موضوعات جلسه امروز:
موضوع اول: با برنامه راهبردی آزمون 14 آذر آشنا شوید
موضوع دوم: اضافه شدن دهک ها به کارنامه اصلی
موضوع سوم: استقبال زیاد دانش آموزان از آزمون جدید امسال (آزمون هدف گذاری در هفته ی اول و دوم- آزمون مشابه پارسال در هفته ی دوم)
موضوع چهارم: آزمون های آنلاین و تقلب
نگرانی ای که برخی از دانش آموزان جدی و سخت کوش دارند و این که ما چگونه موضوع تقلب را کنترل کنیم. در شرایط آزمون های مجازی و کرونا ساعت آزمون هم بسته نیست و حداقل دو ساعت بیشتر از زمان حضوری است به دلیل شرایط اینترنت و قطعی و وصلی و عدم یکسانی امکانات برای همه. با این اوصاف با موضوع تقلب چه کار کنیم.
موضوع اول : با برنامه ی راهبردی آزمون 14 آذر آشنا شوید
برنامه راهبردی را کاملا مطالعه کنید، به طور خاص بر روی 8 پروژه مسلط باشید و نمودار پیشروی آزمون را هم با دقت بررسی کنید. یک کار جدیدی که امسال شروع کردیم و در مجلات آزمون و سرای دانش درج می شود توضیحاتی است که مدیران تولید آزمون در مورد ویژگی های آزمون بعدی ارائه می دهند و برای همه گروه هاست. حتما این مطالب را مطالعه کنید، این مطالب هم در مجله ها هستند و هم در قسمت تازه های سایت کانون تا شما با ویژگی های مهم آزمون بعدی آشنا شوید. اگر شما پشتیبان پایه دوازدهم هستید فقط مطالب مربوط به پایه خودتان را نخوانید چون برخی مطالب برای گروه های دیگر هم کاربرد دارند به طور مثال آقای مرتضوی (مدیر آزمون دوازدهم انسانی) نکته مهمی را مطرح کردند، ایشان به دانش آموزان توصیه کردند برای آزمون بعدی که یک آزمون جمع بندی است مشخص کنید روی کدام درس ها می خواهید تمرکز کنید. این ایده ، ایده ای است که برای دانش آموزان رشته های دیگر هم کاربردی است. باز هم از شما می خواهم که با برنامه راهبردی آشنا شوید، به طور خلاصه پروژه ها را بشناسید.
ما ، در برنامه راهبردی یک پروژه تابستان داریم و 8 پروژه دیگر در طول سال. پروژه اول تعیین سطح بود که اولین سکوی مقایسه ای است. پروژه دوم، آغاز نیم سال اول است که الان تمام شده است، پروژه سوم پایان نیم سال اول است یعنی ما هر نیم سال را به دو پروژه تقسیم کرده ایم آغاز نیم سال اول و پایان نیم سال اول و آغاز نیم سال دوم و پایان آن. فقط یک تفاوتی دارد، در ترم دوم بین دو پروژه آغاز و پایان ترم، یک پروژه نوروز را داریم که پروژه ششم است. الان در پروژه سوم هستیم. در پروژه چهارم به آزمون های بی بهانه می رسیم، به این دلیل بی بهانه می گوییم چون امتحان نیم سال اول برگزار شده و کسی نمی تواند بهانه بیاورد که ما در مدرسه این مطالب را نخوانده ایم، امتحان نیم سال اول برگزار شده و همه آن مباحث را امتحان داده اند. پروژه پنجم آغاز نیم سال دوم است. در نیم سال دوم پروژه ششم مربوط به نوروز است. پایان نیم سال دوم پروژه هفتم. در پایان هم پروژه جمع بندی را داریم. شما دانش آموزان ، مشاوران و پشتیبان های عزیز خوب است که با پروژه ها آشنا و به آن ها مسلط باشید.
آزمون 14 آذر اولین ایستگاه جبرانی هم برای همه پایه ها
در هر آزمونی، مطالبی راجع به پروژه های بعدی و ویژگی های مهم آزمون بعد گفته می شود که خواهش می کنم حتما مطالعه کنید. برای آزمون 14 آذر چه ویژگی هایی داریم؟ این آزمون برای تمام گروه ها ایستگاه جبرانی است. ما می دانیم که همه نمی رسند همه مطالب را بخوانند یا در مدرسه عقب می مانند یا خودشان ممکن است تنبلی کنند یا بازیگوشی کنند یا مایوس شوند بی تفاوت شوند، بالاخره عقب ماندن حتمی است به درجات مختلف کم یا زیاد اتفاق می افتد و نیاز داریم به ایستگاه های جبرانی. آزمون امروز (30 آبان) یک ایستگاه جبرانی بود برای دوازدهمی ها و کنکوری ها چون آن ها هم باید درس های مدرسه را بخوانند هم پایه را ولی آزمون بعد برای همه گروه ها جبرانی است که تمام درس هایی را که از ابتدا تا الان خوانده اند در یک آزمون امتحان می دهند.
نمودار پیشروی را حتما ببینید. خانه های پررنگ پیشروی جدید و کم رنگ ها تکرار مباحث قبلی است. اعدادی هم که داخل آن خانه ها هستند یعنی از هر یک هشتم ما چند سوال می دهیم. سعی کنید برنامه راهبردی را بشناسید و با دانش آموزانتان در مورد آن ها صحبت کنید.
موضوع دوم : دهک ها به کارنامه ی اصلی شما هم اضافه شدند. دهک ها چه فایده ای دارند ؟
دهک ها را سه آزمون است که در آزمون های هدف گذاری در نظر گرفته ایم. علت این که دهک ها را گذاشته ایم این است که دانش آموزان در فضای آرام و بدون استرس درس بخوانند .می خواهیم چشم و هم چشمی ، فضای حسادت و انگیزه برای تقلب کردن را کم کنیم. در آزمون هدف گذاری رتبه و تراز نمی دهیم بلکه دهک می دهیم. دهک دانش آموزان مثل رتبه می ماند هر چه کمتر باشد دانش آموز وضع بهتری دارد . دهک 1 بهترین است. در هر درسی که دهک شما کمتر باشد شما وضع بهتری دارید. ما ابتدا این دهک ها را در کارنامه هدف گذاری قرار دادیم. آزمون قبلی دهک ها را وارد کارنامه اصلی هم کردیم ابتدا در کارنامه کاغذی وارد کردیم ولی به دلیل کرونا خیلی ها کارنامه کاغذی را نمی گیرند و آن را ندیدند روز شنبه و یکشنبه دهک ها را در سایت کانون گذاشتیم .ممکن است دانش آموزان و خود شما هم این را ندیده باشید، الان در آزمون امروز می توانند دانش آموز این دهک ها را در کارنامه اصلی خودشان هم ببینند. یعنی الان دهک ها علاوه بر این که در کارنامه هدف گذاری هست در کارنامه اصلی هم هست و در آزمون بعد در کارنامه مشابه پارسال هم می گذاریم.
ارزیابی آزمون را با دهک ها شروع کنید و در درس هایی که دهکتان زیاد است تصمیم بگیرید که در آن درس بیشتر و بهتر مطالعه کنید تا دهک های درس هایتان به هم نزدیک شود
این دهک ها نقطه آغاز تحلیل آزمون است. من از پشتیبان ها و دانش آموزان خواهش می کنم ارزیابی آزمون را با دهک ها شروع کنید و بعد از آن سراغ چند از ده بروید و با نمره چند از ده هدف گذاری کنید پس ابتدا ارزیابی را با دهک شروع می کنید و بعد از اینکه تصمیم گرفتید روی کدام درس باید هدف گذاری کنید هدف گذاری را با نمره چند از ده انجام بدهید. این کار چون جدید است باید خیلی توضیح دهم تا به تدریج همه یاد بگیرند. با دهک ها ما متوجه چه می شویم؟ دانش آموز به جای این که به فکر رقابت با دیگران باشد درس های مختلف خودش را بررسی می کند و بین درس های خودش رقابت ایجاد می کند. ما در رتبه کل دهک کلی نمی دهیم اما برای درس های عمومی و اختصاصی دهک عمومی و اختصاصی می دهیم البته این برای دبیرستانی هاست، زیرا متوسطه اول و دبستان درس هایشان به عمومی و اختصاصی تفکیک نمی شود. دانش آموز نگاه می کند می بیند در کدام درس دهکش بهتر است در کدام درس باید دهکش را بهتر کند و باید متعادل رفتار کند. فرض کنید دانش آموزی در کلان شهر تهران به دلیل این که کلاس ترمی زبان رفته است زبانش خوب است و در این درس، دهک 2 است ولی عربی دهک 6 است با خودش می گوید من در یک درس عمومی در دهک 2 و در دیگری در دهک 6 هستم، تلاش می کند عربی را هم به دهک 2 برساند پس عدم تعادل را برطرف می کند.
دانش آموزان را با دیگران مقایسه نکنید
من از پشتیبان ها و پدر و مادرها می خواهم که به جای این که دانش آموزان را با کسی مقایسه کنند و آن ها را به رخ هم بکشند به دانش آموز بگویند وقتی در یک درسی خوب هستی در درس های دیگرت هم می توانید به این جایگاه برسید و مثلا اگر در اختصاصی ها بهتر هستید می توانید روی عمومی ها هم تمرکز کنید و آن ها را هم بهتر کنید، به جای این که خودتان را با دیگران مقایسه کنید، درس هایتان را با هم مقایسه کنید.
چرا دهک کل ندادیم؟ چون اگر دهک کل را بدهیم باز دانش آموز به عمومی اختصاصی توجه نمی کند. در ضمن دهک های آزمون اصلی را شما می توانید با آزمون هدف گذاری هم مقایسه کنید.
موضوع سوم : دو آزمون جدید امسال با استقبال زیاد دانش آموزان مواجه شد: یک- آزمون هدف گذاری در هفته ی اول و دوم- آزمون مشابه پارسال در هفته ی دوم
طی 3 آزمون، آزمون هدف گذاری از 76هزار شرکت کننده به 90 هزار رسید. البته اگر صحبت های من را شنیده بودید اعداد را کمتر گفته بودم به خاطر این که بعد از آن زمان که صحبت کردم 4000 نفر دیگر امتحان دادند. برای آزمون مشابه پارسال هم همین طور است. این آزمون ها را باز می گذاریم تا دومرتبه امتحان دهند. آزمون پارسال را که می گذاشتیم 2 الی 3 هزار نفر بیشتر امتحان نمی دادند. به خاطر شرایط کرونا، زحمات و تلاش نمایندگی ها و پشتیبان ها و مدیران زیاد شده و دانش آموزان قدر زمانشان را بیشتر می دانند. همین آزمون مشابه پارسال شده ده برابر. در شهرهای مختلف هم نگاه کنید. الان زابل قهرمان قهرمانان است و از کلان شهر ها هم سبقت گرفته است. در 22آبان، زابل 83% درصد دانش آموزانش در آزمون هدف گذاری شرکت کردند و سپس کمال شهر ، چمستان، مرند ، خوی، بناب ،بافت، میاندوآب ، شهرقدس در استان تهران ، نرماشیر نزدیک بم، کیش ، مریوان، زیدون ، بجنورد ، نورآباد ، دلند ، آران و بیدگل ، اقلید، شهربابک ، قشم ، دهدشت ، اردبیل و مشهد واحد دختران قرار دارند. شهرهای کوچک بهتر عمل کرده اند امیدوارم شهرهای بزرگ هم ملحق شوند.
ویژگی ها و فایده آزمون هدف گذاری چیست؟
سولاتش جدید و طراحی شده است . زمانش کم است، از درس های اصلی است .پس دانش آموزان کلافه نمی شوند. اما چه فایده ای دارد؟ در هفته اول که دانش آموزان بیشتری برای درس خواندن پیدا می کنند.
چرا این آزمون را سال های قبل نداشتیم ؟
چون سال های گذشته دانش آموزان به صورت حضوری به مدرسه می رفتند و اگر می گذاشتیم کلافه می شدند. الان وقتشان آزادتر است و هم خودشان هم خانواده ها خوشحال می شوند که ما برایشان برنامه تکمیلی داشته باشیم. به لحاظ آموزشی هم فرصت هدف گذاری می دهد که هدف گذاری کنند از نمره های دهکی شان استفاده کنند با چند از ده هدف گذاری کنند برای آزمون بعد و جبران کنند.
پارسال به آزمون مشابه پارسال می گفتیم غیرحضوری ولی امسال که همه آزمون غیر حضوری شده است اسم اصلی خودش را گذاشته ایم.
این آزمون در اولین نوبت روز پنجشنبه برگزار شد در بار دوم از روز چهارشنبه بارگذاری کردیم. در این هفته از سه شنبه بارگذاری شد یعنی سه روز برای شرکت در آزمون فرصت داشتید.
چرا مهلت و فرصت آزمون مشابه پارسال را بیشتر گذاشته ایم ؟
چون حجم آزمون زیاد است. تعداد سوال هم بیشتر است . شما می توانید درس را تقسیم کنید. چند درس را سه شنبه چند درس را چهارشنبه و کلا طی 3 روز امتحان دهید یا یکباره و یکجا امتحان دهید و رتبه و تراز مشابه با دانش آموزان پارسال بگیرید. دقت کنید در آزمون هدف گذاری رتبه و تراز نداریم ولی در آزمون مشابه پارسال رتبه و تراز داریم. در آزمون بعد سعی می کنیم برای آزمون مشابه پارسال هم دهک بدهیم. فایده آزمون مشابه پارسال این است که هنوز دانش آموز فرصت رفع اشکال برای آزمون اصلی را دارد.
این دو آزمون یک ویژگی متمایز دارند که آزمون اصلی هم آن را ندارد و آن این که کارنامه را دانش آموزان در لحظه دریافت می کنند.
البته شما می دانید که در آزمون های اصلی، یک کاری را 27 سال است که فقط کانون در تمام دنیا انجام داد و آن این بود که کارنامه یک آزمون حضوری در مقیاس کشوری را همان روز می دادیم و می دهیم. این موضوع طوری جا افتاده است که الان اگر 4 و 5 ساعت بگذرد و نتایج اعلام نشود همه اعتراض می کنند. دانش آموز الان به محض دادن آزمون کارنامه را می گیرد .
در آزمون های هدف گذاری و مشابه پارسال دانش آموزان به محض دادن آزمون کارنامه را می گیرند. البته فقط در آزمون هدف گذاری باید ساعت 12 سپری شود که دهک را هم بگیرید چون تعداد شرکت کنندگان باید به یک تعداد قابل قبولی برسد. ولی برای آزمون سال قبل، این هم نیاز نیست. از پشتیبان ها خواهش می کنیم ویژگی ها و امتیازهای این دو آزمون را به دانش آموزان بگویید .آن ها ثبت نام کرده اند و درست تر این است که از همه امکانات و کارنامه ها و آموزه های کانون استفاده کنند.
موضوع چهارم: آزمون های آنلاین در منزل و پدیده ی تقلب
آموزش مجازی و شرایط همه گیری کرونا مسائل جدیدی راهم برای آموزش و هم برای ارزیابی دانش آموزان ایجاد کرده است. امسال آزمون های تیمز و پرلز هم به صورت مداد و کاغذی برگزار نمی شود.
البته از زمان کرونا، خودآموزی و خودتنظیمی اهمیت زیادی دارد. خودتنظیمی[1] دو عنصر، دو بال دارد یک بال آن مهارت های فراشناختی است. فراشناخت یعنی مدیریت تفکر، معنی آن این است که من روش های خودم را برای مطالعه درس های مختلف کشف کنم و بشناسم، بدانم هر درسی را چطوری می توانم بخوانم من تشخیص دهم چگونه مساله حل می کنم، من تشخصی بدهم که چگونه می توانم هدف گذاری کنم، من تشخیص بدهم که چگونه می توانم برنامه ریزی کنم. یکی روش هاست و دیگری این که من روش های خودم را بشناسم. اگر من از خودم جدا شوم و روش های خودم را بشناسم می شود فراشناخت، این که من بفهمم که چگونه حفظ می کنم، چگونه تمرکز می کنم، چگونه حل مساله می کنم، چگونه تصمیم می گیرم، چگونه داوری و ارزیابی می کنم فراشناخت است. حافظه، تمرکز، حل مساله، داوری و ارزیابی، تصمیم گیری، مهارت های شناختی هستند اما این که چگونه این ها را انجام می دهم فراشناخت است. این که من این را بدانم از بین روشهای مختلف درس های مختلف کدام مناسب من است و بتوانم روش های مختلف را با هم تلفیق کنم و روش مخصوص به خودم را مشخص کنم می شود فراشناخت.
بال دوم خودتنظیمی، هوش هیجانی است، مدیریت قلب که استعاره است. هوش هیجانی، 4 عنصر دارد: خودآگاهی، مدیریت بر خود (قدرت نه گفتن به کارهایی که نباید انجام دهم و برای این کار باید اراده داشته باشم)، آگاهی اجتماعی و مدیریت رابطه. مدیریت رابطه یعنی اینکه شما به عنوان دانش آموز بتوانید با پدر و مادر ، با پشتیبان ، با دوستان و با معلم ارتباطاتان را درست تنظیم کنید. خودتنظیمی در دوران کرونا و آموزش مجازی، اهمیت دو چندان پیدا می کند. دانش آموزانی که خودکار هستند و خوداتکا و خودباور هستند و پدر و مادرشان آن ها را وابسته بار نیاورده اند و به آن ها یاد داده اند خودشان کار کنند خودشان مطالعه کنند منتظر نباشند اول معلم درس بدهد بلکه پیش خوانی کنند (این البته کار دشواری است و برخی این کار را می کنند)، این دانش آموزان خودساخته و خوداتکا بعد از دوره کرونا این را ادامه می دهند که فضیلت و مزیت است و همه ما باید در خودمان تقویت کنیم نه این که منتظر یک عامل بیرونی باشیم که ما را هدایت کنند آن ها باید تلنگر بزنند فقط تسهیل گر باشند. دیگران فقط باید تلنگر بزنند، پشتیبان به موقع تلنگر بزند، تذکری را به موقع بدهد، یک سوالی را به موقع بپرسد، ولی قرار نیست که پدر مادر، پشتیبان، معلم همه کارها را به جای دانش آموز انجام دهد آن وقت دانش آموزخود اتکا نمی شود. کسانی که خودتنظیمی را بلد هستند.
در این دوره کرونا و بعد آن پیشرفتشان بیشتر می شود. پدیده دو قطبی در ایام کرونا شدت می گیرد برخی جدی تر هستند و بیشتر کار می کنند و برعکس برخی سست تر می شوند. البته من برآیند کرونا و دوره مجازی را مثبت می دانم یک دلیلش هم همین است که پارسال تعداد شرکت کنندگان در آزمون های مشابه پارسال 3 هزار نفر بودند الان 36 هزار نفر شده اند. امسال پشتیبان ها نقش های موثرتری دارند ولی در عین حال دوقطبی هم رخ می دهد. گفتیم کسانی که خودتنظیمی دارند موفق تر می شوند ولی در کنار این قضیه امکان تقلب هم بیشتر می شودوقتی دانش آموزان در خانه امتحان می دهند شرایط متفاوت از آزمون های حضوری استامکان پاسخ دادن دسته جمعی ، تماس با دوستان و مراجعه به کتاب در هنگام آزمون وجود داردامکانات دانش آموزان متفاوت است از یکدیگر، در عین حال ما نمی توانیم دانش آموزی را کنار بگذاریم . حتی آن هایی که تنبلی می کنند، بازیگوشی می کنند، شیطنت می کنند، مایوس می شوند، انگیزه شان کم است . آن ها را باید ترغیب کنیم بیایند آزمون بدهند بنابراین شرایط این طوری است که با آزمون حضوری متفاوت است دانش آموزان می توانند به هم تلفن بزنند پاسخ سوالات را از هم بپرسند، یک دانش آموزی پدر و مادرش به عنوان مراقب حضور دارند یک تعدادی نه. یک تعدادی اصلا توجه ندارند دانش آموز خودش به تنهایی می تواند کتاب را باز کند سوال ها را ببیند و پاسخ ها را بگردد پیدا کند و خود دانش آموز است که باید مدیریت کند بر خودش. پدر و مادرها و پشتیبان هایی که دانش آموز را تحت فشار نمی گذارید دانش آموز به خودش اتکا می کند و می تواند از کارنامه آزمون ها برای خودش استفاده کند.
ما از شما پشتیبان ها، اولیا و خود دانش آموزان می خواهیم که با هم بیشتر صحبت کنید و به طور خاص از پشتیبان ها، پدر و مادرها و معلم ها می خواهیم که روی نمره و تراز حساسیت نشان ندهید وقتی روی تراز و نمره تمرکز می کنید و یا می گویید این بچه باهوش است و حتما نمره بیست می گیرد، یا می گویید این دانش آموز باز پیشرفت کرده دفعه بعد بیشتر پیشرفت خواهد کرد در نتیجه او دچار استرس می شود و شرایط امن او کمتر می شود. ما باید یک فضای امن برای او ایجاد کنیم. موقعی که روی نمره تمرکز می کنیم آرامش دانش آموز را به هم می زنیم و انگیزه را برای تقلب افزایش می دهیم با او صحبت کنیم بگوییم به جای این که روی تراز تمرکز کنی روی دهک تمرکز کن. اصلا دلیل اینکه در آزمون هدف گذاری دهک را برجسته کردیم این بود که دانش آموز به فکر رقابت با دیگران نیفتد. از یک طرف دیگر از دانش آموزان سخت کوش و جدی باید بخواهیم به جای کار داشتن با نمره دیگران که در شرایط درست امتحان داده یا نه دهک های خودش را با هم مقایسه کند. شما ببینید با همین دقت در سطح جهانی آیا جلوی دوپینگ را توانستند بگیرند؟ نه به طور کامل. اگر کسی مدال هایی کسب کند و بعد از مدتی مشخص شود دوپینگ کرده بوده، مدال های قبل او را پس می گیرند. اتفاقا در این شرایط، تقلب گریبان افراد زرنگ را می گیرد. اتفاقا به خاطر فشار و توقع بیشتر به این سمت سوق پیدا می کنند.
به پدر و مادرها عرض می کنم به جای اینکه دانش آموزان را به خاطر باهوش بودن تشویق کنید به خاطر تلاششان و به خاطر این که مایوس نمی شوند، از شکست نمی هراسند و باز ادامه می دهند تشویق کنید. به خاطر پیوسته بودن در چالش ها و ادامه دادن تشویق کنید نه به خاطر باهوش بودن و نمره خوب. به این صورت است که آرامش پیدا می کنند.
طی تحقیقی دانش آموزان را دو دسته کردند به گروه اول گفتند شما باهوش هستید و تشویقشان کردند به گروه دوم گفتند آفرین به شما که طی چالش ها ادامه دادید. و به هر دو دسته گفتند می خواهیم به شما مساله دوم بدهیم در گروه اول یک تعدادی در آزمون شرکت نکردند و نتیجه آزمون آن ها خوب نشد چون به آن ها گفته بودند باهوش هستید و ترسیدند نتوانند مساله را حل کنند و مردم بفهمند باهوش نیستند ولی در گروه دوم همه شرکت کردند.
این را بدانیم که فضیلت اصلی ادامه دادن است پس به خاطر هوش و ویژگی های ذاتی کسی را تشویق نکنیم بلکه به خاطر سماجت و سخت کوشی و تلاش مستمر آن ها را تشویق کنیم.
به دانش آموزان بگوییم اگر تقلب کنند چه اتفاقاتی ممکن است بیفتد. این را هم خودمان باید بدانیم هم به آن ها بگوییم مثلا اگر کسی در مسابقه ای یک اشتباهی کرد و داور ندید ممکن است مسابقه را ببرد و مدال ببرد. ولی ما در آزمون کانون به کسی مدال نمی دهیم و اگر دانش آموز تقلب کند تمام کارنامه اش به هم می ریزد. با تقلب کردن علاوه بر کارنامه ی اصلی ،همه ی کارنامه های دانش آموز به هم می ریزند . مخدوش و حتی گمراه کننده می شوند. کارنامه ی دانش آموز متقلب مثل قطب نمایی است که جهت ها را اشتباه نشان می دهد و سبب گمراهی بیشتر دانش آموز و اشتباه اولیا و پشتیبانان می شود. با تقلب کردن ، کارنامه ی اشتباهات به هم می ریزد و دانش آموز نمی تواند یادگیری های ناقص خود را به یادگیری کامل تبدیل کند. کارنامه ی 5 نوع درس هم بی ارزش می شود زیرا معلوم نیست واقعا آن درس نقطه ی قوت پایدار است یا نقطه قوت یا آن درس ، جزء درس های تلنگری است یا جزء درس های نوسانی یا اصلا از درس های چالشی است و نیاز به تلاش زیاد دارد. کارنامه ی مبحثی و کارنامه ی بازیابی ( سوال محور ) همگی به هم می ریزند و بی فایده و حتی گمراه کننده می شوند .
دانش آموزی که تقلب می کند گیج می شود ! زیرا کارنامه هایش واقعی نیستند.
او نمی تواند به درستی هدف گذاری کند .
و نمی تواند به درستی برنامه ریزی کند .
نمی تواند یادگیری های ناقص خود را به یادگیری کامل تبدیل کند زیرا معلوم نیست سوال را خودش بلدبوده و جواب داده و یا این که پاسخ را با کمک دیگران نوشته است !
همه چیز به هم می ریزد و به جای آگاهی پیدا کردن وخود شناسی ، دانش آموز گیج می شود
اولیا وپشتیبان و مشاور هم نمی توانند وضعیت واقعی دانش آموز را تشخیص دهند و به او کمک کنند
با تاکید روی نمره و تراز او را تحت فشار نگذارید پس دهک ها به همین درد می خورد ببینند در کدام درس خوب نیستند در درس دیگر به آن برسند و خودشان با خودشان رقابت کنند و یک سوژه برای گفتگو با دانش آموز دارید.
از اولیا و دوستان و پشتیبانان و مشاوران خواهش می کنیم با تاکید بر نمره و تراز ، دانش آموز را زیر فشار نگذارید تا انگیزه ای برای تقلب نداشته باشند .
دانش آموزان باید بدانند ما ممکن است یک یا چند درس را نخوانده باشیم یا اصلا در یکی دوهفته ی گذشته اصلا درس نخوانده باشیم و تنبلی و بازیگوشی کرده باشیم یا مایوس و بی حال و بی تفاوت باشیم یا از درس ها عقب مانده باشیم .
بهتر است نمره 10 برای خودمان باشد و نمره خودمان را بگیریم و ادامه دهیم تا با کمک گرفتن از دیگران یک نمره دیگر به دست بیاوریم. این تئوری که در آسیای جنوب شرقی خیلی رایج است "یادگیری در حد تسلط" نام دارد . همه آدم ها می توانند به قله برسند به دو شرط: وقت کافی بدهیم و لم هر دانش آموز را پیدا کنیم. وقت کافی بدهیم با روش های مختلف دانش آموز را درگیر کنیم، حجم مطالب را کم کنیم تمرکز را روی مطالب محدود بالا ببریم، قلق دانش آموز را پیدا کنیم. فرصت کافی و زیاد بدهیم .اگر دانش آموز پیوسته حضور باشدو غیبت نداشته باشد به نتیجه می رسد. اگر من مشاور، من پشتیبان، من پدر مادر، من دوست دانش آموز، او را تحت فشار نگذارم، در یک محیط امن درس بخواند و نگران سرزنش به خاطر نمره بدش نباشد مسیر پیشرفتش فراهم می شود.
از طرف دیگر هم به دانش آموزان و اولیا جدی بگوییم به کار دیگران کاری نداشته باشید بالاخره یک درصدی هستند که تقلب می کنند و این در آزمون های مجازی بیشتر می شود ما حدود جهش ترازی ها را می دانیم ولی صلاح نیست به رخ دانش آموزن بکشیم بلکه باید در گفتگو این موضوع را حل کنیم. بیشتر و پرتلاش تر درس بخوانید. غیبت نکنید ما در جایزه هایی که به دانش آموزان می دهیم تمرکز را بر روی بی غیبت ها می گذاریم .در این جا هم دیدید ما نمایندگی هایی را قهرمان کاری می کنیم که حضور دانش آموزانشان بیشتر است. اولین عنصر کیفیت، حضور است، کسی که حضور دارد کسی که ادامه می دهد لاجرم موفق خواهد شد، تردید نکنید کسی که ادامه می دهد و غیبت نمی کند .حتما موفق می شود مهم نیست تنبلی می کنم بازیگوشی می کنم بی تفاوت هستم مایوس می شوم .این برای همه آدم هاست اما اگر ادامه دهیم موفق خواهیم شد.
سخنران : کاظم قلم چی
آبان 99
تهیه و تنظیم
ناهید منجمی
