طی این مرحله بی همرهی خضر مکن...
در مورد نقش و اهمیت معلم در تقویت یادگیری نکات فراوانی گفته شده است. در اینجا میخواهم با زبانی بسیار سادهتر، اثر این نقش را بیان کنم.
این امر را میتوان با اصلی روانشناختی، تحت عنوان فواید دیالوگ (دوصدایی) در برابر ضعفهای مونولوگ (تکصدایی) بیان نمود. توضیح اینکه، یافتههای علمی ثابت کردهاند که انسان مخلوقی اجتماعی بوده و یادگیری را در فرایندی تحت عنوان اجتماعی شدن به دست میآورد. مثل یادگیری زبان، حرفه، تخصص و غیره. اینکه در اجتماع، طبق قوانین کنش و واکنش میتوانیم رفتارمان را اصلاح، تقویت و یا ترک کنیم، به خاطر همین روابط متقابل یا دوطرفه و یا همان دیالوگ است. اگر این روابط متقابل را حذف کنیم بدون شک یادگیری یا شکل نمیگیرد و یا کند و بهاشتباه شکل میگیرد. به زبان خودمانی، نقش معلم در آموختن، همان سرعت دهی به یادگیری صحیح است؛ و همه برای آموختن، از هر نوعی که باشد، نیاز به معلم داریم. پس سعی کنیم با دقت و تمرکز بر اهمیت و نقش معلم، به آموختههایمان سرعت و عمق بخشیده و از تکرار اشتباهات بپرهیزیم. زودتر یاد بگیریم تا با رسیدن به خواستههایمان بهتر زندگی کنیم
