در دی ماه وارد دوران جمع بندی نیمسال اول میشویم. یکی از مهمترین بازههای زمانی موجود در برنامهی دانشآموزان، همین بازهی مطالعاتیِ دی ماه است. چرا که دانشآموزان در فرجهی امتحانات بوده و به نحوی این زمان یک پنجرهی باز برای آنها به شمار میآید.
در این دوره دانشآموزان متوجه میشوند که نیمسالِ گذشتهی خود را چگونه پشت سر گذاشتهاند. اگر مطالعهی آنها خوب و دقیق بوده باشد، در امتحانات و آزمونهای آزمایشی نتیجهی مطلوب و رضایت بخش خود را به دست میآورند. اما اگر نحوهی مطالعهی آنها به نحوی بوده باشد که رضایت کافی را به دست نیاورند، میتوانند برای نیمسال دومِ خود برنامهریزی دقیقتری داشته باشند تا بتوانند درسهای به جا مانده یا ناقص مطالعه شده را به صورت کامل بخوانند.
با توجه به اینکه در این زمان بر خلاف آزمونهای مبحثی که پیشروی کم بود و زمان زیادی برای تکرار مطالب داشتیم، حال این فرمول معکوس میگردد و ما باید مطالب با حجم زیادی را در زمانی کمتر مطالعه کنیم.
برای این کار بهتر است دانشآموزان به سراغ مباحث جدیدی بروند که در برنامه به چشم میخورد و این مطالب را در روزهای اول مطالعه کنند. سپس به سراغ مرور مطالب گذشته که در آزمونهای مبحثی آنها را پشت سر گذاشتهاند، بروند. به عبارت دقیقتر بهتر است اولویتبندی داشته باشند. به عنوان مثال فصل گردش مواد یا قلب دارای سوالات بیشتری نسبت به فصل یک کتاب زیست یک است و باید زمان بیشتری به آن اختصاص داده شود.
برای انتخاب منابع، باید سراغ منابعی برویم که سریعا مطالب خوانده شده را به ما فیدبک بدهند و بتوانیم با این کار این احساس را در خود به وجود بیاوریم که ما مطالعهی خود را تکمیل کردهایم.
یکی از منابع مهم برای ما، مرور کردن سوالات مارک شدهای است که در آزمونهای گذشته با آنها مواجه شدهایم.
در قسمت سوالات آزمون میتوانیم از کارنامهی اشتباهات استفاده کنیم و مباحثی که نیاز به مطالعهی دقیقتر دارند را در زمان کمتری پیدا کنیم. آن دسته از دانشآموزانی که به دنبال منبع جدیدی برای سوالات به صورت طبقهبندی و آزمونی هستند، میتوانند از کتاب جمعبندی نیم سال اول هم استفاده کنند.
این نکته را به یاد داشته باشید که اگر در فرصتهایی مانند دوران جمعبندی بتوانید اشتباهات خود را برای چندمین بار تحلیل کنید، میزان تسلط و یادگیری شما به نسبت زیادی پیشرفت خواهدکرد. دانشآموزان باید در این مدت با توجه به زمان کافی که در اختیار دارند مطالب درسی خود را کامل کنند و تا حدامکان از دروس نیمسال اول درسی را نخوانده یا ناقص باقی نگذارند. یکی از مواردی که در برنامهریزی میتواند به دانشآموزان کمک کند این است که در هنگام مطالعهی دروس برای امتحانات، حتما مباحث مرتبط با سالهای قبل را نیز مطالعه کنند تا توانایی حل سوالات ترکیبی را نیز به دست بیاورند.
