برنامه تلویزیونی فرصت برابر
کارشناس برنامه: رضا پشنگپور
21 بهمن 93
هفته گذشته در مورد ویژگی دانشآموزانی که موفق شدند در نیمسال دوم پیشرفت تحصیلی داشته باشند صحبت کردم. امروز در همان راستا در مورد هدف که بسیار در این زمینه تعیین کننده است صحبت میکنم. از جمله ویژگیهای آن دانشآموزان به موارد زیر اشاره کردیم:
عزم و اراده جدی
تمرکز بر هدف
شناخت از خود
اجرای یکی از آموزههای کانون با جدیت بیشتر
به همین دلیل، امروز روی بحث تمرکز بر هدف صحبت میکنیم. ما 3 نوع هدف داریم که این اهداف در راستای هم هستند: کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت و برای رسیدن به اهداف میانمدت و بلندمدت باید از هدف کوتاهمدت رد شویم.
نکته ای که جای تامل دارد این است هدفی که واقعبینانه و دور از دسترس باشد نه تنها باعث پیشرفت نمیشود سبب نامیدی و دلسردی میشود.
هدفهای بلند مدت
این سه هدف در راستای هم هستند و ابتدا به هدف کوتاه مدت باید برسیم و بعد میانمدت و بعد بلندمدت اما توصیه میکنم ابتدا از هدف بلندمدت شروع کنید و کار را از پایان ببینید. هدف بلندمدت شما میتواند این باشد که در رشته مورد نظرتان قبول شوید. توصیه ما این است که هدف بلندمدت خود را روی رتبه و دانشگاه در نظر نگیرید. چون رتبه فقط براساس عملکرد شما نیست بلکه به عملکرد دیگران هم مربوط است. چرا هدفگذاری روی دانشگاه کافی نیست چون ممکن است رشتههای متعددی باشند که آینده شغلی خوبی برای شما داشته باشند.
بهتر است شما هدفگذاری بلندمدت را روی رشته مورد نظر خودتان یا معدل نیمسال دوم در امتحانات خرداد در نظر بگیرید.
هدف میانمدت
فرض کنید اتوبوسی از تهران به سمت مشهد راه میافتد مقصد نهایی مشهد است اما بسته به ساعت حرکت ممکن است برای صرف نهار و شام توقفهایی در شهرهای دیگر داشته باشد این شهرهای میانی نقشی مشابه هدف میانمدت دارند. اگر تا زمانهای مشخصی به مقصدهای بین راه نرسید قطعا نمیتوانید به مقصد نهایی برسید. در همین راستا از دانشآموزانمان میخواهیم بنویسند که در پروژه 5 چندنمره افزایش تراز خواهند داشت و این هدفگذاری را از روی هدفگذاریهای چند تا از دهتا انجام دهند. یا هدف میانمدت میتواند براساس نمرات مدرسه مثلا نتایج میان ترم در مدرسه باشد به این صورت که دانشآموز میگوید در این درسها به این اندازه پیشرفت خواهم کرد.
هدف کوتاه مدت
دانشآموزان میتوانند آزمون بعدی را به عنوان هدف کوتاهمدت ببینند و برای پیشرفت به روش چندتا از دهتا برای یک دو درس هدفگذاری کنند. ولی چرا یک یا دو درس را توصیه میکنیم؟ چون وقتی همه چیز مهم است هیچ چیز مهم نیست. چرا به روش چندتا از دهتا؟ چون هدفگذاری به این روش ملموس و قابل درک و دستیافتنی است و سبب افزایش انگیزه میشود و چون با این روش به تعداد مشخصی سوال جواب میدهید و به سوالات شک دار جواب نمیدهید اشتباهات شما کاهش مییابد. این روش همچنین در مدیریت زمان به شما کمک میکند. مثلا وقتی هدفگذاری شما پاسخگویی 3 تا از دهتاست نگران نتیجه نباشید و فقط سوالهایی را که مسلط هستید را پاسخ دهید. چرا که این روش سبب کاهش استرس نیز میشود.
تهیه و تنظیم
ناهید منجمی
