برنامهی راهبردی ابزار مختص به آزمونهای برنامهای است که متناسب با آن برنامه، سیاستهای مطالعاتی برای دانشآموزان پیاده میشود و در قالب آن سیاستها، اهداف و مسیر مطالعاتی دانشآموزان را مشخص شده و آنها برای رسیدن به اهدافشان هدایت میشوند. پس لازمهی رسیدن به موفقیت، مطابقت برنامهی دانشآموز با برنامهی راهبردی است و انحراف از برنامه مسلما باعث دور کردن دانشآموز از مسیر موفقیت خواهد شد.
برنامهی راهبردی پایهی دوازدهم با سایر پایهها تفاوتهای ویژهای دارد. در سالهای قبل دانشآموز صرفا موظف به مطالعه و تنظیم برنامهاش برای یکی از پایهها بود. درحالیکه امسال با تمام پایهها سر و کار خواهد داشت. پس شیوهی مطالعه و برنامهریزی نیز باید با پایههای قبل متفاوت باشد.
با دقت به برنامهی راهبردی تابستان نگاه کنید. هدف این برنامه جمعبندی پایهی یازدهم و مطالعهی یکی از پایههای دهم و دوازدهم است که پیشنهاد کانون ترجیح دروس دوزادهم نسبت به دهم است.
با این حال با ۲ گروه دانش آموز مواجه خواهیم بود.گروه اول دانش آموزانی کی پایه ی دهم و یازدهم را در حد معقول(نه زیاد خوب و نه زیاد بد ودر حد حداقل تراز ۵۵۰۰کانون) مطالعه کرده اند و گروه دوم گروهی که حداقل یکی از پایه ها را اصولی مطالعه نکرده و حداقل در یکی از پایه هابا مشکل مواجه می باشند.
گروه اول مطابق برنامه موظفند با مطالعه ی دقیق پایه ی یازدهم نکات ریز و درشت و خلاصه نویسی های تکمیلی و تحلیل کامل سوال های آزمون ها،پایه ی یازدهم را جمع کنند و در کنار آن حداقل دو درس پایه ی دوازدهم را پیشخوانی کنند تا در طول سال حجم زیاد دروس و مشکلات مطالعاتی پایه ی دوازدهم آنها را زیاد درگیر نکند
گروه دوم موظفند علاوه بر اینکه پایه ی یازدهم را مطالعه ی عمیق داشته باشند و خلاصه نویسی های تکمیلی و تحلیل دقیق آزمون هارا انجام دهند نه تنها باید پایه ی دهم بلکه پایه ی دوازدهم (حداقل یک درس مهم ) را در برنامه ی مطالعاتی خود داشته باشند .گروه دوم شاید از سختی برنامه گله منده باشند ولی باید این موضوع را درک کرد که تایستان فصل تلاش زیاد برای کنکوری ها و جلو افتادن چند گام آنها از سایر دانش آموزان می باشد...به طور مثال در یک مسابقه دو و میدانی وقتی دونده ای از رقیبش عقب می افتد آن دونده برای رسیدن زود هنگام به خط پایان نه تنها باید به دونده ی جلویی خود را برساند بلکه برای اول شدن بیش از ان نیز باید تلاش کند تا کاستی عقب ماندن خود را نیز جبران کرده باشد...
تابستان برای کنکوری ها فصل آزمون و خطا و پیدا کردن روش های درست مطالعاتی است که در طول سال تحصیلی معمولا فرصت چنین آزمایش هاییی نیست بنابراین حتما برای تمرکز بیشتر باید هزینه هایی نظیر کنسل کردن رفت و آمد به باشگاه ،فوتبال ، گیم نت و حتی تلویزیون را متحمل شد تا کاستی ها جبران شود .در این فصل و زمان باقی مانده ی تابستان دانش آموز باید بتواند روش درست و اصولی خلاصه نویسی را یاد گرفته ، بتواند چگونگی تحلیل ازمون را فرا بگیرد و کارایی و بدرد بخور بودن تحلیل را متوجه شود و چگونه منابع مطالعاتی خود را متناسب با سطح علمی خود انتخاب کند.
اکثر دانش آموزان در دوران تابستان خود را محدود به مطالعه ی دروس پایه می کنند و برنامه ی خود را طوری تنظیم می کنند که تا آخر شهریور پایه را جمع بندی کنند و آخر تابستان نیز در صورت رسیدن به این برنامه مورد نظرشان خوشحال از این موفقیت خود می شوند..اگر کمی عمیق تر به این موضوع بنگریم متوجه خواهیم شد که این خوشحالی به جای اینکه یک خوشحالی واقعی باشد یک خوشحالی کاذب و موقتی است که در خود ایجاد کرده ایم..تجربه سال های گذشته این موضوع را ثابت کرده است که هرچه جلو تر می رویم و پایه به پایه که پیش می رویم ،دروس سخت تر می شوند پس بالطبع دروس پایه ی دوازدهم سخت تر از پایه های قبل است .ما قبلا پایه های دهم و یازدهم را مطالعه کرده ایم ،امتحانش را داده ایم و تا حدی با انها آشنایی داریم ولی دروس دوازدهم نمی دانیم چیست و مسلما سخت تر نیز هست و از طرفی دروس دهم و یازدهم با شروع سال تحصیلی همزمان با دوازدهم مطالعه خواهد شد..پس به جای محدود کردن خود در مطالعه ی دهم و یازدهم ، توجه ویژه ای به یک یا دو درس دوازدهم نیز داشته باشیم تا در طول سال به کرختگی مطالعاتی ازز حجم زیاد دروس و استرس ناشی از آن روبه رو نشویم.
