تابهحال از خود پرسیدهاید برای کشیدن نقاشی یا خلق اثر هنری چه عواملی لازم است؟ قطعاً اولین گزینه، فرد نقاش است و گزینهی دوم، ابزارآلاتی است که از آنها استفاده میکند. به آنچه کمتر توجه میشود، پرورش هنر نقاشی است. نقاش بر اثر تلاش فراوان و تحمل رنجها و تمرکز همهجانبه و در فرایند فراشناختی مطلوبی به نقطهی برتری میرسد و میداند از چه ترکیب رنگی با چه میزان و چه مقداری استفاده کند تا منظور خود را به بهترین شکل بیان کند. حال به دنیای زیبای دانشآموزی برگردیم و پرسشی اساسی مطرح کنیم: آیا هنرِ چگونه، چطور، به چه میزان درسخواندن را برای تحقق یادگیری مطلوب در خود پرورش دادهاید؟
1. برای موفقیت درسی، بسیاری از پیشداوریها را باید از ذهن خارج کنید و طبق «اصل اسناد»، موفقیتها را دستیافتنی و ناکامیهای مقطعی خود را تغییرپذیر بدانید.
2. دانشآموز فرایندگرا باشید، نه نتیجهگرا. مراحل یادگیری را با حوصله و صبوری (تمرین مهارت تابآوری) مرحلهبهمرحله طی کنید و از زمان بهدرستی استفاده کنید و تا حصول نتیجه، هدف را دنبال کنید و با خودارزیابی، بر کار آموزشی خود بهدرستی نظارت کنید.
3. هنر یادگیری مطلوب، با تمرین و تکرار و سختکوشی به دست میآید و چگونه درسخواندن و نحوهی برنامهریزی را بهتدریج در طول مسیر میآموزید؛ بهشرط انتخاب بستهی آموزشی هدفمند و هماهنگ.
4. به برنامهای که انتخاب کردهاید، ایمان داشته باشید و بدانید کلکسیونی از روشها برای موفقیت وجود دارد که شاید هنوز هیچکدام را تا به امروز تجربه نکردهاید! با اولویتبندی، اهداف خود را دقیق و بهدور از اغراق، مشخص کرده و با سماجت آنها را دنبال کنید.
5. بدون توجه به وضعیت آموزش در مدرسه (حضوری یا مجازی) با پذیرش واقعیتهای زندگی، اصل خودآموزی و خودکاری را در رأس پیشفرضهای ذهنی خود قرار دهید تا امسال بهتر و بیشتر از گذشته، یادگیری اثربخش داشته باشید.
