حیطه‌های شناختی بنجامین بلوم و در کاربرد آن

قرابت معنایی از مهم‌ترین بخش‌های درس ادبیات در کنکور سراسری و آزمون‌های برنامه‌ای است. برای پاسخ‌گویی به سؤالات قرابت معنایی ابتدا باید تسلط لازم بر بیت‌های مبحث داشت.

حیطه‌های شناختی بنجامین بلوم و در کاربرد آن

1) دانش

2) درک و فهم

3) کاربرد

4) تجزیه و تحلیل

5) ترکیب

6) ارزش‌یابی

 دومین مرحله‌ی شناختی بنجامین بلوم ازجمله مهم‌ترین و اساسی‌ترین مراحل در پروسه‌ی مطالعاتی است و دانش‌آموزان می‌توانند آن را با دو مرحله‌ی مطالعاتی که شامل ادراک و تثبیت است سنجاق کرده و مطالعه‌ی  خود را از نظر کیفی به عالی‌ترین حد برسانند.

دانش‌آموزان در دومین مرحله‌ی مطالعه آمادگی نسبی نسبت به منبع مطالعاتی خود دارند. در این مرحله می‌توانند از موارد شفاهی، کتبی یا تصویری کسب معنا کنند. فهمیدن زمانی اتفاق می‌افتد که دانش‌آموز بین داده‌های قبلی و یافته‌های امروز معنا و ارتباط برقرار کند.

برای فهم بیش‌تر این موضوع آن را با مثال قسمت قرابت معنایی درس ادبیات توضیح می‌دهم.

بودجه‌بندی درس ادبیات در کنکور به شرح زیر است:

9 سؤال قرابت معنایی، 5 سؤال لغت و املا، 3 سؤال آرایه‌های ادبی، 3 سؤال تاریخ ادبیات و 5 سؤال زبان فارسی.

 قرابت معنایی از مهم‌ترین بخش‌های درس ادبیات در کنکور سراسری و آزمون‌های برنامه‌ای است. برای پاسخ‌گویی به سؤالات قرابت معنایی ابتدا باید تسلط لازم بر بیت‌های مبحث داشت. برای ارتقای سطح تسلط باید به سراغ سؤالات کنکوری رفت.

مهم‌ترین قدم در پاسخ‌گویی به سؤالات قرابت معنایی نوشتن درک خود از بیت به صورت خلاصه است. باید در نظر بگیریم که معمولاً صورت سؤال از مباحث موجود در منبع درسی است در حالی که گزینه‌های دیگر خارج از کتاب هستند. در مرحله‌ی آخر که بنجامین بلوم آن را ارزش‌یابی می‌داند، برای رسیدن به آمادگی بیش‌تر نیاز به تمرین و ممارست و درک ادبی از مفاهیم کلی و مطالعه‌ی مبحث‌محور است.

علی ابراهیمی
نويسنده : علی ابراهیمی
Menu