دومین جشن پرافتخارقبولی‌های تیزهوشان ونمونه دولتی-دختران تهران

بنیاد علمی آموزشی قلم چی در حال حاضر، میزبان دختران کانونی است که در آزمون تیزهوشان و نمونه دولتی قبول شده اند. با گزارش لحظه به لحظه این جشن با ما همراه باشید.

دومین جشن پرافتخارقبولی‌های تیزهوشان ونمونه دولتی-دختران تهران

دومین جشن پرافتخار قبولی های تیزهوشان و نمونه دولتی- دختران تهران

بنیاد علمی آموزشی قلم چی 11 تیر 94 میزبان دختران کانونی‌ای بود که در آزمون تیزهوشان و نمونه دولتی قبول شده اند. گزارش این جشن در زیر آمده است:

همه‌ی دانش‌آموزان کانونی پذیرفته شده در آزمون تیزهوشان و نمونه دولتی در یک قاب- دختران تهران

همه‌ی دانش‌آموزان کانونی پذیرفته شده در آزمون تیزهوشان و نمونه دولتی در یک قاب با جایزه‌هایشان- دختران تهران


در بخش اول ، سجاد حقانی فر (مدیر تولید آزمون های دبستان) گزارشی از آمار قبولی های تیزهوشان ارائه دادند. بخشی از صحبت های ایشان را در زیر مطالعه کنید:

امسال 10760 نفر در آزمون تیزهوشان قبول شده اند که براساس نتایج آماری، به این نتیجه رسیدیم دانش آموزانی که از سال های پایین تر از جمله دوم دبستان به کانون آمده اند در مقایسه با دانش آموزانی که از سال های بعدی خصوصا ششم به برنامه آزمون های کانون ملحق شده اند، درصد قبولی بیشتری داشته اند. 248 نفر از سال دوم به کانون آمده اند که 118 نفر از آن ها در این آزمون ها قبول شده اند و 31310 نفر از سال ششم به کانون آمده اند که 7780 نفر در آزمون تیزهوشان قبول شده اند.

دانش‌آموزان کانونی دختر پذیرفته شده در آزمون تیزهوشان و نمونه دولتی که از سال‌های دوم و سوم دبستان به کانون آمده‌اند.

دانش‌آموزان کانونی دختر پذیرفته شده در آزمون تیزهوشان و نمونه دولتی که از سال‌های سوم و چهارم و پنجم دبستان به کانون آمده‌اند.

هم‌چنین دانش آموزانی که از سال‌های پایین‌تر به برنامه‌ی آزمون‌های کانون ملحق شده‌اند،‌ بیشتر در آزمون تیزهوشان قبول شده اند تا نمونه دولتی، به ویژه دانش آموزانی که از سال دوم به کانون آمده اند.

قبولی‌های تیزهوشان کانونی- دختران تهران

قبولی‌های مدارس نمونه دولتی کانونی- دختران تهران

در ویژه نامه ی تیزهوشان و سایت کانون، نام تک تک دانش آموزانی که در این آزمون‌ها قبول شده اند آمده است.

پدر و دختر در حال پیدا کردن نام دخترشان در ویژه‌نامه‌ی تیزهوشان

ولی چرا قبولی در این مدارس مهم است؟

مدارس برتر معمولا دبیران و امکانات برتری دارند و کسانی که در این فضا درس می خوانند در یک محیط غنی تحصیل می کنند که منجر به موفقیت های بعدی آن‌ها می شود. این دانش آموزان را می توان به چند دسته تقسیم کرد دسته اول کسانی که سال های هفتم و هشتم و نهم را در مدرسه تیزهوشان تحصیل خواهند کرد.این افراد با توجه به این‌که باید در محیط غنی تیزهوشان هم‌چنان وضعیت علمی خود را حفظ کنند باید روندکنونی تلاش خودشان را حفظ کنند و با برنامه‌ی آزمون‌ها همراه باشند. دسته دوم کسانی هستند که نمونه دولتی قبول شده اند که تلاش خواهند کرد در مقطع دبیرستان در تیزهوشان قبول شوند این افراد نیاز است که تلاش خودشان را ادامه دهند و حتی به مرور نیز آن را افزایش دهند.

نکته مهم این است که غالبا در تغییر مقطع افت معدل و افت تحصیلی داریم. دانش آموزان تیزهوشان در شرایط جدید، روند جدیدی را تجربه خواهند کرد از جمله این که تعداد دبیران و تعداد ساعات مدرسه آن ها افزایش خواهد یافت. آن‌ها هم‌چنین افزایش تعداد دروس را خواهند داشت. مقطع هفتم و هشتم و نهم یک سیستم آموزشی جدید است در نتیجه باید دانش آموزان در این سال ها از برنامه کانون فرهنگی آموزش جدا نشوند. 26 تیر 94 اولین آژمون این دانش آموزان در مقطع هفتم است.

در ادامه، فاطمه راسخ (مدیر تولید آزمون های هفتم و هشتم) نکاتی را در زمینه‌ی برنامه‌ی تابستان آزمون‌های هفتم بیان کردند که در زیر آمده است:

به منظور حفظ جایگاه علمی این دانش‌آموزان در مقاطع تحصیلی بالاتر، توصیه می‌کنیم دانش‌آموزان با برنامه‌ی راهبردی آزمون‌ها همراه باشند به ویژه در آزمون های تابستان. اولین آزمون تابستان 26 تیر 94 خواهد بود. در این آزمون که کلا نگاه به گذشته است دانش آموزان از سطح خودشان آگاهی خواهند یافت و این آزمون حکم تعیین سطح را دارد.

آزمون های تابستان شامل دو بخش نگاه به گذشته و نگاه به آینده است. نگاه به گذشته شامل سوالاتی از مطالب سال گذشته است که به صورت یک پنجم، یک پنجم در هر آزمون تمام مطالب سال گذشته را در کل تابستان دوره می‌کند. این بخش برای جلوگیری از فراموشی مطالب ششم در برنامه تابستان گنجانده شده است. در آزمون 9 مرداد یک پنجم اول مطالب سال گذشته مورد سنجش قرار می‌گیرد و در آزمون 23 مرداد یک پنجم دوم و در آزمون 6 شهریور یک پنجم سوم و در 20 شهریور یک پنجم چهارم و در آزمون 3 مهر مطالب مرور می شوند.

در نگاه به آینده دانش آموزان در دو درس ریاضی و علوم علاوه بر سوالات نگاه به گذشته که پاسخگویی به آن‌ها اجباری است از بین مطالب سال هفتم و ششم یکی را انتخاب می کنند و به آن پاسخ می دهند.

توصیه ما این است که دانش آموزان حتما به سوالات نگاه به آینده پاسخ دهند و زمانی حدود 70 درصد از ساعت مطالعه خود را به نگاه به آینده اختصاص دهند. بخش نگاه به آینده پوششی است یعنی در هر آزمون بخشی از سوالات به مباحث قبلی اختصاص دارد تا به مرور زمان، مطالب جدید به حافظه ی بلندمدت دانش آموزان منتقل شود.

ایشان هم چنین با بیان این نکته که سوالاتی که برای نگاه به آینده در نظر گرفته می شوند خیلی سخت نیستند دانش آموزان را تشویق به پاسخ گویی به سوالات نگاه به آینده کردند و منابع مطالعاتی نگاه به آینده را نیز معرفی کردند که عبارتند از آزمون غیرحصوری، کتاب تابستان، DVD های همراه آزمون و DVD های آموزش مفهومی، فیلم های 3 دقیقه ای کانون، خلاصه درس های موجود در سایت کانون.

این دانش آموزان هم‌چنین می توانند در صفحه ی هفتمی ها که صفحه مقطع آن ها در سال تحصیلی بعدی خواهد بود، سوالات احتمالی شان را بپرسند.

معرفی خدمات بورسیه کانون بخش بعدی برنامه بود و بر این اساس از اولیا و دانش آموزان خواسته شد در صورتی که دانش آموز مستعد بورسیه می شناسند معرفی کنند. شرایط بورسیه عبارتست از معدل بالای 17 دانش آموز، عدم بضاعت مالی و انگیزه کافی برای شرکت در آزمون های کانون. با بورسیه کانون فرهنگی قلم چی، دانش آموزان سخت کوشی که مانند این دانش آموزان باهوش، در سراسر ایران هستند، فرصتی برابر برای تحصیل و پیشرفت تحصیلی دارند. بنیاد علمی آموزشی قلم چی در سال 84 وقف عام شد بر گسترش دانش و آموزش و طی این سال‌ها همه ساله بنیاد قلم‌چی تعداد بسیار زیادی از دانش آموزان را بوزسیه کرده است و با توجه به این‌که امسال دهمین سال وقف شدن کانون است، امسال تصمیم بر بورسیه کردن 100 هزار دانش آموز مستعد است.

در ادامه کاظم قلم چی به سخنرانی پرداختند. بخشی از صحبت های ایشان در زیر آمده است:

 در سال گذشته این جشن را به صورت مشترک دخترها و پسرها برگزار می کردیم ولی امسال با توجه به افزایش تعداد قبولی ها، این جشن را در دو نوبت برای دختران تهران و پسران تهران برگزار کردیم. گاهی دانش آموزان از من سوال می پرسند که آیا اگر 5 ساعت در روز درس بخوانم در آزمون تیزهوشان یا کنکور قبول می شوم؟ مهم این است که شما وظیفه درست خود را انجام دهید و در زمانی که مطالعه می‌کنید به اهداف آموزشی مورد نظر برای موفقیت برسید. ما موظف هستیم بر تکلیف و بر وظیفه نه بر نتیجه. ما همواره باید کاری را که درست است انجام دهیم و به نتیجه نیز زیاد فکر نکنیم.

ایشان صحبت هایشان را با این سوال از دانش آموزان و اولیا ادامه دادند: "مهم ترین دلیل این که شما در آزمون تیزهوشان موفق شدید، چیست؟"

دانش آموزان مواردی از جمله تلاش خودشان، کمک اولیا به ویژه مادرشان، نقش پشتیبان، مفید درس خواندن، خودباوری، اهمیت ندادن به صحبت های دیگران، برنامه ریزی، داشتن یک هدف مشخص، پشتکار، غرور نداشتن، حس رقابت، علاقه به درس خواندن و مرور کردن درس ها از اول را علت موفقیت خودشان بیان کردند.

و اما اولیا مواردی از جمله داشتن اعتماد به نفس، داشتن هدف و برنامه ریزی، علاقه زیاد، آزمون ها، نقش دبیر دانش آموز، تحت فشار قرار ندادن دانش آموزان، زیاد تست زدن، داشتن دیدگاه متفاوت را دلیل موفقیت دانش آموزشان بیان کردند.  

پدر یکی از دانش آموزان که دختر بزرگترشان نیز کانونی بوده‌اند و هم اکنون پزشکی دانشگاه تهران درس می خوانند با بیان نقش آزمون ها در موفقیت دخترشان به نمایندگی از طرف دیگر اولیا از کاظم قلم چی تشکر کردند.

و اما نظر کاظم قلم چی: علت اصلی موفقیت شما دانش آموزان، از نظر من، پدر و مادر شماست و وظیفه شما اولیا بعد از این سنگین تر است. من از سال 80 پدر و مادرهای رتبه های برتر را زیر نظر گرفته ام. اولین بار هم از زمان سمیرا فاروق که رتبه 1 کنکور 79 رشته تجربی بود، آغاز کردم. وقتي من از پدر او می‌پرسيدم که شما چه کار کرديد که سميرا توانست به اين موفقيت برسد، ايشان در پاسخ به من گفتند: در خانه ما هميشه صحبت از علم و دانش است. من ، دايي و عموي سميرا هميشه در حال صحبت کردن موضوعات علمي هستيم و همين مسئله روي سميرا هم تأثير گذاشته است. عامل اول براي موفقيت دانش آموزان نقش اولیاست.

سال 86، شهرام رحیمی رتبه 1 کشور در رشته تجربی شد. مادر او تمام شب هایی که او بیدار می ماند و درس می خواند، با فرزندش بیدار می ماند و او را همراهی می کرد. گاه اولیا بسته به سطح سوادی که دارند می توانند همراهی آموزشی کنند و حتی اولیایی که نمی‌توانند همراهی آموزشی کنند به روش‌هایی از جمله مانند مادر شهرام رحیمی فرزندانشان را تنها نمی‌گذارند و همراهی می‌کنند. تمام این اولیا به صورت آگاهانه برای فرزندانشان زمان گذاشته اند. پدر و مادر شایان پورمیربابایی در جمعه های آزمون او را از آستانه اشرفیه به لاهیجان همراهی می کردند و او رتبه 1 کشور در کنکور 93رشته‌ی تجربی شد. پدر معین فلاحت گر رتبه 1 کنکور 88 رشته ریاضی 7 سال تمام فرزندش را در برنامه های کانون همراهی کرد.

همراهی اولیا در فضای واقعی از جمله کتاب خریدن، شام خوردن، همراهی دانش آموزان در مسیر منزل به مدرسه و گفتگو کردن و همراهی آموزشی دانش آموزان در فضای مجازی از جمله سایت کانون کارهایی است که غالبا اولیا برترها برای دانش آموزان انجام می دهند.

کاظم قلم چی بر اهمیت سال هفتم نسبت به ششم اشاره کردند و از اولیا خواستند برای دانش آموزانشان زمان آموزشی بگذارند و مهم ترین زمان آموزشی هم گفتگو است. هم چنین از آن ها خواستند خصوصا در سال هفتم دانش آموزان را رها نکنند چرا که سال هفتم بسیار مهم تر از ششم و حتی هشتم و نهم است. زیرا در تغییر مقطع افت معدل داریم و در نتیجه باید تلاش کرد که موفقیت دانش آموزان تداوم داشته باشد. با توجه به تمام موارد ایشان تاکید کردند که دانش آموزان در آزمون های هفتم شرکت کنند و خصوصا در تابستان از برنامه راهبردی کانون جدا نشوند تا موفقیت این دانش آموزان تداوم داشته باشد.

آن چه انسان ها را متمایز می کند شدت احساسات والا نیست بلکه تداوم احساسات والاست. یکی از پدران این جمله را در سه مصداق بیان کردند که یکی از آن ها بر این تاکید داشت:"از آن جایی که اجساسات ما نیز از مغز ما ناشی می شود مهم این است که بتوانیم مغز خود را چنان مدیریت کنیم که به صورت پیوسته تمام روندها را ادامه دهیم." و این موضوع اشاره به فراشناخت و مدیریت تفکر دارد که از آموزه‌های کانون است.

کاظم قلم چی با اشاره به معیارهایی از جمله گفتگو اولیا با دانش آموزان، هنز گوش دادن به صحبت های دانش آموزان، یادگیری از دانش آموزان به ویژه در فناوری و نرم افزار به نقش اولیا در موفقیت دانش آموزان تاکید مجدد کردند و بیان کردند که مادران غالبا در حال فداکاری برای فرزندان هستند اما هنر ما زمانی است که بتوانیم مشارکت پدران را نیز در آموزش دانش آموزان افزایش دهیم. فرزندان فقط به پول پدران نیاز ندارند بلکه حضور و مشارکت و همراهی آن ها را می خواهند. مادران نیز علاوه بر محبت و مهربانی، اندیشه دارند.

دانش آموزان پذیرفته شده در آزمون تیزهوشان برای ثبت نام آزمون های سال آینده از تخفیف 50 درصد بهره مند هستند و حدود 50 درصد دانش‌آموزان حاضر در این جشن تاکنون در آزمون‌های هفتم ثبت‌نام کرده‌اند.

مدیران و همکاران برگزار کننده جشن قبولی‌های تیزهوشان و نمونه‌ دولتی- دختران و پسران تهران

دوقلوهای کانونی که در مدرسه نمونه دولتی قبول شده اند-جشن قبولی‌های تیزهوشان و نمونه‌ دولتی

حاشیه‌ی جشن- مادر و دختر در حال عکس گرفتن در جشن قبولی‌های تیزهوشان و نمونه‌ دولتی

حاشیه‌ی جشن- اولیا در حال عکس گرفتن از فرزندانشان در جشن قبولی‌های تیزهوشان و نمونه‌ دولتی- دختران تهران



تهیه و تنظیم

ناهید منجمی

Menu