فاصلهی زمانی دو آزمون: فاصلهی زمانی دو آزمون معمولاً دو هفته است. این بهترین فاصله برای آزمون دادن است. فاصلههای کمتر و بیشتر هر دو مناسب نیستند. فاصلهی یکهفتهای دانشآموزان را کلافه میکند و فاصلهی سههفتهای یا یکماهه ویژگی برنامهای آزمونها را از بین میبرد و دانشآموز به دلیل آنکه وقت زیادی دارد از روزها یا هفتههای اول زیاد استفاده نمیکند.
هماهنگی با برنامهی مدرسه: برنامهی آزمونها با برنامهی رسمی مدارس هماهنگ است. هماهنگی با برنامهی رسمی مدارس سبب ایجاد نظم ذهنی دانشآموزان میشود. همهی دانشآموزان باید در امتحانات نیمسال اول مدارس و امتحانات پایان سال شرکت کنند؛ بنابراین برنامهی آزمونهای کانون طوری تنظیم شده است تا دانشآموزان دچار سردرگمی نشوند.
هماهنگی با کتابهای درسی: روند پیشرفت درسها در آزمونها کاملاً هماهنگ با کتابهای درسی دانشآموزان است. هر روش و سلیقهی دیگری که جز این باشد ممکن است با نظر یک یا چند دبیر موافق باشد اما با نظر اکثر دبیران متفاوت خواهد بود و سبب آشفتگی و بینظمی دانشآموزان میشود. در هیچ جایی از برنامه ترتیب فصلهای کتاب درسی تغییر نکرده است. در مواردی مثل علوم متوسطه که درسهای فیزیک و شیمی و زیست و زمینشناسی تفکیک شدهاند دو نوع سؤال برای دانشآموزان طرح میشود. سؤالات عادی طبق کتاب درسی و سؤالات علوم پیشرفته ویژهی مدارس و دانشآموزانی است که برای این درسها دبیران جداگانه و ساعتهای درسی جداگانه دارند. برای ریاضی نیز دو دسته سؤال عادی و موازی در دفترچهی سؤالات در نظر گرفته شده است تا اگر مدرسه یا دانشآموزی از برنامه عقب مانده است به سؤالات موازی جواب دهد و دچار نگرانی نشود.
جامعهی آماری بالا: هرساله تعداد زیادی از دانشآموزان در آزمونهای کانون ثبت نام میکنند و در مقاطع مختلف با هم به رقابت میپردازند. داشتن جامعهی آماری بالا سبب میشود رقابت بین دانشآموزان ایجاد شود و با انگیزهی بیشتری مطالعه کنند.
