برخی از دانشآموزان در افزایش ساعت مطالعه مشکل دارند و با ساعت مطالعهی کم در پی آن هستند که از روشهای مطالعاتی استفاده کنند؛ در صورتی که برای اجرای روشهای مطالعاتی نیاز به ساعت مطالعهی بالاست.
برخی از دانشآموزان در شناسایی زمانهای مردهی خود مشکل دارند. اگر دانشآموزی در یک هفته، که 168 ساعت است، ساعت خواب و مدرسه و غذا و استراحت را جداگانه بررسی کند متوجه میشود که زمان زیادی در اختیار داشته است و نتوانسته از آن استفاده کند.
بعد از شناخت زمانهای مرده باید برنامهریزی معین و مدونی داشته باشد و مشخص کند که در چه ساعتهایی درس میخواند و چه تعداد تست تمرین خواهد کرد.
باید خود را به انجام این برنامه مقید کند یا بهنوعی برای انجام دادن آن جریمه و پاداش در نظر بگیرد و هدفگذاری داشته باشد. این هدفگذاری البته نباید بلندپروازانه و دور از دسترس باشد بلکه باید منطقی و معقول باشد. میتواند هر روز چند دقیقه به ساعت مطالعه بیفزاید. همچنین باید توجه داشت که نوشتن ساعت مطالعه در دفتر برنامهریزی به افزایش ساعت مطالعه کمک زیادی میکند.
