گفت‌وگوهای پرستو عسکری: حسنا شاه‌حیدری از تهران

مادرم قبلاً کانونی بودند و از طریق ایشان و دوستانم با کانون و خدماتش آشنا شدم. من هم مثل دانش‌آموزان دیگر، به برنامه‌ی مشخصی برای درس‌خواندن نیاز داشتم.

گفت‌وگوهای پرستو عسکری: حسنا شاه‌حیدری از تهران

از پنجم دبستان تا قبولی در تیزهوشان

گفت‌وگو با حسنا شاه‌حیدری از تهران

هدف‌گذاری بهترین نکته‌ای است که از آزمون دادن یاد گرفتم


حسنا شاه‌حیدری در یک نگاه

شهر: تهران

مدرسه: فرزانگان 1

سال‌های حضور در کانون: از پنجم دبستان تا دهم ریاضی به‌مدت 6 سال

میانگین‌تراز نهم: 6667

تحصیلات و شغل پدر: کارشناسی‌ارشد مدیریت، نظامی

تحصیلات و شغل مادر: دکترای مهندسی برق، پژوهشگر

پنجم دبستان که بودی، چرا تصمیم گرفتی در آزمون‌های کانون شرکت کنی؟

مادرم قبلاً کانونی بودند و از طریق ایشان و دوستانم با کانون و خدماتش آشنا شدم. من هم مثل دانش‌آموزان دیگر، به برنامه‌ی مشخصی برای درس‌خواندن نیاز داشتم و کانون این برنامه‌ی منظم را در اختیارم قرار می‌داد. از طرفی، سال ششم آزمون ورودی مدارس را داشتم که می‌بایست خودم را برای آن آماده می‌کردم. آزمون‌های کانون کمک می‌کرد تا خودم را برای آزمون ورودی آماده کنم و وضعیت درسی‌ام را در طول سال تحصیلی در جامعه‌ی آماری کانون بسنجم. سال ششم توانستم در آزمون ورودی مدرسه‌ی نمونه‌دولتی شهیدهمت پذیرفته شوم.

چرا در پایه‌ی ششم در آزمون تیزهوشان پذیرفته نشدی؟

در دوره‌ی دبستان نگاهم به درس‌خواندن تا این حد جدی نبود و برنامه‌ریزی خیلی دقیقی نداشتم. با آزمون‌دادن‌ بیشتر در دوره‌ی متوسطه‌ی اول، برنامه‌ریزی‌کردن را بهتر یاد گرفتم و به تحلیل آزمون‌ها بیشتر اهمیت دادم. همین کارها باعث پیشرفتم شد و درنهایت در آزمون تیزهوشان پایه‌ی نهم قبول شدم.

در این شش سال، چه تجربیاتی از آزمون‌دادن کسب کرده‌ای؟

هدف‌گذاری بهترین چیزی است که از آزمون‌دادن یاد گرفته‌ام. ما برای هر آزمون باید هدف‌گذاری کنیم. همچنین باید برای رشته‌ای که می‌خواهیم در دانشگاه انتخاب کنیم، هدفی را مشخص کنیم. کانون هم روی بحث هدف‌گذاری همیشه تأکید زیادی دارد. از برنامه‌ی راهبردی آزمون‌ها نحوه‌ی درست برنامه‌ریزی‌کردن را یاد گرفتم. درواقع به‌همراه پشتیبانم برنامه‌ی راهبردی را شخصی‌سازی می‌کردم و الان در طول این سال‌ها یاد گرفته‌ام چگونه برای خودم برنامه‌ی مناسبی برای هر آزمون تنظیم کنم. تأثیر خوب تحلیل آزمون بر پیشرفت درسی تجربه‌ی دیگری بود که در این سال‌ها کسب کردم. با تحلیل آزمون ایراداتم را پیدا و برطرف می‌کنم.

برنامه‌ات را برای آزمون تیزهوشان نهم از چه سالی شروع کردی؟

از پایه‌ی هشتم، خودم را برای آزمون تیزهوشان آماده کردم و هدفم را برای آینده‌ام مشخص کردم. ممکن است مسیرهای متفاوتی پیش پای هرکس باشد. دانش‌آموز در متوسطه‌ی اول باید مسیر مناسب و هدف خودش را انتخاب کند و تلاش خود را بیشتر کند. من هم به این فکر کردم که در آینده می‌خواهم در چه رشته‌ای ادامه‌تحصیل بدهم. بعد از انتخابِ هدف، برای رسیدن به آن، به سراغ تنظیم برنامه‌ی مناسب رفتم. در اینجاست که نقش پشتیبان برای کمک به داشتن برنامه‌ی بهتر برای دانش‌آموز مشخص می‌شود. سعی کردم مسیر را تا انتها پیش بروم و همیشه امید و انگیزه داشته باشم. تنها با امید و ادامه‌دادن تا انتهای مسیر است که می‌توان به هدف رسید.

چرا رشته‌ی ریاضی را انتخاب کردی؟

اصلی‌ترین معیارم برای انتخاب رشته‌ی ریاضی علاقه‌ام بود. پیچیدگی ریاضی برایم خیلی شیرین است. آن را دوست دارم. درس‌های شیرینی از این رشته یاد می‌گیرم. معیار دوم من استعداد بود. می‌دانستم که می‌توانم از پس درس‌هایی مانند هندسه و ریاضی و فیزیک بربیایم. بعد از مشورت با مشاوران و پدر و مادرم، متوجه شدم رشته‌ی ریاضی برایم مناسب‌تر است.

حسنا شاه‌حیدری از تهران


در آزمون‌ها هم درس ریاضی نقطه‌قوت توست؟

اغلب نمره‌ام در درس ریاضی خوب بوده است و از وقتی کرونا شروع شد و زمان بیشتری در خانه داشتم، ریاضی را جدی‌تر مطالعه کرده‌ام و نمره‌هایم بهتر هم شده است. می‌توانم بگویم یکی از معیارهایم برای انتخاب رشته، نمره‌ها و ترازهایی بود که برای این درس در آزمون‌های کانون کسب می‌کردم. نمره‌ام در آزمون‌های تیزهوشان کانون در درس ریاضی 8 از 10 بود.

روش مطالعه‌ات برای درس ریاضی چگونه است؟

در کلاس درس به‌خوبی به تدریس دبیر گوش می‌دهم و سعی می‌کنم در کلاس، درس را بفهمم و یاد بگیرم. در خانه هم جزوه‌ها یا درس‌نامه‌هایی با سطح درسی بالاتر از تدریس دبیرم را مطالعه می‌کنم. نکات جزوه‌ها و درس‌نامه‌ها را مرور و تمرین می‌کنم تا آن‌ مطالب را هم خیلی خوب یاد بگیرم. بعد از آن، تست آموزشی کار می‌کنم. در حل تست‌های آموزشی، محدودیت زمانی قائل نمی‌شوم؛ اما اغلب کمتر از دو دقیقه صرف حل هر تست می‌کنم. تست‌های آموزشی را در روزهای مختلف چند بار حل می‌کنم. درنهایت برای آمادگی در آزمون تست‌های زمان‌دار کار می‌کنم. درس ریاضی درسی است که حل تست‌های آن برای دانش‌آموزان وقت‌گیر است و برای اینکه بتوانیم مدیریت زمان بهتری در جلسه‌ی آزمون داشته باشیم، باید در خانه تست‌ زمان‌دار تمرین کنیم. نکته‌ی مهمی که همیشه در حل تست‌ها حتی در خانه به آن توجه می‌کنم، این است که سؤالات دشوار، وقت‌گیر یا سؤالاتی که برایم شک‌دار و ناآشناست، سفید می‌گذارم یا اگر زمان اضافه‌ داشته باشم به سراغ حل آن‌ها می‌روم. این نکته در مدیریت زمان بسیار مهم است.

برای آمادگی در آزمون تیزهوشان تجربه‌ی خاصی داشتی؟

تجربه‌ی من نشان داد که تمرکز و توجه به درس‌های کلاس هشتم بسیار مهم است. درس‌های هشتم و به‌خصوص درس‌های حفظی به تمرین و مرور نیاز دارند و دیده بودم که بعضی از بچه‌ها مطالعه‌ی درس‌های هشتم را به دوران بعد از عید موکول می‌کنند. این کار را پیشنهاد نمی‌کنم و به‌نظرم بهتر است دقیقاً مطابق برنامه‌ی راهبردی پیش برویم تا مطالب در حافظه‌مان ذخیره شود. درضمن مدیریت زمان در درس استعداد تحلیلی بسیار مهم است. تست‌های این درس اغلب جدید هستند و باید در خانه آن‌قدر تست کار کنیم تا بتوانیم هر تست را در یک دقیقه یا یک و نیم دقیقه درست پاسخ بدهیم.

به‌جز آزمون اصلی، در کدام‌یک از آزمون‌های کانون شرکت می‌کنی؟

کانون امسال با شرایط جدید، دو آزمون دیگر تحت‌عنوان هدف‌گذاری و مشابه پارسال را به برنامه‌ اضافه کرد. در آزمون مشابه پارسال شرکت کردم که دقیقاً همان دفترچه‌ی غیرحضوری سال‌های قبل بود. باعث شد روز قبل از آزمون اصلی، فضایی مشابه آزمون سال گذشته را برای خودم شبیه‌سازی کنم و نتایجم را با دانش‌آموزان سال گذشته که به‌صورت حضوری آزمون می‌دادند، مقایسه کنم. درضمن تحلیل آزمون هم به‌اندازه‌ی آزمون اصلی حائز اهمیت است تا بتوانیم با آمادگی بهتری در آزمون اصلی حاضر شویم. وقتی زیاد تست کار می‌کنیم و زیاد آزمون می‌دهیم، چشم‌مان با تست‌های متنوع آشناتر می‌شود و سؤالات در جلسه‌ی آزمون برایمان دشوار اولیه را ندارند.

از دفتر برنامه‌ریزی هم استفاده می‌کنی؟

این دفتر را از سال‌های گذشته تکمیل می‌کردم و همچنان هم این کار را می‌کنم. دفتر برنامه‌ریزی تکلیف دانش‌آموز را با خودش روشن می‌کند و مطالعه‌ی مفیدش را به او نشان می‌دهد. مطالعه‌ی مفید مطالعه‌ای است که در زمان انجام آن، ذهنمان متمرکز باشد و به کارهای دیگر مشغول نشویم. ساعت مطالعه‌ام را که همراه با تمرکز است، در دفتر برنامه‌ریزی‌ام می‌نویسم تا دقیق بدانم وضعیتم در هر درس به چه صورت است. این دفتر ترغیبم می‌کند تا کمی بیشتر از دیروز تلاش کنم. این دفتر ضروری است؛ به‌خصوص برای دانش‌آموزانی که امسال آزمون ورودی مدارس برتر را دارند.

از کدام منابع مطالعاتی استفاده می‌کردی؟

متوسطه‌ی اول که بودم، از کتاب‌های سه‌سطحی علوم استفاده می‌کردم. سؤالات بسیار خوبی داشت و در آمادگی‌ام برای آزمون‌ها بسیار مؤثر بود. از کتاب 1500 تست تیزهوشان کانون هم استفاده کردم و از سؤالات استعداد تحلیلی و ریاضی این کتاب خیلی راضی بودم.

نقش پدر و مادرت در پیشرفت تو چه بوده است؟

پدر و مادرم همیشه حامی من بودند و باعث شدند انگیزه‌ی خوبی برای ادامه‌ی مسیر داشته باشم. هر وقت سؤالی داشتم یا به مشکلی برمی‌خوردم، پدر و مادرم کمکم می‌کردند. خانواده‌ام بسیار دقیق و جدی نتایج آزمون‌هایم را بررسی می‌کردند و با هم کارنامه‌هایم را تحلیل می‌کردیم. وقتی با هم مشکلاتم را پیدا می‌کردیم، همراه با هم برای آن‌ها راه‌حل پیدا می‌کردیم. پدر و مادرم تحصیلاتشان را در دوران دانش‌آموزی من ادامه دادند و وقتی می‌دیدم در حال مطالعه هستند، ترغیب می‌شدم من هم در کنار آن‌ها درس بخوانم. قرارگرفتن در این فضا برایم جذاب بود.

در کنار درس فعالیت‌های دیگری را هم دنبال می‌کردی؟

در مدرسه همیشه فعال بودم و هر کاری را که مدرسه برای ما برنامه‌ریزی می‌کرد، انجام می‌دادم. چهار یا پنج سال است که یادگیری زبان انگلیسی را به‌طور جدی دنبال می‌کنم. به کتاب‌های غیردرسی هم علاقه دارم و مطالعه به ذهنم استراحت می‌دهد. کتاب‌های رمان را دوست دارم.


سایر گفت‌وگوهای پرستو عسکری را در لینک زیر بخوانید:

گفت‌وگوهای پرستو عسکری

منبع :

Menu