خلاصه نکات-عکاسی 2(مبحث فتوگرافیسم)- یازدهم گرافیک

خلاصه نکات مبحث فتوگراقیسم- منطبق بامباحث آزمون 16 فروردین گرافیک یازدهم هنرستان

خلاصه نکات-عکاسی 2(مبحث فتوگرافیسم)- یازدهم گرافیک

فتوگرافیسم: مجموعه­ای از روش­های گرافیکی و هدف‌مند کردن تصاویر عکاسی که کاربرد گسترده­ای در آثار مختلف گرافیک دارد.

فتوگرافیسم، گونه­ای گرافیک عکس‌محور است که در آن، عکس در جذابیت و انتقال پیام اثر، نقش محوری و بنیادین دارد.

- سرآغاز پیدایش فتوگرافیسم را در تلاش برخی هنرمندان سال­های نخست سده‌ي بیستم میلادی و کشف امکانات تكنيكي دگرگون‌سازی تصویر که عکاسی در اختیار آنان قرار می­داد، می­توان جست‌وجو کرد.

- در دهه­ی 1930 كه طراحان گرافیک بر پایه­ی تصویرگری و نقاشی به تولید آثار خود می­پرداختند، اندک­اندک از این روش فاصله گرفتند و توجه آن‌ها به فرم­های بصری ساده و آبستره برای انتقال معنا و مفهوم­های گوناگون در آثارشان معطوف شد.

- پیکابیا، مَن‌ری و لازلو موهولی ناگی، نقش موثری در گسترش فتوگرافیسم داشتند، امکاناتی چون، فتوگرام، فتومونتاژ و کلاژ، ترکیب یا روی هم انداختن تصاویر، تصاویر سیلوئت یا سایه­نما، تصاویر كنتراست زیاد، سولاریزه کردن، پوستری کردن و ... توسط این هنرمندان ابداع شد.

- «موهولی ناگی» طی پژوهش و تجربه­های مربوط به چاپ حروف، از طریق چاپ نسخه‌ي نگاتیو و روی هم نهادن تصاویر به نتایج جالبی دست یافت که می­توان آن­ها را «تجربیات آبستره» نامید.

- در دهه­ی 1950 گسترش صنعت و تولید، سبب رفاه نسبی و همگانی در کشورهای غربی شد. در نتيجه اندک‌اندک به کارگیری عکس‌هاي تبلیغاتی در آگهی­های تجاری رواج یافت.

نکته: در دو دهه‌ي 50 و 60 ميلادي به دليل پيشرفت‌هاي فن چاپ، امکان چاپ عکس­های رنگی با کیفیت خوب در نشریات فراهم شد و آگهی­های تجاری بسیاری در نشریات با تکیه بر محوریت عکس­های رنگی منتشر شد.

به دلايل زير، دهه‌ي 1950، دهه‌اي مهم براي كاربرد عكس در گرافيك به‌ شمار مي‌رود:

1- رواج گسترده‌ي روش‌هاي تاريك‌خانه‌اي

2- شناخت ارزش‌‌هاي تبليغاتي

3- كشف قابليت‌هاي ذهني عكاسي براي القاي معنا يا پيام

سعید کمالو

Menu