در ادبيات کانون فرهنگي آموزش، واژهي "جمع بندي" مترادف است با مرحله پاياني برنامه ريزي و انجام يک روش مطالعاتي متفاوت با دورهها و پروژههاي گذشته. سال هاست که در ماه خرداد، برنامه ي کنکوريها با اين روش به آخر خط مي رسد. وقتي کنکور 99 تحت تاثير ويروس کوويد 19 به تعويق افتاد، مردادِ داغ 99 ميزبانِ داوطلباني شد که تشنگي شان با جرعه جرعهي اين برنامه سيراب شد. در زير چکيده اي از مصاحبههايي که در تير و مرداد 99 با گروهي از دانش آموزان کانونيِ پرعيار و خستگي ناپذير انجام داده ام، ميخوانيد. از شما ميخواهم تمرکزتان را روي اين دوران ارزشمند بگذاريد اين تجربه ها بسيار آموزنده اند.
داوود اکبری
محمد تقي عظيمي سيوکي،رتبه ی 206 تجربی، دانشجوی پزشکيِ علوم پزشکي دانشگاه ايران از تربت حيدريه - 8 سال دانش آموز کانون
من در تاريخ ششم تير ماه اولين آزمون جامع سه روز يکبار را شروع کردم. آزمونهاي سه روز يکبار دو فايدهي بزرگ براي من داشتم. اولا توانستم بر مديريت زمان در آزمونهاي جامع تسلط پيدا کنم و ثانيا با ديد طراحان و مولفان مختلف سوالات آشنا شوم. متوجه شدم که در هر مبحث نظرات و ديدگاههايشان براي طراحي تست چگونه است. ضمنا بعد از دو سه آزمون متوجه شدم که بيدقتيهايم روي يک سري مباحث خاص و محاسبات خاص است. آنها را يادداشت کردم و بعد از چند آزمون تلاش کردم تا حد امکان آنها را رفع کنم.
هر آزموني که در برنامهي آزمونهاي سه روز يکبار ميدهيم روند کار ما را در دو روز بعدي به طور شفاف مشخص ميکند. در اين زمان بايد تمام درسها مرور شوند و تمرکز نبايد صرفا روي درس خاصي باشد. اما ميتوانيم در هر درس روي مبحث خاصي بيشتر متمرکز شويم. اگر آزمون ندهيم متوجه نميشويم که در هر درس بايد روي کدام مباحث بيشتر کار کنيم. من هميشه بعد از آزمون نکاتي را مربوط به زمانبندي آزمون يا نحوهي تقسيم زمان براي هر درس يادداشت ميکنم تا بتوانم روال کارم را در آزمون بعدي کنترل يا اصلاح کنم و از هر آزمون، بياموزم.
تلاشم اين است که اشتباهاتم در هر آزمون را در آزمونهاي بعدي تکرار نکنم. معمولا اشتباهاتم، ايرادات علمي نيست. مثلا روي يک درس زمان زيادي صرف ميکنم و اين باعث ميشود نتيجهام در درس بعدي خيلي خوب نشود. اين اشتباهات را مينويسم و به خودم گوشزد ميکنم تا تکرارشان نکنم. يک اشتباه ديگرم در يک آزمون اين بود که با اين که ميتوانستم برگردم و چند سوال نزده از رياضي و فيزيک و شيمي را پاسخ بدهم، به سراغ سوالات زمينشناسي رفتم. اين اشتباهات نبايد تکرار شوند و من آنها را يادداشت کردهام که فراموششان نکنم. وقتي ايراداتم را نمينويسم بعد از دو سه آزمون آنها را فراموش ميکنم و به ياد نميآورم مثلا در آزمون 6 تير عملکرد اشتباه، نتيجهي آزمونم را تحتتاثير قرار داد. اما وقتي مينويسم، قبل از هر آزمون در حد يک ربع زمان صرف ميکنم و آنها را براي خودم يادآوري ميکنم. بهتر است دانشآموزان نکات مشاورهاي و اشتباهات رفتاري را براي تاثيرگذاريِ بيشتر، يادداشت کنند.
