تابستان برای اکثر دانشآموزان یادآور تفریح، مسافرت و فراغت از درس است؛ اما همهی دانشآموزان کانونی اهمیت درس خواندن در تابستان را میدانند و با برنامهریزی در کنار استفادهی مفید از تابستان برای پیشرفت تحصیلی و پیشی گرفتن از همتایان خود هدفگذاری و تلاش میکنند.
یکی از تأثیرگذارترین عوامل یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان انگیزه است. درواقع انگیزه، نیروی محرکهی دانشآموزان برای کسب دانش، تداوم تلاش و دستیابی به موفقیت است. یکی از مؤلفههای انگیزشی برای دانشآموزان میتواند طرحریزی چند چالش در تابستان و در طول سال تحصیلی باشد.
شما دانشآموزان میتوانید در تابستان این چالش را برای درسهای سال گذشتهی خود انجام دهید. به عنوان مثال طراحان سؤال از واکنشها و معادلات موجود در کتابهای شیمی بسیار استفاده میکنند و حتی به صورت تلفیقی از این واکنشها سؤال طرح میکنند یا مبحث تاریخ ادبیات برای دانشآموزان رشتهی ریاضی و تجربی معمولاً 3 سؤال را به خود اختصاص میدهد. پس با جمعآوری تمام واکنشها و معادلات شیمیایی کتاب شیمی یا همهی تاریخ ادبیاتهای موجود در کتاب ادبیات سال گذشته یا هر درس و مبحثی که خودتان صلاح میدانید، خود را برای یک چالش آماده کنید و آن مبحث را به طور کامل و دقیق مطالعه کنید و تمام جوانب آن را بررسی کنید. میتوانید این مطالب را خودتان جمعآوری و طبقهبندی کنید یا از کتابهای کانون و مطالب موجود در سایت کانون استفاده کنید. ابزارهای کمکآموزشی موجود در بازار نیز به کمک شما خواهند آمد. در دو هفتهی بین آزمونها موازی با برنامهی راهبردی آزمون یکی از این چالشها را انجام دهید. سپس در پایان دو هفته اگر چالش مورد نظر را بهدرستی انجام دادید و در آن مبحث کاملاً مسلط شدید برای خود یک جایزه در نظر بگیرید؛ مثل دیدن یک فیلم خوب، خریدن کتاب مورد علاقهتان، رفتن به یک مکان تفریحی به همراه دوستان و... . با این کار با یک تیر دو نشان زدهاید: هم درس خواندید و هم تفریح کردید.
