هر کس باید در تمام مراحل زندگی دارای هدف و برنامهای منظم برای رسیدن به اهدافش باشد.
داشتن هدف و هدفگذاری موجب میشود که فرد انگیزه پیدا کند و تمام تلاشش را برای رسیدن و محقق شدن آن هدف انجام دهد. در عین حال هدف نباید حالتی رؤیایی و دستنیافتنی داشته باشد.
از جمله عوامل مهم پیشرفت دانشآموزان در آزمونها هدفگذاری چند از ده است. این کار بدان معناست که دانشآموز این هدفگذاری را با توجه به تواناییها و دانش خود از هر درس انجام میدهد. به عنوان مثال هدفگذاری میکند که از هر 10 سؤال فیزیک در آزمونی که پیش رو دارد 7 سؤال را بهدرستی پاسخ دهد؛ درنتیجه تمام تلاش و دقت خود را به کار میگیرد و خود را ملزم به رسیدن به هدفش میداند و همین امر بهسادگی و در عین مؤثر بودن موجب پیشرفت دانشآموز خواهد شد؛ اما در صورتی که فرد هدف نداشته باشد دچار یأس و ناامیدی میشود و بهمراتب کمتر از افراد هدفمند پیشرفت خواهد کرد.
