چگونه جبران کنم؟

جمله بالا را از زبان خیلی از کنکوری‌ها و دانش آموزان می‌شنویم. شاید شما هم جزو همان دسته از کسانی باشید که به هر دری می‌زنید، نمی‌توانید خودتان را به برنامه آزمون‌ها برسانید.

چگونه جبران کنم؟

هر کاری می کنم، به برنامه آزمون نمی رسم و از برنامه عقب می افتم! چگونه جبران کنم؟

جمله بالا را از زبان خیلی از کنکوری‌ها و دانش آموزان می‌شنویم. شاید شما هم جزو همان دسته از کسانی باشید که به هر دری می زنید، نمی‌توانید خودتان را به برنامه آزمون ها برسانید. معمولا این وضعیت بیشتر برای دانش آموزانی که مدرسه می روند و کسانی که خودشان را درگیر کلاس های کنکوری و یا فیلم های آموزشی متعدد و زمان بر کرده اند اتفاق می افتد. البته شاید فارغ التحصیل باشید و با وجود 10 ساعت مطالعه در روز، باز هم به برنامه آزمون ها نرسید، این موضوع عجیب نیست و دلایلی زیادی دارد!

اغلب دانش آموزان، تجربه‌ی گیر افتادن در چنین مواقعی را دارند. نمی دانید واقعاً باید چه کار کنید! کوهی از درس‌های نیمه تمام و نخوانده پیش رویتان است، کارهای عقب افتاده زیادی دارید و این موضوع، حسابی شما را کلافه می کند تا جایی که حتی قدم از قدم بر نمی‌دارید و گرفتار یک گیجی و نابسامانی و آشفتگی ذهنی می‌شوید!

درس های نیمه تمام زیادی دارید که روی هم تلنبار شده، کتاب های تستی که پراکنده کار شده اند، جزواتی که هنوز خوانده نشده و .... الان همه پیش رویتان هستند و کلافه و سردرگم نمی دانید اصلا باید چه چیزی را بخوانید و از کجا شروع کنید .... نمی توانید قدم از قدم بردارید و دچار یه سردرگمی مطالعاتی می شوید .... اگر این مشکل، مشکل شما هم هست حتماً این مقاله را تا آخر مطالعه کنید:

از زمان های مرده خودتان بیشترین استفاده ممکن را ببرید:

همه‌ی ما اگر به ساعاتی که در طول شبانه روز سپری می کنیم، کمی فکر کنیم، می توانیم اوقاتی را پیدا کنیم که به سادگی از کنارش می گذریم و هیچ استفاده مفیدی از آن نداریم. شما هم از این قاعده مستثنی نیستید! فقط کافیست کمی دقیق تر به ساعت های شبانه روز و کارهای مشخصی که می کنید، فکر کنید. آن گاه با حسابی سرانگشتی متوجه خواهید شد که چه میزان از وقت روزانه تان صرف هیچ کار مشخصی نشده و در حال تلف شدن است.

یکی از راه های افزایش زمان مطالعه و رسیدن به برنامه ی مورد نظر، استفاده ی بهینه از زمان هایی است که معمولا در طی روز از دست می روند. برای مثال زمانی که صرف رفت و برگشت به مدرسه و کلاس و کتابخانه می شود و یا زمان هایی را که مجبورید در یک مهمانی و جمع سپری کنید، قبل و بعد از هر وعده غذا و همین طور زمان هایی که به قول خیلی از دانش آموزان، حس درس خواندن وجود ندارد، زمان هایی که احساس خستگی می کنید و یا زمان هایی که انگیزه ی کافی ندارید.

تعداد کمی از آدم ها قدر این زمان ها را دانسته و آن ها را به کار می گیرند. پس این زمان ها را دریابید که شما را از تعداد زیادی از رقیبانتان جلو می اندازد. پیشنهاد می کنیم اوقات مرده خود را با به کارگیری موارد زیر زنده کنید:

ابزارهای یادگیری در زمان‌های مرده می توانند برگه های کوچک یادگیری باشند: وقت خلاصه‌نویسی، برگه‌های کوچک یادگیری تهیه کنید که در مواقع ضروری به جای کتاب ها و جزوه های قطور و حجیم، به کمک شما خواهند آمد.

دروس عمومی را مورد توجه قرار دهید. چرا که مطالب حفظی را همه جا می‌شود خواند. با این کار زمان خود را برای دروس اختصاصی ذخیره می کنید. مواردی مانند لغت و املا، تاریخ ادبیات، واژگان عربی و زبان انگلیسی، آیات دین و زندگی، نکات و قواعد ترجمه عربی

برای دروس اختصاصی، موارد حفظی و شمارشی را تمرین کنید. مثلا حفظیات شیمی، جدول تناوبی شیمی، خلاصه نکات و فرمول های فیزیک و ریاضی، قید ها، استثناها و خلاصه نکات زیست شناسی که شامل نکات مفهومی و ترکیبی هم هست را بخوانید. در رشته انسانی که بیشتر دروس از جنس متنی و حفظی هستند، بیشتر می توان از این تکنیک بهره برد.

همان روزهایی که به دلایل مختلفی نتوانسته اید برنامه درسی روزانه خود را اجرا کنید و یا حتی روزهای عادی، زمان های کوتاه ولی زیادی دارید که می توانید با برگه های کوچک خلاصه نویسی، فلش کارت ها و یا کتابچه های کوچک، از زمان های مرده و تلف شده، بهترین بهره ممکن را ببرید.

۱) لغات زبان، عربی و ادبیات را در برگه های جیبی نوشته و همیشه و در هر شرایط همراه داشته باشید و به محض یافتن اندکی شرایط و زمان مطلوب، شروع به خواندن لغات کنید. تداوم این کار کوچک در طولانی مدت، تاثیر بسزایی در دانش لغوی شما خواهد داشت.

۲) در زمان هایی که حس می کنید، ذهنتان توان کافی برای مطالعه ی مفهومی و سنگین را ندارد، نکات شکلی، تصویری و نموداری مانند تاریخ ادبیات مصور، زیست تصویری، نمودارهای ریاضی و فیزیک و یا مواردی از این قبیل را تمرین کنید. با این کار هم از زمان و وقت خود مراقبت کرده اید و هم با مطالعه به سبکی متفاوت، انرژی و تازگی را تا حدودی به ذهنتان باز گردانده اید.

۳) اگر امکان استفاده از کتاب، جزوه و کاغذ را نداشتید و برای مثال در یک مهمانی بودید می توانید از نرم افزار های دروس مختلف استفاده کنید و با گوشی خود مطالعه کنید. یا از برگه های خلاصه نویسی تان و تصاویر و شکل های مهم کتاب درسی، عکس گرفته و در گوشی مطالعه نمایید.

۴) یکی از زمان هایی که می تواند در موفقیت شما نقش بسزایی داشته باشد اما در اکثر موارد توجهی درخور به آن نمی شود، قبل از خواب شبانه است. شما می توانید از این زمان برای تسلط بر مباحث مهارتی کنکور استفاده کنید. مثلا تست های ترجمه ی عربی، قرابت معنایی ادبیات، ریدینگ زبان و یا موارد مشابه.

۵) برای هر درس دفترچه ای کوچک تهیه کنید و نکات فرار مثل فرمول های ریاضی و فیزیک، طبقه بندی موجودات زیست، چرخه ها، دانشمندان و عناصر یک گروه، کتاب های یک نویسنده و شاعر و ... را در آن ها یادداشت کرده و در فرصت های زمانی کوتاه مثل فاصله ی بین کلاس ها و وعده های مطالعاتی به مرور آن ها بپردازید.

۶) اگر از آن دسته افرادی هستید که به هندزفری وابستگی زیادی دارید و یا در حال حرکت و در ماشین نمی توانید مطالعه ی بصری داشته باشید، می توانید صوتی مطالعه کنید و برای مثال فایل صوتی دروس مختلف مانند زیست را گوش دهید.

۷) تصاویر، فرمول ها و مطالب مهم و فرار را روی برگه ای نوشته یا ترسیم کرده و به دیوار اتاق خود نصب کنید تا هر بار که در طی روز نگاهتان را به خود جلب کرد، آن مطلب برایتان مرور شود. با این کار بدون آن که زمان های زیادی را صرف مرور و به خاطرسپاری آن مطالب کنید، به صورت ناخودآگاه ملکه ی ذهنتان می شوند.

8) برای رشته ها و مقاطعی که کانون، فیلم پاسخ تشریحی سوال های آزمون ها را به طور رایگان ارائه می دهد، می توانید در زمان هایی که شرایط و حس و حال مطالعه ندارید یا قبل از خواب، فیلم پاسخ تشریحی چند سوال را در زمانی محدود و کم مشاهده نمایید. این کار آموزشی با رویکردی متفاوت، بسیار تاثیر مثبتی در تبدیل یادگیری های ناقص شما به یادگیری کامل خواهد داشت.

اتلاف وقت:

خیلی ها به جای کمبود وقت، اتلاف وقت می کنند. مثلا دانش آموزی بود که می گفت به سر فصل های آزمون ها نمی رسم. به او گفتم ساعت مطالعه ات را یک هفته ثبت کن تا ببینیم روزی چند ساعت درس می خوانی. بعد از ثبت کردن مشخص شد روزی که تعطیل بوده فقط شش ساعت درس خوانده است. روزهای دیگر هم بعد از مدرسه می توانسته تا پایان شب درس بخواند. اما فقط روزی چهار ساعت درس خوانده است! این افراد از زمانی که دارند، درست استفاده نمی کنند! پس طبیعی است که به برنامه آزمون ها نمی رسند و نمی توانند درس ها را جمع و بندی و مرور کنند.

لطفا با خودتان صادق باشید. آیا واقعا مشکل کمبود وقت دارید یا اتلاف وقت؟ آیا از تمام زمانی که در اختیار دارید، استفاده می کنید یا نه و بخش عمده آن را هدر می دهید؟ شما هم یک هفته، ساعات مطالعاتی تان را ثبت کنید. ببینید که آیا اتلاف وقت باعث عقب ماندگی تحصیلی تان شده یا کمبود وقت؟!

کمبود وقت:

دومین عامل عقب ماندگی تحصیلی، این است که واقعا کمبود وقت داشته باشید. این که چگونه تشخیص دهید کمبود وقت دارید یا نه خیلی ساده است. می توان گفت کسانی کمبود وقت دارند که در طول هفته پنج الی شش روز به مدرسه می روند. تا ساعت چهار یا پنج در مدرسه هستند. وقتی هم به منزل می آیند واقعا خسته هستند. طبیعی است که این عزیزان از بودجه بندی آزمون ها عقب بیافتند. در قسمت راهکارها به نکاتی اشاره می کنیم تا بتوانید به مباحث آموزشی بیشتری بپردازید. اما قبول کنید وقتی زمان زیادی برای مطالعه نداشته باشید، به ناچار از برنامه آزمون ها عقب می افتید.

شناسایی قاتلین وقت:

اولین نکته برای کسانی که اتلاف وقت دارند این است که قاتلین وقت خود را شناسایی کنند. قاتلین وقت می تواند فضای مجازی، شبکه های اجتماعی، گوش دادن به موسیقی و تماشای تلویزیون باشد. یا دوستانی که وقت و بی وقت به شما زنگ می زنند. شاید هم بیش از حد وسواس مطالعاتی دارید و بی دلیل روی هر پاراگراف کتاب مکث می کنید. یا ممکن است تعلل ورزی، سستی و بی حالی خودتان باشد. مثلا بعد از مدرسه ناهار می خورید بعد سریال می بینید و در ادامه کمی اخبار و بعد می خوابید. در نهایت به همین شکل زمان را از دست می دهید. تعلل ورزی نداشته باشید. به خودتان بگویید به خانه رسیدم، ناهارم را خوردم باید بروم سر درسم! مهم نیست حوصله دارم یا ندارم!

شاید مهم ترین دلیل عقب ماندگی تحصیلی بسیاری از دانش آموزان، همین اتلاف وقت باشد. از وقت خود درست استفاده نمی کنند. یادتان باشد تنها سرمایه ای که بین همه به شکلی عادلانه وجود دارد، زمان است. همه ما 24 ساعت زمان در اختیار داریم. مهم این است که چه کسی بیشتر و بهتر از زمانش استفاده کند.

گاه سرنوشت انسان، وابسته به حرکت عقربه هاست؛ زمان را دریابید و قدر آن را بیشتر بدانید.

گاهی اوقات بعضی از مباحث آزمون را موقتا کنار بذارید

اگر زمان کمی در اختیار دارید که با مباحث آزمون تناسب ندارد، به احتمال زیاد چاره‌ای جز اولویت بندی و حذف برخی از مباحث وجود ندارد. بگذارید برایتان مثالی بزنم:

فرض کنید امروز تصمیم دارید به اتفاق خانواده برای انجام چند کار به شهری دیگر بروید. نوبت دکتر مادر، خرید لباس، خرید کتاب کمک درسی، تفریح در شهر بازی و صرف شام در رستوران. به هر دلیلی ولو ناخواسته به محض ورود به آن شهر، مطمئن می شوید که فرصت انجام همه ی کارها و برنامه های از پیش تعیین شده را ندارید. چه می کنید؟ چه تصمیمی می گیرید؟ آیا همان جا بدون انجام هیچ کاری برمی گردید؟!! آیا همان جا متوقف می شوید و مدام غصه می خورید و به زمین و زمان شکایت می کنید؟!!!

قطعا پاسخ همه این خواهد بود که خیر، با آن که ناراحت شده و حال خوبی نداریم، اما با اولویت بندی به سراغ انجام مهم ترین کارها می رویم. حال به نظرتان نوبت دکتر مادر و خرید کتاب اولویت اول شماست یا تفریح در شهر بازی و صرف شام؟!!!

افراد موفق ویژگی های شخصیتی و رفتاری متفاوتی دارند و لزوما هیچ دو نفری مثل هم نیستند. اما مشابهت های زیادی هم دارند. دو ویژگی مشترک افراد موفق عبارتند از: قدرت و توان پیش بینی آینده و هم چنین قدرت و توان اولویت بندی کارها. بر همین اساس تلاش کنید همواره و هر لحظه، شرایط و اوضاع روزهای آتی را برای خودتان پیش بینی کنید و با رعایت اولویت بندی، هر لحظه مطمئن باشید که در حال انجام مهم ترین و موثرترین کار ممکن هستید.

ممکن است در حال نوشتن جزوه باشید، در حالی که نیازی به این کار نبود و بهتر بود بجایش همین وقت را برای مطالعه می گذاشتید. یا در حال خواندن مطالب درسی هستید، در حالی که بهتر بود بجایش تمرین تست داشتید.    

اگر می‌بینید به سرفصل های تعیین شده برای آزمون نمی‌رسید، ایرادی ندارد. هرگز « کیفیت را فدای کمیت نکنید » مطمئنا این منطقی است که وقتی زمان زیادی تا آزمون ندارید، باید گزینشی بخوانید و برخی مباحث را کنار بگذارید. کیفیت، همیشه بهتر از کمیت است. هفتاد درصد حجم مطالعاتی را در نظر بگیرید و خیلی خوب و عمیق همان مقدار را مطالعه کنید. یادتان باشد، در بحث مطالعه و یادگیری، تالابی کوچک و عمیق از دریاچه ای وسیع و کم عمق به مراتب بهتر است. ضمنا قرار نیست مباحثی را که فعلا کنار گذاشته و حذف می کنید، تا پایان سال به سراغش نروید. بلکه شما فرصت مناسبی در ایستگاه‌های جبرانی که در ماه های بعدی با هدف دوره، مرور و جمع بندی مباحث قبلی طراحی شده را در اختیار دارید تا به جبران عقب افتادگی های فعلی بپردازید. پس سعی کنید در این زمان از سال فقط به کیفیت مطالعه‌تان اهمیت بدهید.

این را هم اضافه کنم که در آزمون های برنامه ای به هر حال احتمال آن وجود دارد که گاهی اوقات حتی ناخواسته به دلیل بروز مشکلات و اتفاقاتی وقت کم بیاورید، پس طوری مطالعه کنید که همان مقداری را که تست می زنید، درست باشد. به عبارتی با سواد کامل به فکر افزایش تعداد درست ها و کاهش تعداد پاسخ های اشتباه خود باشید. بی محابا آزمون ندهید. راننده ای که از کیفیت و سلامت خودش و ماشینش اطمینان ندارد، با احتیاط و دقت بیش تری رانندگی می کند.

همان مقدار کم گزینشی را خوب خوب بخوانید و مباحث باقیمانده را برای دوران مرور و جمع بندی بخوانید و جبران کنید. ضمنا از این به بعد هم سعی کنید برای آزمون های بعدی با در پیش گرفتن راهکارهای ارائه شده، حتما تا جای ممکن به بودجه بندی کامل برنامه آزمون ها برسید تا بیشتر از این درس ها روی هم تلنبار نشود که جبران سخت تر می شود.

درگیر منابع متعدد و پر حجم نشوید

تعدد و تنوع منابع، جز دلسردی شما نتیجه‌ای ندارد! بهتر است خودتان را درگیر منابع متعدد و پرحجم نکنید. مطمئن باشید نه تنها شما بلکه قوی ترین دانش آموزان کنکوری هم نمی‌رسند، تمام منابع کمک آموزشی موجود در بازار را تا روز کنکور مطالعه کنند. منابعی که کمتر از آن‌ها استفاده می کنید یا منابعی که بسیار پرحجم هستند را کنار بذارید و تنها بر روی یک یا دو منبع عالی تمرکز کنید. یادتان باشد که اصلی ترین سرمایه شما وقت و زمان شماست که آن هم بسیار محدود است. پس باید خیلی دقت کنید که در هر لحظه از مطالعه، موثرترین و مفیدترین کار ممکن را انجام دهید. با مهندسی منابع و بازنگری مجدد در آن ها، منابع مشابه را مشخص کرده و برخی ها را کنار بگذارید. شما قرار نیست المپیاد زیست یا ریاضی شرکت کنید، پس نباید تمام وقت شما را یک یا دو درس بگیرد و به بقیه کم توجهی کنید.

دانش آموزی که کتاب تست او برای یک فصل، 600 تست دارد. جزوه اش هم برای یک درس، 70 صفحه است. با این اوضاع معلوم است اگر بخواهد از روی این منابع به عنوان منبع اول شروع به مطالعه کند، به سر فصل آزمون ها نخواهد رسید. خیلی از اوقات، عقب ماندگی تحصیلی به این خاطر است که منابع مناسبی برای مطالعه انتخاب نمی کنید. ممکن است منابعی انتخاب کنید که بسیار وقت گیر باشند. همین باعث می شود نتوانید به سر فصل های آزمون ها برسید. ممکن است معلم تان هم مطلبی را خوب درس نداده باشد و شما برای این که آن مطلب را خوب بفهمید باید وقت زیادی را در خانه صرف کنید تا یاد بگیرید. بعد سراغ تست ها و جمع بندی آن روید.

از کتاب های کمک آموزشی مناسب استفاده کنید تا جلو بیافتید. خیلی از اوقات یک کتاب خوب می تواند به شما کمک کند تا دیدتان نسبت به درس خواندن عوض شود. در زمان کمتر، مطالب بیشتری یاد بگیرید و تست های مفیدتر و به اصطلاح تست های تیپ را بزنید. تست هایی که مطالب بیشتری را پوشش می دهد و تست هایی که طراح سوالات و نویسنده کتاب می داند با خواندن آن ها می توانید 70 الی 80 درصد مطالب را، پوشش دهید.

وسواس مطالعاتی و کندخوانی

من تا این صفحه رو کاملا یاد نگیرم ازش رد نمی شم! شاید شما هم جزو دانش آموزانی باشید که یک پاراگراف را 4 الی 5 بار می خوانید تا كاملا مطمئن شوید كه یاد گرفتید و بعد سراغ بخش های دیگر می روید. برای از بین بردن وسواس مطالعاتی راهکارهای زیر را اجرا کنید:

در ابتدای شروع مطالعه‌ی هر مبحث، نیت کنید. مدت‌ زمان آن را مشخص کنید؛ و خود را متعهد و مقید به زمان مشخص شده برای اتمام مطالعه بدانید. یعنی به طور مثال با خودتان قرار بذارید که 11 صفحه از این مبحث یا کتاب را در یک ساعت بخوانید. اگر با گذشت نیم‌ساعت 6 صفحه پیش رفته بودید، بدانید که باید در نیم‌ساعت باقی‌مانده 5 صفحه‌ی بعدی را حتماً مطالعه کنید.

اگر این فرض ذهنی را دارید که برای همان دور اول که یک مبحث را می خوانید، باید تمام مطالب آن قسمت را دقیق حفظ و مسلط شده باشید، باید به شما بگویم که این فرض ذهنی شما کاملا اشتباه است؛ زیرا وقتی می‌خواهید با یک دور (همان دور اول) تمام مطالب را یاد بگیرید، هم وسواس پیدا می‌کنید و هم یک مبحث کم‌حجم از شما مدت‌زمان زیادی را خواهد گرفت. باید یک مبحث را در طی یک یا دو هفته حداقل یک بار مطالعه و یادگیری و یک یا دو بار مرور و بازیابی کنید. بهترین روش مرور و بازیابی هم حل سوال و تست است. با حل تست، متوجه عمق یادگیری و تسلط خود خواهید شد. یادگیری، فرآیندی مستمر است و با یک بار تمرین یا مطالعه، هیچ تسلطی حاصل نمی شود. بعد از پایان هر دور مطالعه‌ی یک مبحث، 10 الی 20 تست منتخب از آن مبحث بزنید.

وای از این DVD ‌ها و فیلم های آموزشی حجیم! چگونه از فیلم ها و DVD های آموزشی، بیشترین استفاده را ببریم؟

این روزها اکثر داوطلبان از فیلم ها و DVD های آموزشی در کنار دیگر منابع خود نیز استفاده می کنند. ممکن هست شما هم DVD های آموزشی زیادی تهیه کرده باشید و در فاصله دو آزمون آن‌ها را تماشا می کنید. یادگیری مجازی از طریق فیلم و دی وی دی در کنار امتیازات مثبتی که دارد مانند کاهش زمان رفت و آمد، انتخاب دبیران بهتر و کارآمدتر و امکان مرور چندباره، مشکل اساسی و بسیار مهم آن، وقت گیر بودن آن‌هاست. همین روند کند یادگیری، شما را از برنامه آزمون و رسیدن به همه ی مباحث و دروس، عقب می‌اندازد. توجه داشته باشید که فاصله بین هر دو آزمون، آنقدری نیست که بتوانید وقت زیادی را برای تماشای دی وی دی ها صرف کنید.

بهترین راهکار این است که وقتی دی وی دی نگاه می کنید، سعی نداشته باشید فیلم را مدام عقب بزنید و دوباره تماشا کنید. تصور کنید کلاس درس هست و مباحث فقط یک بار توضیح داده خواهد شد. با تمام تمرکز صحبت‌های استاد را گوش دهید. البته پیشنهاد دیگر من این هست که ابتدا کار را خودتان با استفاده از جزوه و کتاب‌های کمک آموزشی که دارید، پیش ببرید و اگر در مبحثی، مشکل جدی داشتید و از روی کتاب‌های کمک آموزشی متوجه نشدید، به دی وی دی مراجعه کنید.

لذا توصیه می شود این منبع را مانند حضور در کلاس تدریس استاد بدانید و با همان یکبار تدریس، نکته برداری کنید و دیگر فیلم را مداوم به عقب برنگردانید. ضمنا می توانید مطالبی را که بلدید، عبور کنید و فیلم را به جلو ببرید. مطمئن باشید اگر با دقت و تمرکز پای دی وی دی ها بنشینید، وقت کافی هم برای مطالعه و تست زنی مناسب خواهید داشت و عقب نمی مانید. ولی اگر وسواس زیاد داشته باشید، قطعا دچار کمبود وقت خواهید شد.

دیر شروع کردن:

دلیل دیگر، دیر شروع کردن است. مثلا از آبان و آذر ماه تصمیم گرفته اید که به طور جدی درس بخوانید. همان موقع هم در آزمون ها ثبت نام می کنید. اما چون برنامه آزمون ها جلوتر است و می خواهید از اول درس خواندنتان را شروع کنید، باز هم به سر فصل آزمون ها نخواهید رسید. همین باعث عقب افتادن از برنامه آزمون ها می شود و باعث عقب ماندگی درسی تان می شود. واقع بینانه عمل کنید.

برنامه ریزی درسی:

برای کسانی که کمبود وقت دارند، توصیه می کنیم که برنامه ریزی درسی مناسب داشته باشند. یک برنامه درسی مناسب و حرفه ای کمک می کند تا خیلی از کمبود وقت ها جبران شود. نمی گوییم صد در صد موثر است. اما به مدیریت زمانتان بسیار کمک می کند. مدیریت زمان باعث می شود که از دیگران جلو بیافتید. برای کسانی که کندخوان هستند، پیشنهاد می کنیم حتما تندخوانی را یاد بگیرند. اگر سرعت مطالعه تان دو برابر شود. به جای این که درسی را تا کنکور یک بار مطالعه کنید، چندین بار می توانید مطالعه کنید.

اگر همه یک ساعت زمان برای درس زیست شناسی می گذارند و تنها دو صفحه می خوانند، شما همان یک ساعت را زمان می گذارید اما چهار صفحه می توانید مطالعه کنید. یعنی در همان زمان، علمکرد بالاتری خواهید داشت. تندخوانی جادو و جمبل نیست! بلکه تکنیک ها و مهارت هایی است که با انجام آن ها از ظرفیت مغزتان به بهترین شکل ممکن استفاده خواهید کرد. یادگیری تندخوانی، یکی از مهم ترین مهارت هایی است که در عصر جدید به آن نیاز دارید.

برنامه راهبردی آزمون های کانون و ایستگاه های جبرانی ( راهکار جبران عقب افتادگی ها ):

همان طور که گفتیم، به دلايل مختلف دانش آموزان ممکن است از برنامه عقب بيافتند، وسواس در مطالعه، پیشروی کند و کندخوانی، ضعف شدید در دروس پایه مثل ریاضی و فیزیک، ناهماهنگي با برنامه مدرسه، تنبلي و بازيگوشي، مأيوس و سست شدن، بیماری یا بروز مشکلی خانوادگی و .... اين يک واقعيت است که ما انسان ها مثل ربات و کامپيوتر نيستيم. رتبه هاي برتر هم که با آن ها صحبت کرده ایم و از آن ها پرسيدیم که در طول دوران کنکور اتفاقی افتاده که مأيوس، دلسرد و کم انگیزه شويد؟ در پاسخ، تقریبا همگی گفتند: بله.

اگر به هر علتی نتوانستید مباحث یک آزمون را طبق برنامه راهبردی مطالعه کنید، و یا دیرتر به جمع کانونی ها پیوسته اید، نگران نباشید. زیرا کانون برای حل این مشکل از قبل راهکاری کاملا کاربردی و آرامش بخش پیش بینی کرده است که دیگر دچار استرس نشوید. راهکار کانون، چندین ایستگاه جبرانی است که در ماه های بعدی و با هدف دوره، مرور و جمع بندی مباحث قبلی در برنامه راهبردی گنجانده است. در این ایستگاه های جبرانی، پیشروی جدید نداشته و صرفا مباحث قبلی دوباره دوره خواهند شد. ایستگاه‌های جبرانی راهکاری بسیار کلیدی و آرامش بخش برای دانش آموزانی است که نتوانسته اند به هر دلیلی خود را به برنامه راهبردی آزمون های کانون برسانند و یا دیرتر به جمع کانونی ها پیوسته اند.

برای کسانی که دیر شروع کردند و منابع مطالعاتی مناسبی ندارند، توصیه می کنیم که حواسشان باشد تا با برنامه ریزی درست، هم مباحث قبلی را بخوانند، هم مباحث جدیدی که در آزمون می آید. در واقع باید با رعایت اولویت بندی، تعادلی بین این دو برقرار کنند. ضمن این که نسبت به کسانی که زودتر شروع کرده اند، نسبت به خودشان توقع و انتظاری واقع بینانه و معقول داشته باشند.

منطق آزمون ها در ایستگاه های جبرانی، مرور آموخته‌ها، تثبیت یادگیری‌ها و جبران کم‌کاری و رفع یادگیری‌های ناقص است. ایستگاه‌های جبرانی بهترین فرصت برای مطالعه‌ی درس‌هایی است که به هر دلیلی قبلاً به آن‌ها نرسیده ایم یا کم‌توجهی شده است یا از زدن تست‌های آن قسمت بازمانده‌ایم. این ایستگاه‏‌های جبرانی فضای امنی برای مطالعه‏‌ی دانش‌‏آموز ایجاد می‌‏کند تا هر زمان که از برنامه عقب ماند یا این‏‌که به نتیجه‌‏ی دلخواه خود نرسید، مجبور نباشد به عقب برگردد و کم‏‌کاری‏‌های قبلی خود را جبران کند.

آرامش خاطر که ارمغان وجود فضای امن است باعث می‏‌شود دانش‏‌آموز بدون ترس از نتیجه، به فکر یادگیری باشد و اگر نتوانست به برنامه‌‏ی آزمون برسد، به فکر غیبت یا تقلب و شیطنت و دست‌کاری در نتیجه‏‌ی آزمون نیفتد. با آرامش خاطر، کم و کاستی‌های مطالعه‌‏ی خود را به ایستگاه جبرانی موکول کند. در این فضای امن مطالعاتی، زمینه برای پیشرفت درسی دانش‌‏آموز مهیا می‌‏شود.

سخن پایانی:

یک ده آباد، به از صد شهر خراب. با هر وضعیتی که دارید، سعی کنید در حد توان واقعی خودتان و بر اساس واقع بینی به برنامه راهبردی آزمون ها برسید. نرسیدن به برنامه، هیچ عذر موجهی برای غیبت کردن نیست. شما 13 روز به اندازه توان خودتان زحمت می کشید و درس می خوانید، پس کاملا منطقی و با دیدن نیمه ی پر لیوان، در آزمون اصلی شرکت کنید و به همان اندازه که بلدید پاسخ دهید.

سعی کنید نگاهتان را نسبت به آزمون و رتبه و درصد و تراز مثبت کنید. درست در لحظه ای که آزمون می دهید، بهترین و موثرترین پدیده های یادگیری و تسلط ذهنی رخ می دهد. یکی از آن ها طبقه بندی است. دکارت می گوید: یادگیری، چیزی نیست بجز طبقه بندی. از آزمون دادن لذت ببرید و آن را به مثابه یادگیری از نوعی متفاوت بدانید. هر آزمون مانند یک تصویر آموزشی از آموخته های شماست. بنابراین هرچه تصاویر بیشتر و دقیق تر و واضح تری داشته باشید، به موفقیت و پیشرفت بیشتری دست خواهید یافت. با هر بار غیبت یا جدی نگرفتن و یا شیطنت و تقلب در آزمون ها، در واقع از تعداد، دقت، وضوح و شفافیت این تصاویر آموزشی خود را محروم می سازید.

موفق باشید. 

Menu