ویژگی‌های مدرسه‌ی خوب و نمونه (از لحاظ مدیریتی و نرم‌افزاری)

مدیر مدرسه‌ی خوب و نمونه، دارای برنامه‌ی آموزشی و تقویم اجرایی سالانه، فعّالیّت‌ها و ... می‌باشد.

ویژگی‌های مدرسه‌ی خوب و نمونه (از لحاظ مدیریتی و نرم‌افزاری)

ويژگي‌هاي مدرسه‌ي خوب و نمونه (از لحاظ مديريتي و نرم‌افزاري)

1- مدير مدرسه‌ي خوب و نمونه، داراي برنامه‌ي آموزشي و تقويم اجرايي سالانه، فعّاليّت‌ها و ... مي‌باشد.

2- عوامل آموزشي مدرسه‌ي خوب و نمونه، با دانش‌آموزان دوست و رفيق هستنــــد؛ به نحوي که دانــش‌آمـــوز زيباترين احساس را در اين محيط دارد.

3- در اين مدارس، دانش‌آموزان در کارهاي گروهي و فعّاليّت‌هاي آموزشي ـ تربيتي مثل شوراي دانش‌آموزي، اقامه‌ي نماز، انجمن علمي و ... با علاقه شرکت دارند.

4- در اين مدارس، معلّمين و همه‌ي افرادي که با دانش‌آموز سر و کار دارند، از سواد کافي برخوردارند و با مسايل تعليم و تربيت و روان‌شناسي، آشنايي دارند.

5- در اين مدارس، کارهاي مدرسه، خوب تقسيم شده و هر يک از افراد، نسبت به نقشي که در آن دارند، هم توانايي لازم و هم آشنايي کامل دارند.

6- مدير و دبيران مدرسه‌ي خوب و نمونه، با فرآيند ياددهي- يادگيري و روان‌شناسي- تربيتي آشنايي دارند.

7- دانش‌آموزان در امور مختلف مشارکت دارند و نسبت به آن‌چه که در آموزشگاه مي‌گذرد، احساس مسئوليّت مي‌نمايند.

8- تعامل مناسبي بين عوامل آموزشگاه و دانش‌آموزان و اولياء،برقرار است.

9- شوراي دبيران فعّال بوده و در اين شورا، مسائل گذشته و روز و برنامه‌هاي آينده به بحث و بررسي گذاشته مي‌شود.

10- مدرسه‌ي خوب و نمونه با اداره‌ي آموزش و پرورش و ساير سازمان‌ها، ارتباط مؤثّر و مطلوبي دارد.

11- در مدرسه‌ي خوب و نمونه، فعّاليّت‌ها و اقدامات هدفمند است و در تمام فعّاليّت‌ها، نظم و انضباط حاکم است.

12- نظام مشاوره‌اي مدرسه‌ي خوب و نمونه، کارا و اثربخش است.

13- مدرسه‌ي خوب و نمونه، دانش‌آموز را با مهارت‌هاي زندگي آشنا مي‌کند؛ به‌نحوي که دانش‌آموز پس از اتمام هر دوره‌ي تحصيلي، به‌راحتي مي‌تواند وارد جامعه شود.

14- در مدرسه‌ي خوب و نمونه، ميراث فرهنگي، وطن‌دوستي، احترام به نياکان و تاريخ و پرچم و ...، گرامي داشته مي‌شود.

15- مجموعه‌ي امور مدرسه‌ي خوب و نمونه، با سازماندهي مناسب مدير، هماهنگ است.

و ...


ويژگي‌هاي مدرسه‌ي خوب و نمونه (از لحاظ کالبدي و سخت‌افزاري)

 

1- فضاي آموزشي مدرسه‌ي خوب و نمونه (کلاس درس) متناسب با سن و پايه‌ي تحصيلي دانش‌آموزان، محرّک و جذّاب است.

2- مدرسه‌ي خوب و نمونه، داراي محيطي زيبا و با طراوت و نشاط‌آور است.

3- در مدرسه‌ي خوب و نمونه، ابعاد کلاس‌ها و صندلي‌ها، استاندارد و متناسب با سنّ دانش‌آموزان مي‌باشد.

4- در مدرسه‌ي خوب و نمونه، فضاي فرهنگي، هنري و فن‌آوري براي رفع نيازهاي علمي و تحقيقي دانش‌آموزان، مهيّا مي‌باشد.

5- مدرسه‌ي خوب و نمونه، به شکوفايي استعداد و توانايي جسمي دانش‌آموزان اهتمام دارد و در جهت تأمين فضا و امکانات ورزشي، کوشا مي‌باشد.

6- در مدرسه‌ي خوب و نمونه، فضاي نمازخانه، رغبت‌انگيز است؛ سالن‌ها، وسيع و تميز هستند و سرويس‌هاي بهداشتي، تميز و استاندارد مي‌باشد.

7– در مدرسه‌ي خوب و نمونه، امکان نشستن راحت بوده و سيستم‌هاي گرمايي و برودتي، مناسب و کلاس‌ها به دور از سر و صدا و داراي نور کافي مي‌باشند.

8- در و ديوار و حياط و رنگ مدرسه‌ي خوب و نمونه، داراي پيام آموزشي و تربيتي است.

9- در مدرسه‌ي خوب و نمونه، با تأمين سرويس ايّاب و ذهاب، به سلامت جسمي دانش‌آموزان توجّه کافي مي‌شود.

10- مدرسه‌ي خوب و نمونه، به بهداشت روحي دانش‌آموزان، توجّه کافي دارد و با ايجاد کتاب‌خانه، آزمايشگاه، اتاق خلّاقيت و سالن سمعي و بصري، در جهت تأمين آن مي‌کوشد.

11- مدرسه‌ي خوب و نمونه، داراي امکانات آموزشي و آزمايشگاهي، از قبيل رسانه‌هاي ديداري و شنيداري، تجهيزات آزمايشگاهي و ... مي‌باشد.

و ...

 

 


منبع :

آنا ودودی
بازنويسي : آنا ودودی
Menu