اما در روز کنکور اتفاق جالبی رخ داد و نتیجه ی دانش آموز خیلی خوب شد. مادر تعریف می کرد، وقتی دخترم جمعیتی را دید که وارد حوزه ی آزمون می شدند، به مادر گفت: من حالم خیلی بد شده و نگران هستم .
واکنش سریع و موثر مادر شرایط را به کلی تغییر داد. مادر به او گفت نه اصلا حالت هم بد نیست و خیلی هم خوب هستی! همین واکنش قوی، فوری و به موقع مادر سبب شد شرایط به کلی تغییر کند و دانش آموز می گفت در جلسه خیلی راحت و آرام بودم! واکنش خانواده و همراهان و دوستان قبل از شروع جلسه می تواند سبب افزایش آرامش شما در جلسه باشد.
اگر در جلسه حالتان خوب نبود، چند دقیقه استراحت کنید و نگران زمان از دست رفته نباشید، کنکور نبرد ثانیهها و دقیقه ها نیست.
با اجرای روش زمان های نقصانی و استراتژی بازگشت می توانید به خوبی زمان را مدیریت کنید و همه ی سوال هایی که واقعا بلد هستید را پاسخ دهید .
خودتان را برای این آماده کنید که بعضی درس ها از آن چه شما تصور می کنید، دشوارتر باشند.
آماده باشید که در مبحثی که فکر می کنید کاملا مسلط هستید، یک سوال دشوار پرسیده شود!
وقتی با چنین شرایطی مواجه شدید به خودتان با اطمینان بگویید سوال ها برای همه دشوار است . آماده باشید که چند سوال متوالی را پاسخ ندهید. آماده باشید که بعضی از پاسخ ها را فراموش کرده باشید.
اگر زمان های نقصانی و استراتژی بازگشت را اجرا کنید، فرصت خواهید داشت که دوباره به این سوال برگردید و به آن ها پاسخ دهید. اگر با چند سوال ابتکاری و طرح جدید مواجه شدید از آن سوال ها بگذرید و وقت زیادی صرف آن سوال ها نکنید، ممکن است بعدا در ذهنتان جرقه ای بزند و ایده ای برای حل آن سوال به نظرتان برسد .
همه ی آن چه در این جا پیشنهاد کردیم در آزمون های سه روز یک بار و آزمون های جامع کانون چندین بار آزمایش کنید .
با این که به مباحث درسی دو درس ریاضی و زبان مسلط هستم، ولی در زمان تست زدن در زمان آزمون تمرکز لازم را ندارم و در واقع نمی توانم دانسته هایم را به کار برده و نتیجه لازم را بگیرم؟
وقتی با سوال ابتکاری و طراحی جدید مواجه شدید، ممکن است در همان فرصت نتوانید به سوال پاسخ دهید، فورا از آن سوال عبور کنید و یک علامت ویژه برای آن بگذارید مثلا علامت ! به این معنی که تا به حال این سوال را ندیده اید . ممکن است بعدا در ذهنتان جرقه ای بزند یا در زمان استراتژی بازگشت بتوانید به آن سوال پاسخ بدهید.
در مورد سوال های دشوار هم تکلیف از ابتدا روشن است . کنار سوال علامت منها بگذارید و از آن سوال بگذرید و اگر فرصت کافی داشتید، در زمان استراتژی بازگشت و پس از آن که به سوال هایی که بلد بوده اید، ولی وقت گیر بوده اند، پاسخ دادید به سراغ سوال های دشوار بروید.
برای مدیریت احساسات و هیجانات خود در جلسه ی آزمون باید از همین حالا خودتان را آماده کنید که در جلسه ی کنکور به احتمال زیاد با یکی دو درس که از حد انتظارتان دشوارتر است، یا چند سوال ابتکاری و جدید و چند سوال متوالی که نمی توانید پاسخ بدهید یا چند سوال که در ابتدای یک درس برایتان دشوار است یا با فراموشی بعضی موضوعات مواجه می شوید، اگر این موضوعات را عادی بدانید، مشکلی نخواهید داشت، زیرا می دانید که این شرایط و موضوعات کاملا طبیعی است و برای همه هم وجود دارد .
قبل از شروع آزمون خودنگاری آغازین را انجام دهید. حس و حال و ارزیابی خودتان را از میزان تسلط و تصوری که از خودتان در جلسه ی آزمون دارید، بنویسید و با همراهان خود ( پدر و مادر یا همراهان و دوستانتان ) مطرح کنید. اینگونه آرامشتان در جلسه بیشتر خواهد شد.
در مورد انواع استراتژی بازگشت هر دانش آموزی متناسب با میزان تسلط خود در هر درس و اولویت هایی که دارد، می تواند زمانی را که در پایان آزمون ذخیره می کند، به شکل متفاوت و متناسب برای خود مصرف کند . استراتژی های بازگشت به تعداد دانش آموزان برتر متفاوت هستند.
