دانشآموزان برای به دست آوردن موفقیت علاوه بر تلاش و پشتکار، نیاز به ابزارهای آموزشی مفیدی دارند. کانون فرهنگی آموزشی برای دانشآموزان سختکوش و کوشا دفتر برنامهریزی را ارائه میکند. دانشآموزان میتوانند از دفتر برنامهریزی استفاده کنند و در آن ساعت مطالعهی خود را بنویسند.
این کار باعث میشود دانشآموز بداند در هفتهی گذشته چهقدر درس خوانده است و بهتدریج به میزان ساعت مطالعهی خود بیفزاید. واحد زمانی دفتر برنامهریزی یک هفته است؛ زیرا اگر برای دانشآموز مشکلی به وجود آمد و نتوانست در یک روز درس آن روز را بخواند میتواند در طول هفته کاستیهای خود را جبران کند.
دفتر برنامهریزی ویژگیهای متعددی دارد که عبارت است از:
توجه به گذشته: اگر از تواناییهای خود شناخت و آگاهی درست نداشته باشید نمیتوانید برنامهی واقعبینانهای تهیه کنید و برای شناخت تواناییها باید به گذشته نگاه کنید. هنگامی که به ساعت مطالعه در گذشته نگاه میکنید تصمیم میگیرید در هفتهی بعد ساعت مطالعهتان را افزایش دهید و بهتر و عمیقتر بخوانید.
برنامهی هر کس با دیگران متفاوت است و برنامهی هر کس مختص اوست؛ یعنی بر اساس شرایط و توانایی هر فرد است.
واحد زمان برنامهریزی یک هفته است. کمتر از یک هفته خوب نیست؛ زیرا اگر بنا به دلایلی روزی درس نخواندید نمیتوانید جبران کنید و بیشتر از یک هفته هم زمان طولانی است.
اصلیترین و مهمترین نقش را در برنامه، خود دانشآموز دارد. خود دانشآموز خود را بهتر و بیشتر از همه میشناسد و میداند توانایی او چیست و آیا در درس خواندن واقعاً کوتاهی کرده است یا خیر.
دانشآموز با خودش رقابت میکند. دانشآموز با نگاه کردن به صفحات قبل دفتر برنامهریزی میبیند که چند ساعت درس خوانده و عملکردش چیست؛ درنتیجه در هفتههای بعد سعی در جبران و بیشتر کردن ساعت مطالعه میکند. توجه کنید که میزان ساعت مطالعهی هر روز را همان روز در دفتر برنامهریزی بنویسید و درنهایت جمع هر ردیف را بنویسید و در پایان میزان ساعت مطالعهی یک هفته را جمع کرده و بنویسید.
