مهمترین گام برنامهریزی، انتخاب کتاب است. یکی از منابع بسیار تأثیرگذار در پیشرفت درسی و افزایش نمرهی تراز، کتابهای سهسطحی هستند. حجم مناسب این کتابها اولین نکتهای است که جلب توجه میکند و همین عامل سبب شده تا استفاده از این کتاب در بین دانشآموزان فراگیر شود. نکتهی مهم دیگر این است هر دانشآموز میتواند بهراحتی با استفاده از این کتابها جایگاه خود را پیدا کند و برای پیشرفت نیز گامهای اساسی بردارد.
در گام اول (سؤالات نسبتاً دشوار) معمولاً دانشآموزان مرحلهی تمرین و یادگیری را تکمیل و تثبیت کرده و آماده میشوند تا با برترها وارد رقابت شوند. میانگین پاسخگویی به سؤالات این قسمت برای هر بخش مشخص است و برای هدفگذاریهای اصولی بسیار کمککننده هستند.
در مرحلهی دوم (سؤالات دشوار) وقت برطرف کردن خلأهای یادگیری است که در سؤالات عادی به چشم نمیخورند. در این قسمت دانشآموزان با سؤالاتی روبهرو میشوند که نیازمند تجزیه و تحلیل پیچیدهتر، یادگیری کامل و تسلط بر جزئیات کتاب درسی است.
در مرحلهی سوم (سؤالات دشوارتر) دانشآموزی که تا حد بسیار خوبی عملکرد خود را بالا برده و بر سؤالات دشوار تسلط کامل دارد، برای کسب رتبههای برتر و سبقت گرفتن از رقبای همسطح خود این سؤالات را پاسخ میدهد. سؤالات دشوارتر شامل سؤالات ترکیبی، چندمرحله پاسخ و سؤالات دامدار یا سؤالات نیازمند تمرکز بیشتر است که پس از آن دانشآموز مطلب را به طور کامل فراگرفته و بر آن تسلط عالی و کامل خواهد داشت.
بدون شک استفادهی درست و اصولی از کتابهای سهسطحی میتواند هر دانشآموزی را به رتبههای برتر نزدیک کند. ابتدا بر مباحث پایه و اساسی کتاب درسی اشراف کامل داشته باشید و پس از حل سؤالات استاندارد به سراغ این کتابها بروید.
