المیرا علایی
رتبه ۲۸ تجربی منطقه۲ - دانشجوی پزشکی دانشگاه تهران
"استراتژی پیش بردن آزمون"
برای درست آزمون دادن چندین کار لازم است انجام شود،بعضی قبل از آزمون و بعضی در حین آن.
دو اقدامی که قبل از آزمون باید انجام داد،یکی هدف گذاری چند از ده است؛که باید با توجه به میانگین چند از ده هر درس در آزمون های قبلی و با توجه اقدامات انجام شده برای آزمون در نظر گرفته شود و واقع بینانه باشد؛نه با دست کم گرفتن خود و نه با اعتماد به نفس کاذب!
دومین کار تعیین زمان برای هر یک از دروس است،به طوری که در دروس عمومی ۱۵ دقیقه و در دروس اختصاصی ۲۰ تا ۳۰ دقیقه زمان خالی باقی بماند و بقیه زمان بین دروس مختلف با توجه به توانایی ها و نقاط ضعف و قوت خودمان تقسیم شود؛مثلا در عمومی ها از ۷۵ دقیقه زمانی که داریم؛۶۰ دقیقه را بین دروس تقسیم میکنیم؛اگر در پاسخ دادن به سوال های زبان سریع تر از عربی عمل میکنیم،قاعدتا باید زمان کمتری هم به آن اختصاص دهیم.
وقتی شروع میکنیم به آزمون دادن،به هر سوالی که برمیخوریم یکی از این حالات پیش می آید:
۱.سوال ساده است و میتوانیم حل کنیم و وقت گیر نیست. ۲.سوال حل شدنی ولی وقت گیر است. ۳.سوال سخت و نا آشنا است و در نگاه اول هیچ ایده ای برای حل آن در ذهن نداریم.
بار اول که سوالات را میخوانیم،فقط به سوالات دسته اول جواب میدهیم؛مثلا اگر برای ادبیات ۱۷ دقیقه در نظر گرفتیم،ممکن است ۱۴ دقیقه خواندن همه سوال ها و پاسخ دادن به سوالات دسته ۱ طول بکشد،۳ دقیقه باقی مانده را ابتدا به سوالات گروه ۲ و سپس ۳ اختصاص میدهیم.اگر که خواندن سوال ها پس از ۱۷ دقیقه تمام نشد،پس از زمان هردرس باید آن را رها کرده و به سراغ درس بعدی رفت؛حتی اگر سوال هایی نخوانده باشند.
در ۱۵ دقیقه خالی آخر،بر میگردیم و ابتدا اگر سوال نخوانده ای در هر درس داریم،میخوانیم و دسته بندی میکنیم.سپس روی سوال های پاسخ داده نشده دسته ۲ و بعد از آن دسته ۳ متمرکز میشویم.و در اختصاصی ها هم به روشی مشابه
مهم ترین نکته ای که در این روش مرا به چالش میکشید،رد شدن از درس دقیقا بعد از اتمام زمانش و دسته بندی درست سوالات بود که با تمرین در آزمون های مختلف (حتی در خانه) میتوان این مهارت ها را تقویت کرد.
