تحلیل امیرحسین رضافر دانشجوی حقوق دانشگاه تهران:

- حجم زیاد کتب و آشفتگی همراه آن را بهراحتی با برنامهی راهبردی، مدیریت کنید.
- برنامهی راهبردی را بفهمید. هر بار با تمرکز بر روی برنامهی راهبردی، نکتهای جدید از دل آن استخراج کنید مثل، نمودارهای پیشروی
- سر کلاس چگونه تمرکز کنید؟ هر نکته ای، ایده ای و کلمه ای که اهمیت و کلیدی بود یادداشت کنید.
- برنامهی راهبردی جادو نمیکند؛ حجم زیاد کتب و دروس از بین نمیرود، اما مدیریت میشود. 70 - 60 درصد راه با مدیریت صحیح که از طریق برنامه راهبردی بدست میآید، انجام میشود، اما مابقی راه با شخصیسازی برنامه و تلاش شماست. باید برنامهی شخصی خود را تشخیص دهید (فراشناخت). اما آگاهانه و
منطبق بر شرایط در این راه از اولیا و پشتیبان و دبیران خود کمک بگیرید.
- اصل مهم: هماهنگی با مدرسه: معلم چیزی متفاوت با قلمچی گفت، مطابق معلم و مدرسه پیش بروید. با این کار به نظم و آرامش ذهنی خواهید رسید.
- ویژگی نوابغ: قدرت تشخیص مهم از غیر مهم ]تشخیص اولویتها
- اگر تابستان به کانون آمدهاید بهتر است در پاییز سراغ درسهای سال دوم بروید، با این کار شما در زمستان فرصت خواهی داشت در زمستان بار دیگر دروس سال سوم را مطالعه کنید. اما اگر پاییز به کانون مراجعه کردهاید طبق توانایی و تسلط خود، دست به انتخاب بزنید. در انتخاب زوج درسها 4 گروه کلی داریم:
1- گروهی که همه سال دوم را در پاییز انتخاب میکنند.
2- گروهی که فقط سال سوم را در پاییز انتخاب میکنند.
3- گروهی که بیشتر سال دوم را همراه سال سوم مطالعه میکنند.
4- گروهی که بیشتر سال سوم را همراه سال دوم مطالعه میکنند.
- سال چهارم در برنامهی راهبردی مورد توجه بیشتری قرار گرفته است تا دروس پایه. برای مطالعهی دروس پایه چهار راه در نظر گرفته شده:
- روش اول: گنجاندن دروس مرتبط پایه و پیش نیاز در برنامه سال چهارم با چهار مزیت کلی در این روش دارد: 1- دروس پایه را همزمان میخوانید با سال چهارم 2- عمیقتر میشوید 3- بهتر یاد میگیرید 4- از حجم کتب پایهی شما کاسته میشود.
- روش دوم: اجباری کردن درس عربی (رشتههای تجربی و ریاضی) و یا یک یا دو درس اختصاصی در برنامه اصلی.
- روش سوم: زوج درسها، با این کار حجم مطالعات شما در هر نیمسال مدیریت شده و کاهش مییابد.
- روش چهارم: پنجرههای باز بین دو نیمسال، دوران نوروز و دوران جمعبندی ایستگاههای جبرانی (اما ایستگاههای جبرانی فقط برای پنجرههای باز نیست)
* اولین عامل موفقیت: محیط (پدر و مادر)، سپس دوستان
* هرگاه احساس کردید به سطحی رسیدهاید و درجا میزنید کتاب آبی و سه سطحی کانون راه حل شماست
* برنامهی راهبردی در بقیه سالها مزیت و در سال چهارم الزام است.
تحلیل مرضیه والایی دانشجوی حسابداری دانشگاه تهران:


یکی از ویژگیهای رتبه های برتر: پیوستگی
عدم غیبت در آزمونها، جلو رفتن با برنامه ی راهبردی و از دست ندادن انگیزه از علل دیگر موفقیت است.
- من چگونه تمرکز میکنم؟ key word , key point , key idea
* درک منطق برنامه ی راهبردی* (اندیشه کلیدی) و (نکته کلیدی) و (کلید واژه)
مدیریت منابع زیاد کنکور و اولویتبندی صحیح و با برنامه
منطق برنامه راهبردی
آرامش داوطلبان و کاهش آشفتگی از حجم کار زیاد و منظم شدن
* زندگی سراسر حل مسئله است.
* برنامه راهبردی برای بقیه سالها مزیت و امتیاز و برای سال کنکور ضرورت است.
* علت شروع آزمون از تابستان: انجام کار 9 ماه در 12 ماه کمتر شدن فشار
80 درصد از انجام کار با برنامه راهبردی حل میشود. 20 درصد بقیه، شخصی سازی با توجه به شرایط دانش آموز و فراشناخت او و کمک اولیا و پشتیبانان.
* اولویت با درسهای چهارم یا پایه؟
در برنامه راهبردی اولویت با چهارم است زیرا هماهنگی بیشتری با مدرسه دارد و نظم بیشتری به دانش آموز میدهد.
برنامه ی مدرسه اولویت دارد.
داشتن برنامهی متفاوت شما را آشفته و سردرگم میکند.
اگر قرار باشد به دانش آموزی مشورت بدهم، او را متقاعد میکردم برنامه کانون بهترین است و صرفا او را بازخواست نمیکردم. از روی درصدهایی که کسب کرده، با خودش روش هایش را تحلیل میکردم و برای گرفتن بهترین تصمیم راهنماییش میکردم.
چهار روش مطالعه ی پایه در برنامهی راهبردی:
1) مطالعه ی مباحث مرتبط و تکراری و مربوط به سال چهارم
2) اجباری کردن عربی و یک یا دو درس اختصاصی پایه کمتر شدن حجم درسهای پایه
3) زوج درسها مدیریت و کاهش حجم درسها
در پاییز درسهای سال دوم و در زمستان درسهای سال سوم برای زوج درس انتخاب شود.
* در تصمیمات، با پدر و مادر صحبت کنید، نه اینکه نظر آنها را مطلقا اجرا کنید اما مشورت با آنها توانایی تفکر و تصمیم گیری صحیح را در شما ارتقا میدهد و تصمیم عاقلانه تری خواهید گرفت.
4) پنجره های باز: (زمانهایی که مدرسه تعطیل یا کار سبکتر است)
آزمون های جامع و ایستگاه های جبرانی
رسیدن تسلط به درس های پایه
در تابستان پایان شهریور و آغاز مهر
بین دو نیمسال دی ماه
دوران نوروز 7 فروردین
* در اوقات فراغت، برنامه راهبردی را با دقت بررسی کنید. نکته های ریز و مهمی در آن گنجیده شده که هر بار با دقت نکته ای ممکن است کشف کنید.
نمودارهای پیشروی کنار برنامه راهبردی
* همه میتوانند *
1- به همه آدمها وقت بدهید.
2- روشهایشان را کشف کنید.
پیشخوانی برای همه درس ها و برای همه آدم ها مفید نیست.
فقط خواندن کافی نیست، مرور و تثبیت مطالب ضروری است.
اگر درصد مورد نظرتان را در درس خاصی کسب نمیکنید، هنوز قلق خود را در آن درس پیدا نکرده اید... روش خود را عوض کنید.
خودتان را از همین الان برای هر شرایط در سر جلسه کنکور آماده کنید.
زمان استفاده ی کتابهای سه سطحی: زمانی که دانش آموز حس میکند در یک درس به حدی رسیده که نمیتواند بالاتر برود. برای آشنا شدن با انواع اندیشه های معلم های مختلف
همه مردم میخواهند بدانند چه چیز مهم است چیزی که نیاز است: قدرت تشخیص مهم از غیر مهم (تشخیص درست منابع، نکات مهم کتاب و ...)
نابغه قدرت تشخیص اولولیت را دارد.
کسانی که ذهن بازتری دارند بیشتر پیشرفت میکنند اما به شرط تلاش پیوسته
* اولین عامل موفقیت: محیط
دومین عامل موفقیت: دوستان خوب
در درسی که پیشرفت نمیکنید، منابعتان را عوض کنید. (بهترین پیشنهاد: کتاب آبی و سه سطحی) سؤالات استاندارد
دانش آموزان باید دستاوردها و روشهای جدید خود را کشف کنند.
باید طوری روی روشها و دستاوردهای خود کار کنید تا بتوانید در دم، حداقل 1 صفحه در مورد آنها بنویسید.
