از جمله ابداعات کانون کارنامهی 5 نوع درس است که یکی از بهترین ابزار برای خودشناسی دقیق دانشآموز در مورد وضعیت درسی است.
دانشآموزان پس از طبقهبندی تمام درسهای خود با توجه به این 5 نوع درس باید به دنبال راهکاری به منظور حفظ نقاط قوت و ترمیم نقاط ضعف باشند. اینکه هر دانشآموز کدام درس را در اولویت قرار دهد بدون شک امری منحصربهفرد است و در دانشآموزان مختلف میتواند متفاوت باشد؛ اما در تعیین اولویت در توجه به این درسها به نکات زیر توجه کنید:
- باید تعادل را در توجه به این درسها رعایت کنید. رعایت تعادل به معنای تقسیم زمان مطالعهی درسی به طور مساوی بین این 5 نوع درس نیست. هر درس باید به فراخور جایگاهش بدان توجه شود؛ برای مثال درسی که نقطهی قوت پایدار است با کمی تلاش و زمان میتوان آن را در آن رده حفظ کرد و نباید این شبهه ایجاد شود که چون در فلان درس عملکرد بسیار خوبی دارید دیگر نباید به خود زحمت بدهید.
- درسهایی نیز در ردههای پایانی این ردهبندی قرار دارند (نوسانی و نیاز به تلاش جدی) و شما هم قرار است درصد قابل قبولی از آنها در کنکور داشته باشید؛ پس از همین امروز باید راهکارهای ویژه و جدی برای آنها داشته باشد.
از دوستان، اولیا، معلمان و پشتیبان خود برای برنامهریزی دقیق تعیین اولویتهای درسی کمک بگیرید و این نکته را هرگز فراموش نکنید که در این کار نمیتوان صرفاً از دوستان خود تقلید کنید بلکه باید نکات مثبت کار آنها را بیاموزید و برای خود شخصیسازی کنید.
