گفت‌وگوهای داوود اکبری: پگاه فضیلت با میانگین تراز 7510

من از پایه‌ی هشتم آزمون دادن را با تراز 6000 شروع کردم. اما آن سال‌ها بیشتر برای آمادگی در مدرسه درس می‌خواندم و به همین خاطر ترازم روی 6000 ثابت می‌ماند.

گفت‌وگوهای داوود اکبری: پگاه فضیلت با میانگین تراز 7510

پگاه فضیلت، دوازدهم تجربی از بهبهان


درس خواندن در شرایط جدید چگونه است؟

گفت‌وگوهای سایت کانون، انگیزه‌ای برای مدیریت صحیح مسائل


پگاه فضیلت در یک نگاه

شهر: بهبهان (استان خوزستان)

مدرسه: فرزانگان

پایه: دوازدهم تجربی

میانگین تراز: 7510

سابقه‌ی حضور در کانون: از هشتم تا دوازدهم تجربی

شغل پدر: مغازه‌دار

شغل مادر: خانه‌دار

کار کردن با کانون را از کی شروع کردی؟

من از پایه‌ی هشتم آزمون دادن را با تراز 6000 شروع کردم. اما آن سال‌ها بیشتر برای آمادگی در مدرسه درس می‌خواندم و به همین خاطر ترازم روی 6000 ثابت می‌ماند. از پایه‌ی یازدهم درس خواندن جدی برای کنکور را شروع کردم. به پیشنهاد یکی از آشنایانمان، آقای طباطبایی که خودشان دانشجوی دندان‌پزشکی دانشگاه جندی‌شاپور هستند، سعی کردم آزمون‌های کانون را جدی بگیرم، برایشان تلاش کنم و هر آزمون را با دقت تحلیل کنم. ایشان خودشان قبلا دانش‌آموز کانون بودند و به آزمون‌ها و تحلیل آن‌ها اهمیت بسیار زیادی می‌دادند. همین باعث شد در پایه‌ی یازدهم به تراز 7000 برسم و الان هم که میانگین ترازم به 7510 رسیده است.

به نظرت در زمان باقی‌مانده تا کنکور می‌توانی باز هم پیشرفت داشته باشی؟

تمام تلاشم را می‌کنم. اما با توجه به شرایط، کمی درس خواندن برایم سخت شده است. در دوران کرونا کمی انگیزه‌ام را از دست داده بودم و ناامید شده بودم. همین باعث شد ساعت مطالعه‌ام افت زیادی داشته باشد و در روز بین 6 تا 7 ساعت درس می‌خواندم. سعی می‌کردم کیفیت مطالعاتم را افزایش بدهم. الان که در دوران جمع‌بندی هستیم در حدود 10 ساعت مطالعه می‌کنم. اگر یک ساعت درس می‌خوانم سعی می‌کنم از تک تک ثانیه‌های آن به خوبی استفاده کنم.

بیشترین آسیبی که کرونا به تو وارد کرد چه بود؟

این مسئله در روحیه‌ام اثر بدی گذاشت. نگران سلامتی خودم و خانواده‌ام بودم. به این فکر می‌کردم که اگر به کرونا مبتلا شوم از برنامه‌ی درس‌هایم عقب می‌افتم. تعطیلی مدارس و دور ماندن از دوستانم هم باعث افت روحیه‌ام شد. همین مسئله باعث کاهش ساعت مطالعه‌ام و به دنبال آن، کاهش ترازهایم شد. از اردیبهشت سعی کردم با این مسئله کنار بیایم و به روال سابق برگردم. وقتی هم که تاریخ برگزاری کنکور به تعویق افتاد، چون فکر می‌کردم زمان زیادی دارم وقتم را کمی تلف می‌کردم.

تعطیلی مدرسه و دوری از دوستانت را چطور جبران کردی؟

رابطه‌ی خیلی خوبی با دوستانم داشتم، با هم در مدرسه لحظات بسیار شادی داشتیم و به تقویت روحیه‌ی هم کمک می‌کردیم. بعد از تعطیلی مدارس به دلیل نگرانی‌هایی که داشتم از دوستانم فاصله گرفتم. اما بعدا سعی کردم به صورت تلفنی یا از طریق فضای مجازی این رابطه را حفظ کنم. روزانه بین یک تا دو ساعت فضای مجازی و سایت کانون را دنبال می‌کنم و با دوستانم در ارتباط هستم.

از گفت‌وگوهای سایت کانون هم استفاده می‌کنی؟

بچه‌ها هر کدام شرایط ویژه‌ی خودشان را داشتند و در هر گفت‌وگو، بخشی از مطالبی که بچه‌ها مطرح می‌کردند شبیه مشکلی بود که خودم هم تجربه کرده بودم. به همین خاطر حس می‌کردم در این مسائل تنها نیستم و ایراداتی که در روند درس خواندنم پیش می‌آید ممکن است برای دیگران هم اتفاق بیفتد. این باعث می‌شد انگیزه‌ام را برای مدیریت صحیح‌تر مسائل حفظ کنم.

برنامه‌ات در دوران جمع‌بندی چگونه است؟

این روزها با برنامه‌ی آزمون‌ها پیش می‌روم. وقتی از خودم آزمون جامع می‌گیرم و درصدهایم را بررسی می‌کنم، امیدم نسبت به خودم بیشتر می‌شود. در اولین آزمون جامع کانون نتیجه‌ام خوب بود، البته انتظار بیشتری از خودم دارم و سعی می‌کنم در آزمون‌های بعدی عملکرد بهتری داشته باشم.

از آزمون جامع 20 تیر چه درسی گرفتی؟

برای اولین آزمون کمی استرس داشتم و مدیریت زمان را از دست دادم. به درس شیمی که رسیدم کمی کنترل ذهنم را از دست دادم و به نزده‌های درس‌های قبلی برمی‌گشتم. همین باعث شد که تعداد غلط‌ها و بی‌دقتی‌هایم بیشتر شود و این مسئله روی تراز و رتبه‌ام تاثیر گذاشت. قبل از این، وقتی از خودم آزمون می‌گرفتم سعی می‌کردم شبیه‌سازی کنکور را برای خودم انجام بدهم، اما با این وجود نسبت به آزمون 20 تیر آرامش بیشتری داشتم. آرامش باعث می‌شد بتوانم مدیریت بیشتری نسبت به زمان داشته باشم. برای شبیه‌سازی بهتر، آزمون‌های غیرحضوری را برای خودم پرینت می‌گرفتم.

تا چه حد نسبت به برنامه‌ی کانون اعتماد داری؟

وقتی از پایه‌ی یازدهم روند درس خواندنم را برای کنکور شروع کردم، برنامه‌ی اصلی‌ام همیشه برنامه‌ی راهبردی آزمون‌ها بود. همیشه به برنامه‌ی راهبردی اعتماد داشتم و برنامه‌ی هفتگی‌ام را هماهنگ با برنامه‌ی آزمون‌هایم تنظیم می‌کردم. وقتی با برنامه‌ی آزمون‌ها پیش می‌رفتم به سرعت تاثیرش را در رشد ترازم احساس می‌کردم. معتقدم اگر کسی بتواند و بخواهد که آزمون‌ها را جدی بگیرد، طبق برنامه‌ی آزمون‌ها جلو برود، برای آزمون‌ها تلاش کند و برنامه‌ی اصلی‌اش را طبق برنامه‌ی راهبردی تنظیم کند، می‌تواند پیشرفت را تجربه کند و به هدفی که دارد برسد. در هر آزمون تجربیاتی کسب می‌کنیم که اگر از آن‌ها درس بگیریم و سعی در رفع آن‌ها داشته باشیم، قطعا پیشرفت خواهیم کرد.

تحلیل آزمون از نظر تو چه معنایی دارد؟

در آزمون، به خاطر شرایط ویژه‌ای که نسبت به حل تست در خانه دارد، ممکن است فرد دچار بی‌دقتی‌هایی شود که تا کنون با آن‌ها مواجه نشده بود. اگر دانش‌آموز بعد از هر آزمون حداقل سوالات غلط، نزده و شک‌دار خود را بررسی کند، این کار تا حد زیادی به رفع ایراداتش کمک می‌کند. با تحلیل آزمون‌ها می‌توانیم مشکلاتی که ممکن است در جلسه‌ی کنکور برای ما پیش بیاید، تجربه کنیم و سعی کنیم با تلاش، جلوی این‌گونه مسائل را بگیریم.

پگاه فضیلت با میانگین تراز 7510


برای این که بتوانی زمان را بهتر مدیریت کنی چه کارهایی انجام دادی؟

وقتی آزمون دادن را شروع کردم با مدیریت زمان درس‌های عمومی مشکل بیشتری داشتم. در درس‌های عمومی دچار کمبود زمان می‌شدم و حتی فرصت نمی‌کردم تمام سوالات را یک دور بخوانم. به مرور زمان که میزان تسلطم بر مباحث درس‌های عمومی بیشتر شد، حتی توانستم زمان هم دخیره کنم. روشی که برای مدیریت زمان تمرین می‌کردم این بود که از روی سوالاتی که برایم دشوار یا وقت‌گیر هستند عبور کنم تا بتوانم برای استفاده از استراتژی بازگشت، زمان ذخیره کنم. این کار کمک زیادی به افزایش درصدهایم کرد.

در درس‌های عمومی با درس خاصی مشکل داشتی؟

قبل از این‌که مبحثی‌خوانی را در درس ادبیات شروع کنم با این درس مشکل زیادی داشتم و درصدم پایین بود. تصمیم گرفتم که هر شب زمانی را به حل تست از مباحث مختلف ادبیات اختصاص بدهم و این کار کمک زیادی به افزایش تسلطم در این درس کرد. الان از نتایجم راضی هستم اما هنوز هم به نظرم می‌توانم پیشرفت بیشتری داشته باشم.

به نظرت در موفقیتت هوش عامل موثرتری بوده یا تلاش؟

وقتی هنوز به تراز 7000 نرسیده بودم پیش خودم فکر می‌کردم که رتبه‌های برتر دانش‌آموزان خاص و باهوشی هستند و سطحشان با ما تفاوت زیادی دارد. فکر می‌کردم من که در بازه‌ی تراز 6000 هستم هرگز نمی‌توان به آن سطح برسم و تراز 7000 را تجربه کنم. اما وقتی تلاشم را بیشتر کردم، اصول و روش‌های درس خواندنم را اصلاح کردم و از منابع خوبی استفاده کردم، متوجه شدم که دسترسی به ترازهای بالا و رتبه‌های خوب غیرممکن نیست. هر دانش‌آموزی با تلاش و پشتکار می‌تواند به اهدافی که دارد دست پیدا کند.

نحوه‌ی برنامه‌ریزی‌ات برای آزمون‌ها چگونه بود؟

من با توجه به آزمونی که پیشِ رو داشتم مباحث جدید را مشخص می‌کردم. سعی می‌کردم طوری برنامه‌ریزی کنم که در طول هفته‌ی اول بتوانم مباحث جدید را مطالعه کنم و تست کار کنم. در طول هفته‌ی دوم تمرکزم بر مرور مباحث جدید، مرور مباحث تکراری و حل تست بیشتر بود. تلاش می‌کردم نقاط ضعفم را در طول هفته‌ی دوم رفع کنم.

اوقات فراغتت را چطور می‌گذرانی؟

من به هنر و موسیقی علاقه‌ی زیادی دارم. در ساعت‌های استراحتم به کشیدن نقاشی یا گوش دادن به موسیقی مشغول می‌شوم. گاهی پیش می‌آید که فیلم‌های کوتاه یا سریال هم ببینم. با این کارها روحیه‌ام را شاداب نگه می‌دارم. اگر برای ساعت‌های استراحت برنامه‌ای نداشته باشیم به سرعت ذهنمان خسته می‌شود. بعید می‌دانم کسی صرفا با درس خواندن و بدون تفریح بتواند به موفقیت برسد.

ویژگی شخصیتی خاصی داری؟

یکی از نقاط ضعف من این است که اعتمادبه‌نفس پایینی دارم. همیشه سعی می‌کردم با درس خواندن و بالا بردن سطح در‌سی‌ام، اعتمادبه‌نفسم را افزایش بدهم. تلاشم این است که در زندگی انسان شادی باشم و به دیگران هم انرژی بدهم. رابطه‌ام با پدر و مادرم خیلی خوب است. همیشه مسائلم را با آن‌ها در میان می‌گذارم و از خانواده‌ام کمک می‌گیرم.


سایر گفت‌وگوهای داوود اکبری را در لینک زیر بخوانید:

گفت‌وگوهای داوود اکبری

Menu