برنامهی راهبردی آزمونها با برنامهی رسمی آموزشوپرورش و سرعت متعادل پیشرفت معلمان و دبیران تنظیم شده است؛ اما طبیعی است که در هر مدرسهای بنا به شرایط مدرسه و معلمان در یکیدو درس ناهماهنگی وجود داشته باشد. این فقط مخصوص دانشآموزان نیست. این وضعیت برای همه وجود دارد. شما باید توانایی آن را داشته باشید که مسئله را مدیریت کنید و وضعیت خود را با اوضاع عمومی مدارس کشور تلفیق کنید. برنامهی آزمونهای کانون هم بر اساس همان برنامه تنظیم شده است.
برای حل این مشکل چند راهحل وجود دارد. دو راهحل در خود برنامه قرار دارد و راهحل دیگر هم در دست خود شماست.
راهحل اول در برنامهی راهبردی: نیمهپوششیبودن مباحث آزمونها
در ابتدای سال، درسهای هر آزمون بهصورت نیمهپوششی است تا اگر در آزمون اول، معلمتان یا خود شما کمی عقب ماندید، در آزمون دوم و سوم جبران کنید.
راهحل دوم در برنامهی راهبردی: ایستگاههای جبرانی
یکی از ویژگیهای مهم برنامهی راهبردی، ایستگاههای جبرانی است. اگر به هر علتی از برنامه عقب ماندید، به عقب برنگردید و برنامه را ادامه دهید. میتوانید در ایستگاههای جبرانی بعدی، مبحثهای عقبمانده را مطالعه کنید.
راهحل سوم: راهحلهای خود شما برای تلفیق برنامهی مدرسه و کانون و شخصیسازی برنامهی راهبردی
از قبل میدانید در یک درس عقب هستید یا در مدرسه تدریس نشده است. به مادر و پدر و پشتیبان و مهمتر از همه، به خودتان میگویید که در آن درس اصلاً توقع ندارید نتیجهی خوبی بگیرید یا توقع کمتری از خودتان دارید. فقط به سؤال هایی که در مدرسه تدریس شده و قبلاً خواندهاید، پاسخ میدهید و با تمرکز روی این سؤالها نمرههای بهتری کسب میکنید؛ یعنی وقت خود را برای تعداد کمتری از سؤالها صرف میکنید. تعدادی از دانشآموزان برتر هم وقتی تدریس مدرسه عقبتر است، خودشان پیشخوانی میکنند.
هدف از درسخواندن حل مسائل علمی و زندگی است. تلفیق وضعیتها و نیازهای خودتان با برنامهی مدرسه و کانون یکی از مسائل مهمی است که میتوانید آن را با تفکر و مشورتکردن با پدر و مادر و دوستان و پشتیبان، حل کنید. در این میان، خود شما نقش تعیینکنندهای دارید.
اگرچه برنامهی راهبردی برای همهی دانشآموزان مشترک است، شما هم نقش مهمی در شخصیسازی برنامهی راهبردی دارید. پس از هر آزمون، برنامهی راهبردی را با برنامهی مدرسه و با نیازها و برنامهی شخصیتان مقایسه کنید و برخی قسمتها را برای خود کمرنگتر یا پررنگتر کنید؛ یعنی روی برخی قسمتهای برنامه، بیشتر و روی برخی دیگر کمتر تأکید کنید. حتی ممکن است بهدلیل عقببودن برنامهی مدرسه، تصمیم بگیرید که اصلاً مطالعه نکنید.
