برنامههایی که شامل حجم زیادی از مطالب درسی هستند، سبب بیرغبتی دانشآموزان به درس خواندن میشوند؛ بهخصوص دانشآموزان سالِ چهارم که باید درسهای سال دوم و سوم و پیشدانشگاهی را مطالعه کنند. همین مسیر طولانی و حجم زیاد درسها موجب کاهش علاقهمندیِ دانشآموزان به درس خواندن و افت تحصیلی و سپس عدم دستیابی به نتیجهی مطلوب میشود.
توصیه میشود برنامهریزیها به صورت برنامههای جزئی و کوتاهمدت باشد.
جدول مطالعهی روزانه در دفتر برنامهریزی و جدول تصمیمگیریهای کوتاهمدت روزانه هر کدام به منظور جهت دادن به برنامهریزیهای کوتاهمدت و سازماندهی آنهاست. در برنامهریزیهای کوتاهمدت روزانه حجم درسهایی که باید خوانده شود کم است و این خود باعث میشود که دانشآموزان تابع برنامهریزیهای خود باشند و مسیری که در پیش دارند در نظرشان کوتاهتر و قابل دسترستر جلوه کند.
به همهی دانشآموزان توصیه میشود در آغاز هر روز، ابتدا جدول تصمیمگیریهای کوتاهمدت روزانه را در دفتر برنامهریزی تکمیل کنند و سپس با پُر کردن جدول مطالعهی روزانه میزان تبعیت خود را از این برنامهریزیهای کوتاهمدت بررسی کنند. با این روش میبینید که اراده و تمرکز شما روزبهروز افزایش پیدا خواهد کرد و میتوانید با گامهای کوچک به اهداف بزرگ خود برسید.
