نظام آراستگی تحصیلی با دفتربرنامه ریزی
برنامهریزی در موضوع آموزش بسیار اهمیت دارد. تدوین برنامهریزی هدفمند بهیکباره ایجاد نخواهد شد؛ بلکه به زمان و آگاهی و تلاش و تجربه نیاز دارد.
با توجه به ویژگیهای شخصیتی و آموزشی هر دانشآموز که منحصربهفرد است، برنامهریزی، مطالعه و تمرینهایی انجام میشود، آزمونها و بازخوردهایی گرفته شده و برنامهریزی اصلاح میشود و این کار تا زمانی که دانشآموز را به بهترین نتیجه برساند، ادامه خواهد داشت.
ژاپنیها نظام عملکردی اجرایی تحتعنوان فایو.اس (5S) دارند که با هدف جلوگیری از وقوع اتلاف وقت در محیط کار اجرا میشود. پنج تیتر نظام آراستگی شامل اینهاست: ۱. سازماندهی؛ ۲. نظم و ترتیب؛ ۳. انضباط؛ ۴. پاکیزهسازی؛ ۵. استانداردسازی. فایو.اسِ نظام درسی هم با دفتر برنامهریزی قابلاجراست. امتحان کنید.
1. سازماندهی: مدیریت تمام درسهای برای برنامهریزی درست و رسیدن به هدف ایجاد میشود.
2. نظم و ترتیب: استفاده از دفتر برنامهریزی به طرح زمانبندی درسی و تعریف بستههای مطالعاتی نظم دهد.
3. انضباط: مقیدشدن به نوشتن ساعت مطالعه و تمرین باعث میشود انضباط کاری پیدا کنید و بازخورد مفید بگیرید.
4. پاکیزهسازی: نوشتن ساعات مطالعهی واقعی باعث میشود بازخورد کمیتی شما پاکیزه شود و موضوع را برای تصمیمگیری درست برایتان شفاف میکند.
5. استانداردسازی: با بررسی دفتر برنامهریزی و جعبهابزار کارنامه و توجه به روشها و منابع در چندین آزمون استاندارد میتوانید چند از 10 خود را بهبود بخشید و تعادلهای مطالعاتی برای خود تعیین کنید.
توجه ویژه به دفتر برنامهریزی که معیاری عملکردی و سنجشی است، شما را سریعتر و ایمنتر به موفقیت میرساند. همان طور که میدانید، قدم اول بررسی وضعیت هر موضوعی، بررسی کمیت است؛ یعنی میزان زمان صرفشده برای انجام آن موضوع. پس از گرفتن نتیجه باید به قدم اول برگردید و نتایج را بهدقت تحلیل کنید. وقتی «چرا» واضح باشد، «چطور» آسان میشود. کمیت مطالعه را بهصورت روزانه، درسمحور و هفتگی در دفتر برنامهریزی مینویسید. میزان ساعت مطالعه در هر درس را با نتیجهی آزمون مقایسه کنید. چه نتیجهای میگیرید؟ چه چراهایی از خود میپرسید؟ پس از بررسی ثبت ساعات کلی میتوانید تعادلها را بررسی کنید. بررسی صفحهی 182 طی چند آزمون بهخوبی راهنمای شما خواهد بود. در صفحهی 182 ساعت مطالعهی هر درس بهصورت هفتگی ثبت میشود. آیا درسها به یک میزان مطالعه کردهاید؟ آیا صرف زمان یکسان برای تمام درسها مطابق اهداف شماست؟ آیا برخی از درسها را بیش از دیگر درسها خواندهاید، تمرین کردهاید، تست زدهاید و مرور کردهاید؟ آیا میزان مطالعهی کلی هفتهی اول و هفتهی دوم یکسان است؟ آیا نگاه معتدلی بین درسهای اختصاصی و عمومی وجود دارد یا با واسوس خاصی به یکی از دو گروه درسهای اختصاصی و عمومی توجه میکنید؟
استفاده از دفتر برنامهریزی مطابق نظام آراستگی، بهرهوری شما را افزایش خواهد داد. دفتر برنامهریزی را با جدیت و دقت و بهصورت روزانه تکمیل کنید تا خودتان را بهتر بشناسید و تصمیمهای درستی بگیرید.
پیوسته و هدفمند تلاش کنید. با ذهن شفاف ادامه دهید. حتماً موفق خواهید شد.
