سخنان کاظم قلمچی در جلسه نفرات برتر 12 خرداد 1396
موضوع جلسه: هدفگذاری براساس عملکرد خودتان
ما به شما یک جدول هدفگذاری به عنوان یک ابزار ارائه کردهایم و از شما میخواهیم هدف گذاری چند از ۱۰را بر اساس عملکرد قبلی خودتان تنظیم می کنید (نتایج خودتان در آزمونهای ۲۴ دی ، ۸بهمن ، ۷ فروردین ، ۱۸ فروردین ، ۲۲ اردیبهشت). ما در کانون همواره به نصیحت کردن و توصیه کردن اکتفا نکردیم و برای شما ابزار تهیه کردهایم از جمله کتاب خودآموزی، دفتر برنامهریزی و کارنامه. حسن ابزار این است کسانی که تئوری را متوجه میشوند از ابزار با دانش استفاده میکنند نتیجه میگیرند، کسانی نیز که حوصلهی مطالب تئوری را ندارند نیز میتوانند از این ابزارها استفاده کنند. تولید این ابزارها ساده نیست ولی اجرا و استفاده از آنها برای شما ساده است و جدول هدفگذاری نیز یکی دیگر از این ابزارهاست. همچنین در این زمینه هم پدر و مادرها میتوانند با دانشآموزان گفتگو و به آنها کمک کنند چرا که آنها تجربه و دانایی زندگی را دارند و اگر دانشآموزان هدفگذاری غیرواقعبینانه انجام دهند به تعدیل آن کمک میکنند.
با این جدول در دوران جمع بندی هدف گذاری کنید:

* جدول هدف گذاری را در صفحه ی شخصی خود ببینید .نتایج پنج آزمون جامع و پیشنهاد ماشینی برای هدف گذاری را در یک نگاه می بینید . این پیشنهاد بر اساس میانگین عملکرد چند از ۱۰ خود شما ارائه می شود .
* وقتی پیشنهاد ماشین برای هدف گذاری را دیدید، پیشنهاد خودتان برای هدف گذاری را مشخص کنید؟
* پیشنهاد را می توانید تصحیح کنید اما واقع بین باشید ؟ چند پیشنهاد ماشین را می پذیرید؟ کدام ها را؟ چند پیشنهاد را تغییر می دهید؟ توصیه می کنیم تعداد تغییرهایتان زیاد نباشد.
* به تعداد آزمون های سه روز یک بار و به تعداد آزمون های جامع کانون (چندین بار )هدف گذاری کنید
* برای هدف گذاری با پدر و مادر و پشتیبان و دوستان خود نیز مشورت کنید .
* اگر در بار اول یا دوم ، خوب هدف گذاری نکردیدو تعداد اشتباه هایتان زیاد بود نگران نباشید با هر بار هدف گذاری ، دقتتان بیشتر می شود
* وقتی چند بار هدف گذاری می کنید روش هدف گذاری را یاد می گیرید و مسلط تر می شوید
اگر به صورت واقع بینانه هدف گذاری چند از ۱۰ را در دوران جمع بندی انجام دهید به چهار نتیجه ی مشخص و بسیار مهم خواهید رسید .
آرامش پیدا می کنید: آرامش و اعتماد به نفستان در دوران جمع بندی و در هفته ی پایانی و در روز کنکور اصلی افزایش خواهد یافت
آینده را می سازید : به جای پیش بینی آینده و رویا پردازی در باره ی آینده ، خودتان آینده تان را خواهید ساخت .
پیشرفت می کنید : اگر هدف گذاریتان واقع بینانه باشد ، پیشرفت قابل ملاحظه ای خواهید کرد ، یک پیشرفت واقعی
ذهنتان منظم می شود: در دوران جمع بندی اگر هدف هایتان برای هر درس مشخص باشد با برنامه ای واضح و شفاف و به طور مسلط مطالعه خواهید کرد و ذهنتان آشفته نخواهد بود
یکی از اشتباهات رایج داوطلبان این است که در هدفگذاری انتظار بالاتری از خودشان دارند. توصیهی من این است که هدفگذاری را کمی پایینتر بگیرید و در جلسه آزمون بهتر از آن بزنید چون اگر به آنها نرسید خودتان را سرزنش میکنید. هدفی که دور از دسترس باشد نشانهی بلندپروازی نیست نشانهی نادانی است. در آزمونهای سه روز یکبار که از خودتان میگیرید و در آزمونهای پیشرو مانند این است که شما کلی بازی تدارکاتی دارید و میتوانید هدفگذاری را چند بار تکرار کنید و متوجه جایگاه خودتان شوید.
بار اول ممکن است هدفگذاری شما واقعبینانه نباشد ولی اگر در چند آزمون این کار را انجام دهید به مرور به هدفگذاری واقعبینانهتری میرسید. اگر بلندپروازی کنید و برای هر درس 1 یا 2 از 10 بالاتر در نظر بگیرید استرس میگیرید. شما هدفگذاری میکنید و پیشنهاد سیستم نیز ارائه میشود و میتوانید براساس پیشنهاد سیستم و شناختی که از وضعیت خودتان دارید و مشورت با پدر و مادرتان هدفگذاری اولیه خود را تغییر دهید.
یکی از عناصر مهم مدیریت قدرت پیشبینی است شما باید بتوانید پیشبینی هدفگذاری صحیحی داشته باشید. روز کنکور میتوانید چند از ده و رتبه خودتان را بگویید و حتی رشته و دانشگاهی که تقریبا قرار است قبول شوید را بگویید. این را نیز بدانید که در سختترین حالت، چند از ده شما در کنکور یک واحد کم یا زیاد میشود و بیشتر از این تغییر نمیکند شما میتوانید روال کنکورهای سالهای گذشته را ببنید و به این نتیجه خواهید رسید؛ برای شما نیز خارج از این حیطه نخواهد بود. کنکور در یک دامنهی مشخصی سخت یا ساده ممکن است بشود. سخت بودن سوالات نیز تا حدی است که دانشآموزان برای رشتهها و دانشگاههای برتر غربال شوند.
پاسخ به چند سوال متداول
طی جلساتی که با برترهای تبریز، شیراز و اصفهان در هفتههای گذشته داشتیم سوالات دانشآموزان همین سوالها بود.
سوال اول : در آزمون های سه روز یک بار( از کتاب زرد اختصاصی) با سوال ها آشنا هستیم و هدف گذاری مان نمی تواند واقعی باشد
پاسخ : این موضوع را خودتان مسلط هستید و در زمان هدف گذاری و هنگام بررسی نتایج به همین موضوع هم فکر می کنید .در هنگام هدف گذاری برای آزمون های آشنا و در هنگام تخمین رتبه هدف گذاری و تخمین رتبه را مقداری تعدیل کنید .
سوال دوم : ممکن است سطح دشواری سوال ها در کنکور اصلی فرق کند
پاسخ : نکته ی اول : اگر به نتایج چند از ۱۰ کنکور طی چند سال گذشته توجه کنید ( نتایج سال های گذشته را درسایت کانون می توانید ببینید) متوجه می شوید حداکثر تفاوت وقتی سوال ها خیلی دشوار یا خیلی ساده می شود فقط یک واحد از ده واحد است .
نکته ی دوم : وقتی در کنکور اصلی دیدید در یک درس تعداد چند از ده تایتان کمتر از حد همیشگی تان است تشخیص می دهید که سوال ها مقداری دشوارتر شده اند .
سوال سوم : من این نتایج را قبول ندارم زیرا هماهنگ نبوده ام وچند از ۱۰ من در آزمون های قبلی با توانایی واقعی من هماهنگ نیست . در دوران جمع بندی می توانم ضعف هایم را جبران کنم و درس ها و مبحث هایی را که نخوانده ام بخوانم .
پاسخ : به تدریج که آزمون های سه روز یک بار را اجرا می کنید توانایی واقعی تان مشخص تر می شود. پس از دو یا سه آزمون سه روز یک بار ، متوجه می شوید که در کدام درس ها می توانید چند تا از ده تایتان را افزایش چشم گیر دهید . حدس و گمان شما درواقعیت نیز مشخص می شود .
سوال چهارم :من می خواهم در دوران جمع بندی پیشرفت زیادی داشته باشم و جهش کنم .
پاسخ : بهترین راه برای پیشرفت و حتی پیشرفت زیاد و جهش این است که خودتان را خوب بشناسید و بر اساس توانایی های واقعی خود هدف گذاری کنید . وقتی چند آزمون متوالی را با روش سه روز یک بار اجرا کردید به تدریج توانایی های واقعی شما آشکارتر خواهد شد . اگر تیم های ورزشی قبل از شرکت در مسابقات اصلی می توانند حداکثر دو یا سه بازی تدارکاتی انجام دهند شما می توانید بیش از ده بازی تدارکاتی داشته باشید و با آزمون های سه روز یک بار و آزمون های جامع کانون جایگاه واقعی خود را قدم به قدم مشخص تر کنید .
سوال پنجم: دانش آموزانی که در ماه های پایانی جهش کرده اند چگونه موفق شدند ؟
بیشتر این دانش آموزان شرایط خاص داشته اند. دانش آموزانی مثل شهرام رحیمی و محمد احمدی که در سال های ۸۶ و ۹۵ توانستند با جهش زیاد به رتبه ی یک کشور برسند توانایی های پنهان ولی واقعی داشتند که در هفته های پایانی آن توانایی ها را محقق کردند . شهرام رحیمی المپیادی بود که به دلیل مطالعه ی المپیادی بخشی از توان خود را قبلابرای مطالعه ی همه جانبه در تمام درس ها و برای کنکورصرف نکرده بود . محمد احمدی دانشجوی سا ل چهارم برق شریف بود که قبلا با برنامه ریزی آگاهانه روی درس های خاص که نیاز بیشتری داشت تمرکز کرده بود برخی دانش آموزان نیز مثل مجید عابدی ثمرین نیز به دلیل جدا شدن سایر رقبا از برنامه ی راهبردی توانستند از آنان پیشی بگیرند . مجید عابدی رتبه ی ۸ کشور را کسب کرد. وقتی برخی دوستان و هم کلاسی های او پس از عید از برنامه ی راهبردی جدا شدند و در آزمون ها شرکت نکردند . ذهن و برنامه ی منظم و متمرکز مجید از برنامه ی آشفته ی دوستان سبقت گرفت و به نتیجه ی درخشان تر رسید .
سوال ششم : بهترین روش هدف گذاری چند از ۱۰ چیست ؟ که هم واقع بینانه باشد و هم این که سبب پیشرفت زیاد شود.
پاسخ : اولا : سعی کنید در هر درس بهترین خودتان باشید و در هر یک از درس ها به طور متعادل بهترین نتیجه ای را که تاکنون کسب کرده اید به دست آورید . یعنی با تمرکز زیاد روی نقاط چالشی یا نوسانی یا ضعف هایتان نقاط قوت خود را کم رنگ نکنید .هدفتان این باشد که در همه ی درس ها بتوانید بهترین نتیجه ی قبلی خود را تکرار کنید . ثانیا : روی درس های زود بازده مثل درس های عمومی تمرکز پیوسته داشته باشید . خودتان می توانید با توجه به شخصیت آموزشی و علایقتان این درس های زودبازده را برای دوران جمع بندی تشخیص دهید .روی یک درس عمومی و یک درس اختصاصی در دوران جمع بندی تمرکز دائمی و پیوسته داشته باشید . بنابراین ممکن است بتوانید در یک یا دو درس زودبازده چند از ۱۰ خود را افزایش بیشتری بدهید .
...........................................................
صحبتهای چند دانشآموز که معتقدند از تواناییهای خودشان تاکنون نهایت استفاده را بردهاند:
محدثه خوانساری: اولین تراز من در تابستان 5700 بود که به تراز 6700 تاکنون رسیده است. یکی از دلایل رشد ترازم این بود که ساعت مطالعهام را افزایش دادم و اگر قبلا نتایج کمتری کسب میکردم به این دلیل نبود که توان نداشتم بلکه کمتر درس میخواندم. الان دفتر برنامهریزی و صفحه 182 را تکمیل میکنم در حالی که در تابستان نداشتم و طی این مدت ساعت مطالعهام را از 15 ساعت به 45 ساعت رساندهام. پدر و مادرم در انگیزه دادن و تشویق کردن به من خیلی کمک میکنند و به ویژه اینکه وقتی پدرم میگوید در نهایت، تلاشهایت نتیجه میدهد به من انگیزه میدهد.
پدر: محدثه خیلی فعالیت میکند، هدف دارد و زحمت میکشد و مطمئن هستم نتیجه خواهد گرفت. محدثه از خودش خیلی انتظار دارد و ما سعی میکنیم این موضوع را تعدیل کنیم.
علی محرابیان رشتهی ریاضی: من با تراز 7000 آزمونها را شروع کردم و به 7400 رسیدم. بعد از عید ساعت مطالعه خودم را افزایش دادم و به 45 ساعت رساندم. پدرم وقتی زمان داشته باشیم من را نصحیت میکند و راههای مناسب را بیان میکند و سبب کاهش استرس من میشود به عنوان مثال میگوید با هدف جلو برو و اگر با هدف پیش بروی به نتیجه میرسی. همچنین من با مادرم هم در مورد مشکلات روزمره صبحت میکنیم.
کاظم قلمچی: یکی از کارهایی که پدرها و مادرها میتوانند برای دانشآموزان انجام دهند همین کاهش استرس است.
سوال کاظم قلمچی از مادر علی محرابیان: نظرتان در مورد وضعیت خودتنظیمی فرزندتان چیست؟
وقتش را خوب تنظیم میکند و ساعت پرت ندارد و خوابش کم است. خیلی تلاش میکند و پشتکار زیادی دارد.
...........................................................
دفتر بیدقتیهای خودتان را تهیه کنید
هر شخصی بیدقتیهای خاص خودش را دارد. برای دوران جمعبندی دفتری تهیه کنید و بیدقتیهای پرتکرار خودتان را کشف کنید و در آن یادداشت کنید و تعداد اشتباههایتان را نیز بنویسید و این کار در کاهش آنها تاثیر دارد. اشتباه ریشهی علمی دارد ولی بیدقتی خیر.
...........................................................
در انتها، برخی از حاضران جلسه، تصمیم خودشان را برای هدفگذاری به شرح زیر بیان کردند:
به نظرم هدفگذاریهای من تاکنون واقعبینانه نبوده و سعی میکنم واقعبینانهتر هدفهایم را تنظیم کنم.
به نظرم اولویت در هدفگذاری خیلی مهم است.
دیشب وقتی داشتم هدفگذاری میکردم مادرم میگفت چرا شیمی را بالاتر هدفگذاری نمیکنی ولی من گفتم بهتر است هدفگذاری را کمتر در نظر بگیرم تا استرس نداشته باشم و اگر بیشتر بزنم روحیهی بهتری میگیرم تا اینکه با کمتر زدن ناراحت شوم. مادر این دانشآموز: همیشه فکر میکردم هدفگذاری دخترم باید بالا باشد ولی امروز نظرم تغییر کرد.
تصمیم گرفتم در هدفگذاریهایم بعضی از چندتا از دهتاها را ثابت نگه دارم.
با توجه به مطالب این جلسه، تصمیم گرفتم در اولویتم برای هدفگذاری، نقاط قوتم را ثابت نگه دارم و همواره سراغ رفع ضعفهایم نباشم.
تخیلی هدفگذاری نکنم، قبلا این اشتباه را انجام میدادم.
هدفگذاریم براساس شناخت از خودم و نتایجم باشد.
پدر یکی از دانشآموزان: کنکور یک بخشی از زندگی است و اگر در کل زندگی سطح توقع خودمان را یک درجه پایینتر بیاوریم نتیجهی بهتری میگیریم.
در آزمون غلطهایم زیاد است و راه حل کاهش غلطهایم این است که یک تعداد از شکدارهایم را کنار بگذارم و این هدفگذاری میتواند در این راستا به من کمک کند.
اگر واقعبین باشم همهی سوالات را پاسخ نمیدهم.
در تمام آزمونهای شبیهسازی میخواهم هدفگذاری کنم.
همیشه فکر میکنم چون مطالب را خواندهام باید همهی سوالها را پاسخ دهم ولی با این کار هم زمان را از دست میدهم و هم استرس میگیرم ولی امروز متوجه شدم اگر هدفگذاری معینی داشته باشم استرس هم نمیگیرم و زمان را هم میتوانم مدیریت میکنم.
من هدفم را براساس انتظاری که از خودم داشتم تنظیم میکردم ولی برمبنای نتیجهی آزمون جمعبندی میخواهم هدفگذاری کنم.
کمتر از توانایی خودمان هدفگذاری کنیم تا اعتماد به نفس ما افزایش یابد.
من قبلا اصلا هدفگذاریهایم را یادداشت نمیکردم و در سایت هم وارد نمیکردم و در ذهنم بود ولی تصمیم گرفتم هدفگذاریهایم را بنویسم.
من همیشه هدفگذاری میکردم و میخواهم برای 3 روز یکبار هم این کار را انجام دهم.
با هدفگذاری سعی کنیم در نقاط قوتمان ثابت بمانیم.
در هدفگذاریهایم آنچه هستم را بنویسم نه آن چه میخواهم را.
براساس نتایجی که در گذشته کسب کردیم هدفگذاری کنم.
هدفگذاری ما براساس کارنامه 5 نوع درس باشد. من در هر آزمون، کارنامهی 5 نوع درس خودم را میبینم و میتوانم درسهای نوسانی و زودبازده را با هدفگذاری بهتر کنم.
...........................................................
توصیههای پایانی:
برای کسب بهترین نتیجه روی توانایی های واقعی خودتان متمرکز شوید . توانایی ها ی خودتان را دست کم نگیرید با اتکا به تلاش ها و زحمت هایی که در طی ۱۲ سال گذشته متحمل شده اید و بر اساس دستاوردهایتان در این سال پایانی هدف گذاری کنید . مطمئن باشید وقتی که خود واقعی تان هستید نتیجه ی خیلی بهتری خواهید گرفت . توانایی ها و داشته های خودتان را باور کنید.همواره پیروز خواهید بود. برای اینکه بتوانید کنکور خوبی بدهید باید هدفگذاری عاقلانه انجام دهید. با گرایش اراده گرایانه جلو نروید و واقعیت را بپذیرید.
تذکر کاظم قلمچی:
1- جعبه ابزار کارنامه و به خصوص کارنامهی بازیابی را ببینید.
2- بهترین منابع شما در دوران جمعبندی به این صورت هستند: اول یادداشتهای خودتان، دوم سوالات نشاندار، سوم کارنامه بازیابی، سپس کتاب 500 سوالی.
3- در ماه پایانی، بر روشهای مدیریت زمان نیز باید مسلط باشید.
تهیه و تنظیم
ناهید منجمی
