بهترین روش برای درک درست مطالب درسی، یادآوری و بازیابی مطالب در ذهن و یادداشت کردن نکات به جای دوباره خواندن مطالب و تلف کردن بیهودهی وقت است.
دانشآموز در این روش بعد از خواندن یک مبحث، کتاب درسی را میبندد و سعی میکند ذهن خود را به چالش بکشد و مطالب را به خاطر آورد و در دفتر یادداشت کند. همان لحظه دوباره به کتاب درسی مراجعه کرده و مطالب فراموششده را تا یادگیری کامل مجدداً میخواند. با این روش همزمان چند نکتهی کلیدی را در درس خواندن رعایت میکند. با روش جدید در درس خواندن، انگیزه، دقت و تمرکز حواس پیدا میکند. از وقت خود به صورت بهینه و کارامد استفاده میکند. یادگیریهای ناقص خود را حین درس خواندن میشناسد. به جای اتلاف وقت برای خواندن دوباره و کامل مطالب فقط روی مباحث فراموششده وقت میگذارد. جزوهای از نکات کلیدی و خلاصهی درس همزمان با خواندن برای خود فراهم میکند که در زمان مرور مطالب قابل استفاده است. ذهن خود را در بازیابی مطالب به چالش میکشد و همزمان به تثبیت مطالب در ذهن خود میپردازد.
با این روش و تهیهی دفتر برداشت ذهنی از مطلب، با گذشت زمان متوجه میشود که با هر بار مراجعه به کتاب درسی برای کدام مطالب وقت بیشتری اختصاص دهد و از تکرار بیهودهی مطالب کماهمیتتر پرهیز میکند.
