آیا بچه‌ها به حل مسئله علاقه‌مندند؟

الگوی آموزش باید به گونه‌ای باشد که دانش‌آموز به حل مسئله علاقه‌مند شود و این علاقه‌مندی در فضای آموزشی با ایجاد تعامل و رابطه‌ی متقابل بین دانش‌آموز و معلم ایجاد می‌شود.

آیا بچه‌ها به حل مسئله علاقه‌مندند؟

فرض کنید می‌خواهید یک مسئله‌ی ریاضی را حل کنید. به طور مثال در این مسئله یک شکل به شما داده شده است که از 5 شش‌ضلعی تشکیل شده و از شما تعداد قطرهای شکل را می‌خواهد. 

 شما در این مسئله با یک چالش روبه‌رو هستید که آیا با رسم قطرها و شمارش آن‌ها می‌توانید به حل مسئله دست یابید یا خیر. دانش‌آموزی که به‌تازگی وارد دوره‌ی متوسطه شده و تنها با شمارش اعداد سروکار دارد، مواجه شدن با این مسئله برای او کمی دشوار است؛ اما اگر مسئله را به لانه‌ی زنبور تشبیه کنیم و یک مثال عینی برای آن بزنیم، در یادگیری نقش بسزایی خواهد داشت و این راه‌حل همیشه در ذهن دانش‌آموز تثبیت خواهد شد. 

دانش‌آموز دیگر با دیدن چندضلعی‌ها و مسئله‌های مشابه آن لانه‌ی زنبور را به خاطر خواهد آورد و به راه‌حل دست خواهد یافت. الگوی آموزش باید به گونه‌ای باشد که دانش‌آموز به حل مسئله علاقه‌مند شود و این علاقه‌مندی در فضای آموزشی با ایجاد تعامل و رابطه‌ی متقابل بین دانش‌آموز و معلم ایجاد می‌شود.

مطالب مرتبط

Menu