واژهی تعادل یکی از نام آشناترین واژههایی است که تاکنون شنیدهاید. دانشآموزان از کتاب شیمی و بحث تعادل شیمیایی به یاد دارند که شرط وجود تعادل در یک سامانه، این است که تمام اجزای واکنش حضور داشته باشند و غلظت هیچ گونهای صفر نباشد. همچنین در تعادل، غلظتها ثابت و نه لزوما برابر، میماند و دیگر تغییری نمیکند.
یک دانشآموز سختکوش میداند که در نیمسال دوم نیز همانند نیمسال اول، باید به مطالعهی تمامی درسها اهمیت دهد و از مطالعهی هیچ درسی غافل نشود. ضمنا بهتر است کنترل این موضوعِ مهم را به سادگی و با استفاده از تکمیل صفحهی 182 دفتر برنامهریزی در دست بگیرد.
هیچ درسی را در نیمسال دوم نباید کنار گذاشت. در درسهایی که به خاطرِ داشتنِ ضعفِ اساسی قصد داریم کنار بگذاریم، باید دست نگه داریم. میتوان در این درسها روی مطالعهی مباحث ساده، متوسط و نیز پرتکرار تمرکز کرده و نتیجهی مناسبی گرفت.
در آغاز نیمسال دوم، تمامی کارها همانند نیمسال اول و بلکه مهمتر از آن باید با قدرت ادامه یابد. کارهایی مثل ادامهی فراشناخت، شخصیسازیِ برنامهی راهبردی، یک برنامهای بودن، حفظ نقاط قوت و دستاوردهای نیمسال اول، کشف روشهای موفق مطالعاتی خود و استفاده از این روشها برای پیشرفت در درسهای دیگر و مهندسی صحیح منابع بر اساس عملکرد خود در آزمونهای جمعبندی نیمسال اول.
تعادل در مطالعه، لزوما به معنای برابر خواندن تمامی درسها نیست. در هر رشته و دانشگاهی که میخواهیم پذیرفته شویم میتوان نمرههای چند از ده دانشآموزان کانونی قبول شده در این رشتهها و درصدهای قبول شدگانِ این رشتهها را مطالعه کرد و متناسب با ضریب تاثیر و اهمیت درسها و نیز میزان قوت و ضعف خویش، برنامهریزی کرد.
با داشتن تعادل در مطالعه، بهتر یاد میگیرید و با انگیزه و اطمینان بیشتری به پیش میروید. وجود تعادل در مطالعه، به آن استحکام میبخشد و از آن در برابر فراموشی و دلزدگی محافظت میکند. وقتی به همهی درسها طبق برنامهی مطالعاتیِ خود توجه میکنید از اثر مثبت هم افزایی هم بهرهمند میشوید. اثر سینرژیک یا همافزایی همیشه نویدبخش یک نتیجهی درخشان است.
امیدوارم در نیمسال دوم، تعادل مطالعاتی را به برنامهی پیشرفت خود سنجاق کنید و بیشتر از پیش، طعم شیرین پیشرفت را بچشید.
