شرکتکنندگان هر مسابقهای وقتی به خط پایان نزدیک میشوند، احساس عجیبی دارند. از طرفی خود را برندهی مسابقه میدانند و از طرف دیگر، شکست را هم احتمال میدهند؛ یعنی امید و نگرانی در تقابل با یکدیگر هستند و احساس دوگانهای ایجاد میکنند.
طبق گزارشها، بیشترین آمار مربوط به تصادفات و خسارتهای غیر قابل جبران جانی و مالی جادهها مربوط به زمانی است که مسافران به مقصد نهایی خود نزدیک شدهاند.
دانشآموزان هم معمولاً در روزهای باقیمانده از تعطیلات نوروز، هیجان جبران اشتباهات در آنها زیاد یمشود و ممکن است تصمیمات پرخطر بگیرند. در پروژهی هفتم برخی از دانشآموزان از برنامه جدا میشوند. یکی بهدلیل اینکه از نتایج خود راضی نیستند و درسهای نخواندهشان زیاد است. بنابراین میخواهند با روش و برنامهی خودشان درس بخوانند و عقبماندگیها را جبران کنند. این داستان هر سال تکرار میشود و نتیجه هم یکسان است. قطاری که از ریل جدا میشود، بهظاهر آزاد و رهاست؛ اما به مقصد نمیرسد. آمار چند سال گذشته نشان میدهد تعداد دانشآموزانی که پس از عید تمرکز خود را از دست میدهند و چندبرنامهای میشوند و در آزمونهای متعدد و متفاوت شرکت میکنند، از تعداد آنها در پاییز و زمستان و دوران طلایی نوروز بیشتر است. هرچه به آزمون اصلی نزدیک میشوید، به تمرکز بیشتری نیاز دارید. سوابق رتبههای یکرقمی سالهای گذشته نشان میدهد آنها پس از عید پیوستگی خود را به آزمونها حفظ کردند و تا روز کنکور در هیچیک از آزمونهای کانون غیبت نداشتند.
بهزودی همهی گروههای دانشآموزی زمان مشابهی برای آمادهسازی خواهند داشت. برندهها کسانی هستند که بهترین مدیریت را بر زمان دارند. حجم مطالعاتیِ پروژههای آتی با پروژهی ششم یکسان نیست؛ اما با همراهی با برنامهی راهبردی که مهمترین استراتژی مطالعاتی پس از عید است، میتوانید مباحث هر آزمون را در بازههای مطالعاتی همارز مرور کنید. تکرار هوشمندانهی روشهای موفقیتآمیز، موفقیتی بزرگتر است.
