لطفا خودتان را معرفی بفرمایید.
سیدمهدی زارعزاده هستم، رتبهی 10 کشور تجربی و رتبهی 1 منطقه3 از شهرستان ابرکوه.
از کلاس چندم به کانون آمدید؟
از کلاس پنجم دبستان کانونی شدم و در کلاسهای پنجم، ششم و دوازدهم در آزمونهای کانون شرکت کردم؛ مجموعا 55 آزمون.
آیا در آزمونها غیبت میکردید؟ در سال دوازدهم چند غیبت داشتید؟
در طی این سالها تنها در دو آزمون غیبت کردم که یکی از آنها در سال دوازدهم بود.
به نظر شما دلیل حضور مستمرتان در آزمون ها چیست؟
فاصله بین آزمونها دو هفتهای است. میدیدم که اگر در یک آزمون شرکت نکنم، یک ماه وقفه در این بین خواهد افتاد و تا یک ماه نمیتوانم خودم را ارزیابی کنم و در نتیجه نمیتوانم پی به این ببرم که فلان درسی که خواندهام آیا منجر به پیشرفتم شده است یا نه؛ از سویی فرصت پیاده کردن روشهای جدید در جلسهی آزمون را از دست میدادم ( روشهایی که من را بهتر برای کنکور آماده کند و تجربهی جدیدی کسب کنم.)
آیا برای شما اتفاق میافتاد که نمرهی خوبی کسب نکنید؟
بله البته؛ طبیعی است.
میتوانید به طور مثال بگویید چه زمانی این اتفاق رخ میداد؟ و اگر این اتفاق رخ میداد این اتفاق را به چه عاملی نسبت میدادید؟ مثلا میگفتید سوالات استاندارد نیست و یا مثلا میگفتید کم خواندهام یا روش درستی نداشتم؟
از آنجا که روشهایم را بسیار تغییر میدادم وقتی نتیجه نمیگرفتم میدانستم که بهخاطر آن روش جدیدی بوده است که در آزمون استفاده کردهام و سعی میکردم در آزمون بعد آن روش را اصلاح کنم.
آیا میتوانید موردی را بگویید که روش اشتباهتان را تصحیح کردید و نتیجهی خیلی خوبی با آن روش گرفتید؟ آیا در درسی بوده است که چنین چیزی برایتان رخ داده باشد؟
اغلب در زمانبندی آزمون بیشتر چنین چیزی رخ میداد و در مورد ترتیب دروس در دفترچه بود. در آغاز کار، به همان ترتیب دفترچه به سوالات پاسخ میدادم، اما بعد نتیجه گرفتم که اگر زیستشناسی را بعد از ریاضی پاسخ بدهم، ریاضی زمان زیادی را از من خواهد گرفت و بنابراین دقتم در پاسخ به سوالات زیستشناسی پایین خواهد آمد و بر این اساس در ترتیب دفترچه تغییر ایجاد کردم؛ زیستشناسی را قبل از ریاضی پاسخ میدادم و دیدم که نتیجه بهتری با این روش میگیرم.
شما چقدر خود را انسان پرتلاش و زحمتکشی میدانید؟
من خودم را خیلی آدم تلاشگری میدانم؛ هنگامی که کسی موفق میشود، بیشتر به خاطر تلاشی است که داشته است؛ چرا که اغلب دانشآموزان استعدادهای بالایی دارند؛ آنچه که آنها را متمایز میکند، میزان تلاش آنهاست.
اگر احیاناً در آزمون نتیجهی خوبی نمیگرفتید، واکنش پدر و مادرتان چه بود؟
ابتدا خودم خیلی ناراحت میشدم، ولی پس از آن که با پدر و مادرم صحبت میکردم، کمی آرام میشدم و سعی میکردم بهجای اینکه ناراحتیام را ادامه بدهم به سراغ تحلیل آزمون بروم و ببینم کجای کارم اشتباه بوده که به این نتیجهی بد منجر شده است و با استفاده از آن بتوانم از شنبه این اشکلات را اصلاح کنم و پرقدرت شروع کنم.
برای تحلیل آزمون چه مقدار زمان صرف میکردید؟
بستگی به آزمون داشت؛ اگر خوب آزمون داده بودم، نیم ساعت الی چهل و پنج دقیقه برای تحلیل آزمون زمان صرف میکردم. اما اگر آزمون را خراب میکردم، یک ساعت و نیم الی دو ساعت برای تحلیل آزمون زمان میگذاشتم.
در تحلیل آزمون به چه نکاتی بیشتر توجه میکردید؟ آیا به سوالاتی که اشتباه جواب داده بودید بیشتر توجه میکردید یا به سوالاتی که نزده بودید؟
ابتدا به سراغ سوالاتی میرفتم که اشتباه پاسخ دادهام و سپس به سراغ سوالاتی میرفتم که نزده باقی گذاشته بودم؛ گاهاً نیز سر همان جلسهی آزمون، روشهای جدیدی کشف میکردم که قبلاً به ذهنم خطور نکرده بودند و همان لحظه آنها را یادداشت میکردم.
آیا نکتهای را در ویژگیهای شخصیتی خود سراغ دارید که منجر به موفقیت شما شده باشد؟
در مبحث قرابت معنایی ضعف داشتم؛ یکبار به طور اتفاقی دیوان حافظ را باز کردم و چند بیت از اشعارش را خواندم و به آن علاقهمند شدم. همین بعداً باعث شد تا در قرابت معنایی پیشرفت کنم و این مبحث به نقطهی قوتم تبدیل شود؛ این کار را ادامه دادم و تا انتهای سال تحصیلی، کل بخش غزلیات دیوان حافظ را خواندم.
* برای مشاهده فیلم مصاحبه کاظم قلمچی با سیدمهدی زارع زاده و سایر رتبه های برتر کنکور98، بر روی لینک زیر کلیک کنید:
