خواندن درس هر روز در همان روز

مغز انسان هر روز مقدار زیادی اطلاعات بی‌فایده جذب می‌کند. چیزهایی مانند شماره‌ی پلاک ماشینی که جلوی شما‌‌ایستاده یا مکالمه‌‌ای که در گوشه‌‌ای از خیابان می‌شنوید.

خواندن درس هر روز در همان روز

مغز انسان هر روز مقدار زیادی اطلاعات بی‌فایده جذب می‌کند. چیزهایی مانند شماره‌ی پلاک ماشینی که جلوی شما‌‌ایستاده یا مکالمه‌‌ای که در گوشه‌‌ای از خیابان می‌شنوید. اکثر ‌‌این اطلاعات مورد نیاز نیست و مغز به علت تداخل در اطلاعات ورودی، به‌طور طبیعی آن را با بسیاری از اطلاعات مفید وکاربردی فراموش می‌کند. دانش‌‌‌آموزان نیز از‌‌این امر مستثنی نیستند و همه‌ی این موارد به آن‌ها نیز مربوط می‌شود. بنابراین اطلاعاتِ یاد گرفته شده می‌تواند به طور موثر  10 دقیقه پس از پایان کلاس در مغز باقی بماند. پس از‌‌ این مدت، اطلاعات به سرعت رو به فراموشی می‌گراید، به‌طوری که پس از چند ماه، دانش‌‌‌‌آموز می‌تواند تنها درصد اندکی از آن را به یاد بیاورد. ولی با مطالعه‌ی مطالب در همان روز برای چند دقیقه پس از جلسه‌ی یادگیری، می‌توانید قدرت ماندگاری مطالب را در حافظه‌ی خود تقویت کنید و به‌طور قابل توجهی چرخه‌ی زمانی مورد نیاز را برای بازخوانی دانش در مواقع نیاز، کاهش دهید، با‌‌ این صحتِ اطمینان که همیشه پیش‌بینیِ منطقی و درستی از دانش را در اختیار دارید که به شما اجازه می‌دهد کیفیت یادگیری‌های ‌‌آینده‌ی خود را با‌‌ ایجاد یک پایه و بنیه‌ی علمی قوی بهبود بخشید.

بنابراین اگر برای تقویت نمودن آن‌چه که در کلاس درس یاد گرفته‌‌اید و هم‌چنین برای مطالعه‌ی  برخی از یادداشت‌های کلاسی‌تان وقت کافی اختصاص دهید، به‌‌ این طریق میزان قدرت و کشش حافظه‌ی خود را قبل از رفتن به سر جلسه‌ی امتحان یا کلاس درس تقویت می‌کنید. ‌‌این کار باعث می‌شود که مطالب درسی برایتان جذاب‌تر شده و به‌سهولت آن مطالب را به خاطر آورید. اما خوب به خاطر داشته باشید که نباید مطالعه را به عنوان یک تکلیف اجباری و فعالیتی سخت و سنگین در نظر داشته باشید.

 یک پدیده به نام منحنی فراموشی وجود دارد که اساسا می‌گوید "شما به‌سرعت بسیاری از اطلاعات جدید به دست آمده‌ی خود را در یک روز فراموش می‌کنید".

  • منحنی فراموشی توسط هرمان ‌‌ایبینگهاوس ابداع شد. ‌‌ایبینگهاوس مجموعه‌‌ای از هجاهای بی‌معنی را حفظ کرد و سپس حافظه‌اش را در مورد آن‌ها از دوره‌های زمانی مختلف (از 20 دقیقه تا 31 روز) تست کرد. ‌‌این پروژه‌ی تحقیقاتی ساده اما برجسته، اولین بار نشان داد که اطلاعات به‌دست آمده به‌طور سریع از حافظه پاک می‌شود، مگر‌‌این‌که آن اطلاعات تقویت شوند. بنابراین هدف از مطالعه در همان روز‌‌ این است که اطلاعات در حافظه برای مدت طولانی‌تری ذخیره شود.


روش‌های مطالعه بعد از کلاس

1. یادداشت‌های روزانه‌ی کلاسی خود را به عنوان یک روش بازبینی، از نو بازنویسی کرده و 15 دقیقه برای مرور یادداشت های خود اختصاص دهید.

2. مفاهیم اصلی را که درکلاس آموخته‌‌اید خلاصه بندی کنید و در مورد آن‌ها برای خود توضیح دهید. با ‌‌این شیوه، تقویت میزان نگهداری اطلاعات را در حافظه به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد.

3. یادداشت‌های خود را همیشه مرور کنید.

4. یادداشت‌های خود را با یادداشت‌های دیگر دانش‌‌‌آموزان مقایسه کنید تا ضمن آگاهی یافتن از روشهای یادداشت‌برداری دیگران، مفیدترین روش‌ها را برای خود انتخاب نمایید.

5- شما ممکن است بخواهید  از کتابهای درسی خود به یادداشتهایتان اضافه کنید تا یک منبع واحد برای مطالعه داشته باشید برای‌‌این کار از رنگ ها و سلیقه های مختلف و متنوع استفاده کنید تا بدانید چه چیزی را ازمعلم و کدام موارد را از کتاب یادداشت کرده‌‌اید.

Menu